دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

نوحصار 1396 با شکوه تمام برگزار شد

«دیزباد وطن ماست»- نوحصار امسال دیزباد با شکوه تمام برگزار شد و دیزبادی ها در فضایی صمیمی و خانوادگی به اجرای سنت 400 ساله نوحصار پرداختند.

به گزارش دیزباد وطن ماست، شب پیش از مراسم نوحصار، جام نوحصار دیزباد با حضور حداکثری دیزبادی ها در میدان بازی بالاده به کار خود خاتمه داد و مراسم با جوایز فراوان و جشن و شادی تا پاسی از شب ادامه یافت.

تنها چیزی که می توان در مورد نوحصار و رویدادهای پیرامون آن گفت این است که دیزباد به شدت تغییر کرده است و این تغییر نشان از بالندگی دیزباد دارد. در عین حال هنوز این تغییر برای رسیدن به بلوغ دیزباد کافی نیست.

طی چهار سال گذشته شورای اسلامی و دهیاری دیزباد تلاش های فراوانی در جهت همگرایی و ساخت و بهره گیری از سرمایه اجتماعی دیزبادی ها کردند و ثمره آن را در کارناوال جام نوحصار دیزباد به صورت بارز می توان دید.

طرح ثبت سنت نوحصار به عنوان سنتی ملی مذهبی و به دنبال آن بحث جلوگیری از ورود غیر دیزبادی ها بدون میزبانی دیزبادی ها در سنت نوحصار یکی از اتفاقات خوب در نوحصار امسال بود.

امسال نوحصار یادآور نوحصارهای بسیار قدیمی بود. دیگر خبری از فیلمبردارهایی که آرامش مردم را بر هم می زدند نبود. گویا تکنولوژی تازگی اش را از دست داده بود و سنت بار دیگر خودنمایی می کرد.

حضور تیم هلال احمر در نوحصار قدم خوبی بود. چند نفر که می خواستند هیزم ها را بشکنند، دچار آسیب شده بودند و محل استقرار تیم هلال احمر مراجعه کردند. ضمن اینکه تیم از 3 روز پیش چادرش را در محل بیدستان نوحصار مستقر کرده بود.



در عین حال ما در نوحصار امسال مانند سه سال گذشته یک بخش از سنت را از دست دادیم که امیدواریم در برنامه ریزی های سال آتی دوباره به سنت برگردد. سنت نوحصار یک یادآوری است و این یادآوری عموما در شب قبل از سنت در محل عبادتگاه ها انجام می شود. دو قرائت متفاوت که زمینه اعتقادی و مذهبی سنت نوحصار هستند. این دو قرائت نباید یگانه شوند، زیبایی اش در همین تکثر آن است و در عین حال جای طرح آن قبل از شب نوحصار است. جام نوحصار دیزباد در سال های اخیر این بخش از سنت را کمرنگ کرده است. اگرچه واقعا این جام و برنامه های آن در تاریخ دیزباد بی بدیل هستند، اما به نظر می رسد که باید قدری جابجا شود. این جابجایی به دو دلیل مطلوب است:
1. سنت یادآوری در محل عبادتگاه ها بخشی از سنت نوحصار است که نباید از بین برود.
2. شب قبل از نوحصار اگر فضاها به شکلی باشد که افراد زودتر استراحت کنند، در روز نوحصار چهره های خسته خواب آلود کمتری را می بینیم.

دیزباد وطن ماست از طرف مردم دیزباد از تمام نهادها و گروه هایی که شبانه روز برای چند ماه تلاش کردند تا این سنت در مطلوب ترین حالت ممکن اجرا شود تشکر می کند. حقیقتا درود بر شما، حسین خافی عزیز و دوستان همیار شورای اسلامی دیزباد، رئیس محترم شورا، مهندس محمود کردی، اعضای محترم، محمد شریف خافی، حسنعلی گنجعلی و سایر دوستان در بخش انتظامات و عزیزانی که در شب جشن مورد تقدیر قرار گرفتید، دست مریزاد!

تلاشتان بی بدیل و نتیجه اش بی نظیر بود. این ردا که بر قامت نوحصار دیزباد پوشانیدید، نتیجه اخلاص و سعی و تلاش برای ساختن پل های دوستی و مودت میان دیزبادی ها حقیقتا قابل تقدیر و ستایش است.

قطعا با تجربه ای که در این سال ها کسب کردید، سال آینده جام نوحصار دیزباد و مراسم نوحصار و مراسم یادآوری سنت در عبادتگاه ها در چینشی مدیریت شده اجرا خواهد شد، تا همه از این فضای معطر به معرفت و بینش بهره مند شویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد