دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

گیاهان دارویی دیزباد؛ فرصت ها و تهدید ها

«دیزباد وطن ماست»- نقش پول در فعالیت های توسعه دیزباد امروز امری غیر قابل انکار است؛ اگر چه همچنان تکیه بر سرمایه اجتماعی نیز باید مورد توجه نخبگان و رهبران دیزبادی قرار بگیرد.

یکی از مسائل مهم و چالش بر انگیز امروز در دیزباد سوء استفاده از منابع طبیعی است. گیاهان دارویی در کوه های دیزباد بسیار زیاد است و طی چند سال گذشته در دوره شورای چهارم، توجه و اهتمام نسبت به محیط زیست باعث شده است که کوهستان دیزباد بتواند نفسی دوباره بکشد و گیاهان دارویی در آن بیش از گذشته پرورش پیدا کنند.

اما این امر از یک طرف با تهدید آتش سوزی های کوهستان روبرو است. بنابراین باید در این خصوص قدری با اندیشه جلو رفت. اینکه چه استراتژی در خصوص گیاهان دارویی دیزباد باید اخذ شود؟

ما می توانیم گیاهان دارویی را کلا جمع آوری نکنیم، و در این صورت با چالش آتش سوزی روبرو می شویم. اگر استفاده کنیم هم با چالش سوء استفاده افراد روبرو می شویم.

بنابراین به نظر می رسد در صورتی که بتوانیم نوعی برداشت را سازماندهی کنیم که گیاهان دارویی حفظ شوند، و خودشان به محلی برای درآمد دیزباد تبدیل شوند، می توانیم بهترین بهره برداری را از این منابع کرده باشیم. ضمن اینکه این منابع حفظ می شوند، می توانند بهره برداری منطقی نیز داشته باشند و بخشی از هزینه های توسعه پایدار را در دیزباد تامین کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد