دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

گردو؛ درخت اصیل دیزبادی

اگرچه گیلاس دیزباد امروز پر طرفدار ترین و درآمد زاترین محصول دیزباد علیا است، اما اصالت درخت گردو در دیزباد بالا همچنان باقی است. «دیزباد وطن ماست» در این یادداشت به گردو به عنوان درختی که می تواند برای دیزبادی ها درآمدهای فراوانی را به همراه بیاورد، مورد بحث قرار می گیرد.


اهمیت میوه گردو

مغز گردو ارزش غذایی زیادی دارد و طرفداران آن هم زیاد هستند. به طور معمول ، باغ های دیزباد تولید خـــوبی دارند. در بعضی از گونه های گردو هر در خت بین5 هزار تا 20000 هزار گردو در یک سال میدهد.

اگر هر درخت گردو در سال حدود 5هزار عدد گردو تولید کند و قیمت هر گردو را یکصدوپنجاه ریال در نظر بگیریم سود هر درخت حدود 750000هزار ریال در سال می شود. که متاسفانه نسبت به کاشت درخت گردو به صورت اصولی توجه نمی شود. و برای برداشت آن هزینه بالا پرداخت می شود.


عملیات کاشت درخت گردو

معمولا گردو را در اواخر  پائیز بصورت متمرکز میکارند و تا دو سه سال از آن نگهداری می کنند و در فصل بهار با جابجا کردند و در محل مناسب از قبل پیش بینی شده  قرار میدهند و آن به این شکل است.


  1. آماده سازی زمین شامل جمع آوری سنگ و کلوخ، ریشه و کـــنده های پوسیده درختان و علف های هرز از سطح زمین می باشد. گودالهایی به طول و عرض و عمق 80 سانتی متر حفر می کنیم. اگر لایه سختی در چاله باشد باید شکسته شود. هنگام کندن گودال خاکی که تا عمق سی سانتی متری قرار دارد، به عنوان خاک سطحی و غنی است، این خاک را از خاکهایی که بعد از آن کنده می شود جدا نگهداری می کنیم.
  2. ابتدا تعدادی از ریشه های زخمی شده را هرس می کنیم تا به شکلی مناسب در آید. بهتر است پس از هرس ریشه ها را با محلول پرالیناژ آغشته کرده و ریشه ها را به هر طرف پخش می کنیم. هنگام قرار دادن نهال در گودال باید دقت کرد ریشه ها از خاک بیرون نمانده، همچنین زیاد هم در خاک فرو نروند، به نحوی که  نهال تا قسمت یقه زیر خاک قرار گیرد.
  3. برای پر کردن گودال ابتدا نیمی از آن را تا عمق 40 سانتی متری، مخلوطی از خاک سطحی و کود حیوانی می ریزیم. این مخلوط باید از 2 قسمت خاک سطحی و یک قسمت کود حیوانی تشکیل شده باشد، سپس با پا فشار داده و بلا فاصله آبیاری می کنیم.   
     

هرس درخت گردو

پس از کاشت نهال در زمین اصلی سربرداری با توجه به نوع نهال و قدرت  رشد آن، از ارتفاع 60 تا 80 سانتی متری از سطح خاک در سال اول انجام می گیرد که محل قطع شده بایستی با چسب باغبانی پوشانیده شود. در سالهای بعد (سال دوم) 3 تا 5 بازوی اصلی از جوانه های زیرین با زاویه های باز (حداقل فاصله از هم 30 سانتی متر) و در جهات مختلف انتخاب می شود. بطور کلی در تمامی ارقام گردو هرس تا چهار سال اول انجام می شود. فرم هرس در این حالت به شکل با محور مرکزی تغییر شکل  یافته می باشد. هرس درختان جوان که به دوره باردهی رسیده اند، براساس عادت میوه دهی آنها انجام می گیرد. در ارقامیکه بیشتر محصول در جوانه های جانبی تولید می شود به علت  مقدار زیاد محصول رشد شاخه ها متوقف میشود. بنابراین انتهای تعدادزیادی از شاخه های جدیدکه در اطراف درخت تشکیل شده بریده می شود. بدین ترتیب با کاهش محصول، میزان رشد رویشی شاخه ها افزایش می یابد ولی در ارقامیکه میوه در جوانه های انتهایی تشکیل می شود، عمل هرس شامل بریدن انتهای شاخه های انتخاب شده در روی بازوهای اصلی و کاهش تراکم شاخه های اضافی می باشد. بطور کلی در ارقام  با ردهی انتهایی سر شاخه زنی نباید صورت گیرد، در غیر اینصورت درخت در رشد رویشی باقی مانده و میوه تولید نخواهد کرد ولی در ارقام باردهی جانبی این عمل انجام می شود.


آبیاری درخت گردو

در سال اول آبیاری نهال های کاشته شده از عملیات مهم به شمار می آید. نهــــال های جوان در طــی تا بستان به آبیاری مداوم نیاز دارند ولی در هنگام بارندگی از غرقابی شدن خاک باید جلو گیری شود.

تغییرات مصرف آب در یک هکتار باغ گردو بر حسب سن درخت:


متر مکعب آب به هکتار

سن درخت به سال

70

1

200

2

400

3تا5

600

6تا7

800

8تا9

900

10تا11

تا1100

از 11 سال


تغذیه درخت گردو

در سال های اولیه پس از کاشت: چون در خت گردو در حال ریشه بندی و استقرار در زمین است و ریشه ها ی جوان و گرسنه آن در جستجوی مواد غذایی در حول و حوش خود هستند، بهتر است کود حیوانی نیز هر چه بیشتر در همین منطقه و نزدیک به درخت پاشیده شود تا در هنگام باز شدن جوانه ها (معمولا حدود نیمه دوم فروردین) ریشه قادر به رفع نیاز غذایی باشد. ازت تا 4 سال پس از کاشت درخت مهمترین عنصر مورد نیاز آن است. ازت معمولا 2 بار به زمین داده می شود، یعنی دو سوم آن در اسفند و یک سوم آن در نیمه اردیبهشت ماه مصرف می شود.


میزان ازت مورد نیاز گردو از سال اول تا سال چهارم:

 

میزان ازت مورد نیاز گردو از سال اول تا سال چهارم:

 

فاصله درخت تا ازت (متر)

ازت برای هر درخت (گرم)

سال

1متر

100

1

5/1متر

200

2

2متر

300

3

5/2متر

400

4


از سال اول تا چهارم ازت نزدیک تنه درخــــت پــــــاشیده و بلا فاصله آب داده شود.

علف های هرز بلا فاصله پس از ظهر باید از بین برده شوند. در صورت وجود باد شدید،نهال ها به قیم نیاز دارند. بعلاوه در ختان جوان باید در مقابل آفات و بیماریها محافظت شوند.

نظرات 1 + ارسال نظر
امیرحسین پنج‌شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:49 ق.ظ http://amirnekoiiparvar.blogfa.com/

•*بِسْمِ اللهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِیمِ*•.¸.•* قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ۩۞ اللَّهُ الصَّمَدُ ۞لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ۞وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ ۞ ۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞ *•.¸.•*بِسْمِ اللهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِیمِ*•.¸.•* ۞ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ۞ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ۞وَ مِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ ۞وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ ۞ وَ مِنْ شَرِّحَاسِدٍ إِذَا حَسَد ۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞ *•.¸.•*بِسْمِ اللهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِیمِ*•.¸.•* قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاس مَلِکِ النَّاس إِلَهِ النَّاس مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاس الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاس ۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞ ۲۳خرداد تولدعشقمون امام زمانه،آرزوکن14صلوات بفرست،هدیه کن به آقامون واین پیاموبه ۵نفربفرست تامیلیون هاصلوات نثارآقامون بشه،عوضش تاروزتولدش بهت کادومیده،بسم الله نیت کن...

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد