دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

در نوحصار هر خاندان دیزبادی جایی مشخص برای نشستن دارد

«دیزباد وطن ماست»- یکی از مشکلات حضور غیر دیزبادی ها در مراسم نوحصار این است که در دیزباد عموما هر خانواده و اولاد جایی برای نشستن دارد و تقریبا تمام فضای نوحصار نیز مالک خودش را در روز نوحصار دارد.

بنابراین اگر خانواده ای بخواهد مضاف بر دیزبادی ها وارد نوحصار شود باید یا مهمان دیزبادی ها باشد یا یکی دو روز قبل از نوحصار بیاید و چند نفری یک قسمت از کوه را برای خودشان صاف کنند.

ضمن اینکه هر درخت در دیزباد مالک خاصی دارد که باید اجازه آن مالک در زمان نوحصار از او گرفته شده باشد. یک مراسم معنوی نباید با نارضایتی مالک برگزار شود. چراکه خود معنویت مراسم به همین رضایت هاست.

مشکلی که در سال های اخیر ایجاد شده است این بوده که برخی خانواده ها می آیند و بدون آگاهی نسبت به این مساله جای گروهی را می گیرند یا در مکانی که اجازه ندارند اطراق می کنند و همه این ها خاطرات تلخی را برای کسانی که آن محل را برای چندین سال در اختیار داشته اند به همراه می آورد.

شاید در انتهای دره بتوان جایی را برای افرادی که خارج از جامعه دیزبادی در نوحصار شرکت می کنند فراهم کرد اما باز هم این مساله قابل کنترل نیست. 

در واقع مراسم نوحصار آنقدر خانوادگی است که حضور غیر اعضای خانواده در آن نوعی نارضایتی در میان دیزبادی ها ایجاد می کند. وقتی این معذوریت توسط غیر دیزبادی ها دیده می شود باز خودش تولید نارضایتی می کند.

اینکه توریستی شدن دیزباد و به تبع آن مباحث دیگر تا چه اندازه می تواند به این نارضایتی ها دامن بزند جای تامل دارد و امیدواریم که در این زمینه فکر و برنامه ریزی شود.

با تشکر از علی احتشام برای ارسال عکس دیزباد

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد