دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

کوهستان دیزباد بار دیگر در آتش سوخت؛ طبیعت قربانی جهل مردم

«دیزباد وطن ماست»- کوهستان دیزباد بار دیگر بر اثر بی احتیاطی و یا عمدا در حریق سوخت تا بار دیگر جهل چهره خشن خود را به مردم دیزباد نشان داده باشد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، طی هفته گذشته دو مورد آتش سوزی در دیزباد اتفاق افتاد. باغات و کوه های دیزباد در تابستان و پائیز پر از علف هرز  بروموس (شانه گو) می شود که در حالت خشک قابلیت اشتعال زیادی دارند.

  علیرغم گوشزد شورای اسلامی از طریق چاپ و نصب بنرهای فراوان و سخنرانی در خصوص خطرات و خسارت آتش سوزی دیزباد باز هم دچار حریق شد.

شورای اسلامی دیزباد عوامل این حریق را شامل باغدارانی که از سر ناآگاهی می خواهند با این کار علف های هرز را از بین ببرند معرفی کرده است. علاوه بر این افراد چوپانان نیز با تصور اینکه بعد از آتش دادن مراتع خوراک های خوش چرا سبز خواهد شد دست به این اقدام نابخردانه می زنند. متاسفانه گروهی از گردشگران نیز با ورود به دیزباد علیرغم همه راهنمایی ها باز اقدام به برفروختن آتش در مکان های آزاد کوه کرده و بعد از وزش باد متوجه اشتباهشان می شوند.


تجربه شورای اسلامی دیزباد در راه حفظ محیط زیست به ما نشان داده است که باید آموزش داد، اما نه فقط به دیزبادی ها، بلکه به همسایه های دیزباد نیز باید آموزش داد. امروز مسئولیت اجتماعی بزرگی بر دوش همسایگان دیزباد است. عدم آگاهی از این تعهد و مسئولیت همسایگی چنین مسائلی را ایجاد می کند.

لذا از این تریبون اعلام می کنیم که بدانید: مردم دیزباد دارند هزینه های سنگینی برای حفظ محیط زیست می پردازند. در ازای این هزینه درآمدی ندارند. از شما می خواهیم که به ما کمک کنید تا بتوانیم  این فضا را که اینک به جزیره آرامی برای سکونت حیات وحش تبدیل شده است قوی تر حفظ کنیم. ما دست شما را به دوستی خواهیم فشرد و امیدواریم که شورای اسلامی طی برنامه ای آموزش هایی را برای مراسم مشترک  که میان همسایگان برگزار می شود تدارک ببیند. تا از اهداف دیزباد برداشت اشتباه نشود.


نکند گمان کنید که اگر مراتع را به گله ها نمی فروشیم از سر نظر تنگی است، بلکه می خواهیم گونه های دارویی را که در حال انقراض بودند و هستند حفظ کنیم. چه کسی از پول بدش می آید؟ اما می خواهیم نمونه ای را به کشورمان نشان بدهیم که در آن حفظ محیط زیست اولویت مردم یک منطقه است. امیدواریم در این مصاف از همراهی همه دوستانمان برخوردار باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد