مطالب چکیده آموزشی دهیاری ها
آیین نامه مالی دهیاریها
مصوب 82/5/19
3.1. مناقصه
آیا میدانستید برای یک آگهی مناقصه چه نکاتی را باید رعایت کرد[1]؟
الف) نوع و میزان کالا و کار و یا خدمت (مدت انجام کار) با مشخصات، ب) مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار یا خدمت و ترتیب عمل و میزان خسارت، زمانی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار یا خدمت کلاً یا بعضاً تأخیر نماید، پ) واضح بودن بهای پیشنهادی از جهت مبلغ مشخص و معین و بدون ابهام که در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شود، ت) محل توزیع یا فروش نقشهها و برگ شرایط عمومی و مشخصات دیگر در صورت لزوم و ث) مهلت قبول پیشنهادها
5.1. مزایده
آیا میدانستید که فروش یا اجاره اموال دهیاریها که از طریق مزایده انجام میگیرد، با نظر شورای اسلامی روستا بوده و باید قیمت آن در ابتدا توسط ارزیاب دهیاری یا کارشناس رسمی دهیاری به کمیسیون عالی معاملات دهیاری پیشنهاد و پس از تعیین قیمت پایه، توسط کمیسیون مزبور عمل شود[2]؟
2. بودجه دهیاریها
1. تعاریف مفاهیم و اصطلاحات بودجه
1.1.تعریف بودجه
آیا میدانستید بودجه سالانه دهیاری عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیتها و اقداماتی که باید در سال مالی انجام شود همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین انجام آنها پیش بینی میشود و پس از تصویب شورای روستا قابل اجراست[3]؟
3.1. مراحل تصویب بودجه[4]
آیا میدانستید دهیاران بودجه را چگونه تصویب میکنند؟
1. مشخص کردن وظایف دهیاران در سه طبقه؛ وظیفه خدمات اداری، وظیفه خدمات روستایی و خدمات عمرانی روستایی، 2. تعیین هزینهها اعم از؛ هزینه پرسنلی، سرمایهای و هزینه های انتقالی، 3. طبقهبندی درآمدها و منابع تأمین اعتبار، 4. تنظیم فرمهای نهایی و 5. تصویب بودجه توسط شورای روستا.
4.1. روشهای تهیه و تنظیم بودجه[5]
آیا میدانستید تهیه و تنظیم بودجه در دو مرحله؛ تعیین درآمد و برآورد هزینه انجام میشود؟
مرحله تعیین درآمد شامل؛ روش سال ماقبل آخر، روش حد متوسط، روش پیش بینی مستقیم، روش سنجیده منظم.
مرحله برآورد هزینه شامل؛ روش بودجه ریزی متداول، روش بودجهای برنامهای و روش بودجه عملیاتی.
6.1. پیش بینی درآمد در بودجه و تخصیص اعتبارات[6]
آیا میدانستید نحوه پیشبینی درآمد دهیاریها چگونه صورت میگیرد؟
1.6.1. مبنای پیشنهاد وصول درآمد برای سال بودجه مورد نظر جمع وصولی درآمد در (سه ماه آخر سال قبل) و وصول قطعی (نه ماه اول سال جاری) است.
آیا میدانستید که میزان افزایش پیشبینی درآمد نسبت به سال قبل و سال تنظیم بودجه باید از یک درصد منطقی برخوردار باشد و چنانچه افزایش فوقالعادهای در هر یک از منابع درآمدی پیش بینی باشد باید ضمیمه (فرم شماره یک) شود؟
2.6.1. قبل از برآورد درآمد دهیاریها، با توجه به ضرورتهای قانونی باید نحوه تخصیص اعتبارات و درآمدها مشخص شود، بطوریکه به موجب (فرم شماره 2) سهم هر یک از اعتبارات جاری و عمرانی از کل منابع درآمدی و اعتبارات تعیین شود.
8.1. اصلاح بودجه
آیا میدانستید تغییراتی است که بر حسب ضرورت در طول سال در ارقام اعتبار بودجه اعمال میشود، به نحوی که کل درامدها و هزینههای دهیاری افزایش نیابد، اعمال این تغییرات در بودجه دهیاری و حصول بودجه جدید صورت میگیرد[7]؟
9.1. متمم بودجه
آیا میدانستید بیانگر مازاد بودجه و یا تحریک کدهای جدید و ارتقاء کدهای قدیم است و تا 15 بهمن هر سال فرصت تهیه و تصویب آن وجود دارد و در صورتی که دهیاری بخواهد افزایش وصول درآمدها نسبت به پیشبینی وصول در بودجه را به اعتبار پرداخت هزینههای وظایف مختلف تشخیص دهد، تنظیم متمم بودجه ضرورت مییابد[8]؟
10.1. تفریغ بودجه
آیا میدانستید که تفریغ بودجه عبارت است از صورت مقایسه ارقام پیشبینی شده در بودجه با درآمدهای وصولی قطعی از یک طرف و هزینههای برآوردی با عملکرد قطعی پرداخت هزینهها از طرف دیگر میباشد و دهیاری موظف است پس از خاتمه دوره عمل بودجه، به منظور تعیین وضعیت حاصل از اجرای بودجه، تفریغ بودجه را تنظیم نماید[9]؟
2. قوانین مرتبط با بودجه
آیا میدانستید سال مالی دهیاری یک سال هجری شمسی است که از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه همان سال ختم و برای سال اول به طور استثنایی از تاریخ تاسیس و شروع فعالیت تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود[10]؟
آیا میدانستید دوره عمل بودجه دهیاری تا 15 اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود و تعهداتی که تا آخر اسفند ماه هر سال تحقق یافته باشد تا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است[11]؟
آیا میدانستید دهیاری موظف است تا دی ماه هر سال بودجه سال بعد را به شورای روستا ارائه دهد و شورا موظف است تا نیمه اسفند ماه همان سال به بودجه پیشنهادی رسیدگی و قبل از پایان اسفند آن را تصویب و در خدمت دهیار قرار دهد[12]؟
آیا میدانستید که دهیار میتواند در صورت نیاز در طول سال مالی و قبل از انقضای آن نسبت به ارایه متمم یا اصلاح بودجه پیشنهادی دهیاری برای اظهار نظر و تصویب نهایی به شورای روستا اقدام نماید[13]؟
آیا میدانستید دهیار مکلف است حداکثر تا نیمه خرداد ماه سال بعد تفریغ بودجه و صورتهای مالی دهیاری را به شورا ارائه نماید و شورا موظف است حداکثر تا پایان تیر ماه نسبت به صورتهای مالی و تفریغ بودجه شورا اعلان نظر مراتب را جهت اقدام لازم قانونی به دهیاری ابلاغ نماید[14]؟
آیا میدانستید کلیه درآمدهای حاصل از فروش اموال دهیاریها به اعتبارات عمرانی تخصیص مییابد؟
آیا میدانستید دهیار مکلف است نسخهای از بودجه و تفریغ را حداکثر تا ده روز بعد از تصویب به استانداری و وزارت کشور ارسال نماید[15]؟
آیا میدانستید اگر شورای اسلامی روستا در رأس موعد مقرر نظرات خود را در مورد بودجه و تفریغ بودجه ندهد، دهیار مکلف است مراتب را با توجه به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران به بخشداری، فرمانداری، استانداری و وزارت کشور ارائه دهد[16]؟
آیا میدانستید دهیار میتواند اعتبارات مصوب در بودجه را برای هر یک از هزینه فعالیتها تا 10 درصد تغییر دهد به نحوی که از اعتبار کلی بودجه تجاوز نکند[17]؟
1.2. توصیههای بودجهای و ضوابط مالی[18]
آیا میدانستید نسبتهاي جاري و عمراني مقرر براي ردیفهای ٢٢٠١ و ٢٢٠٢ فرم شماره ٢ دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه دهیاریها اصلاح گرديده به گونه اي که از ١٠ % و ٩٠ % به ترتيب به ٤٠ % و ٦٠ % تغيير مییابند؟
آیا میدانستید پيشبيني اعتبار و پرداخت هر گونه وام از محل اعتبارات بودجه مصوب سال به کارکنان و اعضاي شوراي اسلامي روستا ممنوع میباشد؟
آیا میدانستید ميزان اعتبارات هزينههاي وظيفه خدمات اداري شوراي اسلامي روستا (بودجه شورا) در سال 1391 به شرح ذيل تعيين میگردد؟
• دهیاریهای درجه ١ و2 حداکثر معادل پنج درصد ( ٥%) هزينههاي جاري، دهیاریهای درجه 3و4 حداکثر معادل چهار درصد ( ٤%)هزينه هاري جاري و دهیاریهای درجه 5و6 حداکثر معادل سه درصد ( ٣%) هزينههاي جاري .
آیا میدانستید دهياريها مكلفند صرفاً پس از تأمین (١٠٠ %) هزينههاي اجتناب ناپذير پرسنلي و نيز ساير هزينههاي قانوني پرسنلي تا پايان سال 1392، نسبت به پيشبيني هزينهاي ديگر اقدام نمايند به طوري که در پايان سال هیچگونه کسري اعتبار بابت پرداختهاي پرسنلي ايجاد نگردد؟
آیا میدانستید برآورد ميزان حداقل حقوق کليه نيروهاي تمام وقت در سال 1393 معادل ..... ريال میباشد. مبلغ قطعي حداقل دستمزد نيروهاي تمام وقت و پاره وقت در سال آتي توسط شوراي عالي کار مشخص خواهد شد که عنداللزوم بايد از طريق سازوکار اصلاح بودجه مورد عمل قرار گيرد؟
آیا میدانستید هر دهیاری دارای تعرفههایی است که در آن کلیه عوارض و بهای خدمات و درآمدها مشخص شده است[19]؟
آیا میدانستید دهیاری مجاز به تقسیم مطالبات خود ناشی از عوارض نیست و در مواردی که مؤدی قادر نباشد بدهی خود را به طور کامل بپردازد، به صورت اقساط 36 ماه طبق دستورالعملی که دهیار پیشنهاد میدهد و به تصویب شورای اسلامی روستا برسد پرداخت میکند[20]؟
4.1. گردش عملیات منابع و مصارف دهیاریها
آیا میدانستید پرداخت هزینهها در دهیاریها در چند مرحله پرداخت میشود[21]؟
الف) کار یا خدمتی انجام یا اموالی به تحویل دهیاری درآید و بدین وسیله دینی برای دهیاری ایجاد شده باشد، تشخیص مستند مبلغی که باید به هر یک از طلبکاران پرداخت شود، صدور حواله در وجه طلبکار یا طلبکاران در قبال اسناد مثبت.
آیا میدانستید که مسئول امور مالی بنا به پیشنهاد دهیار و تایید شورای اسلامی روستا منصوب میشود و به اتفاق دهیار در قبال کلیه اقدامات مالی دارای مسئولیت مشترک میباشد[22]؟
آیا میدانستید که کلیه پرداختهای دهیاری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبت و با رعایت قوانین مربوط به عمل خواهد آمد. این اسناد باید به امضای مشترک دهیار و مسئول مالی دهیاری که ذیحساب دهیار است، برسد[23]؟
آیا میدانستید که استفاده از وجوه حاصل از درامدها، قبل از منظور داشتن آنها به حساب قطعی درامد به هر عنوان حتی به طور علیالحساب و یا برای پرداخت هزینه های ضروری و فوری ممنوع است[24]؟
5.1. حسابداری، ممیزی و حسابرسی دهیاریها
آیا میدانستید کلیه دهیاریهای کشور مکلفند دفاتر و اوراق و فرمهای حسابهای خود را به طریق دو طرفه تنظیم و از لحاظ نقدی و تعهدی بودن روش حسابداری که برابر دستورالعمل صادره شده از سوی وزارت کشور مقرر خواهد گردید. عمل کند[25]؟
آیا میدانستید رسیدگی و ممیزی حساب دهیاریها در سه مرحله؛ به وسیله دهیاری بعد و قبل از خرج، حسابرسی به وسیله منتخب وزارت کشور و رسیدگی نهایی به وسیله شورای اسلامی روستا انجام میشود[26]؟
آیا میدانستید که طرز انجام حسابرسی دهیاری طبق دستورالعملی است که وزارت کشور تنظیم و به دهیاریها ابلاغ خواهد کرد[27]؟
آیا میدانستید که هزینه حسابرسی از محل اعتبارات دهیاری تأمین میشود و برابر قوانین و مقررات مربوط قابل پرداخت میباشد[28]؟
6.1.اموال
آیا میدانستید اموال دهیاریها اعم از منقول و غیرمنقول به دو دسته تقسیم میشود[29]؟
الف) اموال اختصاصی: اموال اختصاصی دهیار که حق تصرف مالکانه دارد مانند اراضی، ابنیه و اثاثیه و نظایر آن.
ب) اموال عمومی: اموالی که متعلق به روستا است همچون؛ معابر عمومی، خیابانها، میادین و پلها و مانند آن.
آیا میدانستید که دهیاری مکلف است کلیه اموال غیر منقول اختصاصی دهیاری را طبق مقررات ثبت املاک به ثبت برساند[30]؟
انواع درآمدهای دهیاری ها
درآمدهای ناشی از عوارض عمومی (درآمدهای مستمر)، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی، بهای خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی دهیاری، درآمدهای حاصل از وجوه و اموال دهیاری، کمکهای اعطایی دولت و سازمانهای دولتی، اعانات و هدایا وداراییها
سایر منابع تأمین اعتبار.
1. درآمدهای ناشی از عوارض عمومی
تعرفه عوارض محلي و هزینه خدمات دهیاریها در اجرای ماده 37 آیین نامه مالی دهیاریها و با رعایت ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده و تبصره 1 و 3 و ماده 52 و سایر مقررات مرتبط در آن قانون و در اجرای بند 5 و 7 ماده 13 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاریها و تبصره 1 ماده 3 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک میباشد که نحوه تعیین آن بر عهده دهیاری مربوطه است که توسط شورای اسلامی روستا باید تایید شود.
1.1.درآمدهای ناشی از عوارض وصولی توسط سایر مؤسسات
2.1.عوارض بر ساختمانها و اراضی
1.عوارض سطح روستا
ماده 23: کلیه عوارض و ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده روستا عوارض به مأخذ حداکثر یک درصد ارزش معاملاتی مورد عمل دارایی موضوع ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم برقرار میشود که توسط دهیاری محل محاسبه و وصول میشود.
1- به هر مترمربع اراضی و اعیانی مسکونی مبلغ .............. ریال.
2- به هر مترمربع اراضی و اعیانی تجاری مبلغ ................ریال.
3- به هر مترمربع اراضی و اعیانی کارگاهی و صنعتی مبلغ ........ ریال.
4- به هر مترمربع اراضی بایر واقع در محدوده روستا مبلغ ......... ریال.
شیوه محاسبه عوارض سطح روستا[31]:
عوارض سطح روستا = مساحت× قیمت منطقهای× 0.01
2.عوارض بر پروانه های ساختمانی
- مدت پروانه ساختمانی دو سال بوده و تمدید آن برای دو بار رایگان است که اعتبار هر تمدید یک سال خواهد بود. در صورت عدم اتمام ساختمان در این مدت، معادل 25%عوارض صدور پروانه احداث زمان تمدید پروانه (زمان مراجعه)، به عنوان عوارض هر تمدید از سال پنجم اخذ خواهد شد.
- تمدید پروانه ساختمانی یک سال بوده و محدودیتی در تعداد تمدیدها وجود ندارد ولی مشمول عوارض تمدید و افزایش سطح روستا و یا عوارض نوسازي مطابق این تعرفه خواهد بود.
- در پروانههاي ساختمانی صادره در صورت اتمام مهلت پروانه و تمدیدهاي مقرر با ضوابط (در ساختمانهای معمولی 3 سال مدت پروانه و 2 بار حداکثر هر بار یک سال) و عدم تکمیل ساختمان، در تمدید سوم مابهالتفاوت عوارض وصولی قبلی و زمان مراجعه با ضرایب و ضوابط روز محاسبه و دریافت خواهد شد.
- عوارض منصرفين از دریافت پروانه ساختماني در صورتي که پروانه صادر شده باشد با كسر 10 % عوارض پرداختي و در صورت عدم صدور 5% به عنوان كارمزد، مسترد خواهد شد.
عنوان عوارض
زيربناي هر واحد مسكوني تا 100 متر مربع
زيربناي هر واحد مسكوني از 101 تا 300 متر مربع
زيربناي هر واحد مسكوني از 301 تا 500 متر مربع
زيربناي هر واحد مسكوني بيش از 500 متر مربع
مقدار عوارض
20000 ريال
25000 ريال
27000 ريال
30000 ريال
ب ) عوارض پذيره يك متر مربع از يك واحد تجاري، اداري، فرهنگي و....صنعتي با دهنه و ارتفاع مجاز
طبقات تجاري و خدماتی اداری فرهنگی و... صنعتي.
ارزش منطقه ای
طبقات
مسکونی
تجاری
اداری و خدماتی
صنعتی و کشاورزی
تا 3000 ریال
زیرزمین
p 75/1
P 2
P 5/1
P 75/0
همکف
P 3
P 5
P 4
P 4
اول
P 2
P 4
P 2
P 2
دوم به بالا
P 75/1
P 3
P 5/1
P 5/1
از 3000 به بالا
زیرزمین
P 75/1
P 2
P 5/1
P 75/0
همکف
P 2
P 5
P 4
P 4
اول
P 2
P 4
P 2
P 2
دوم به بالا
P 5/1
P 3
P 5/1
P 5/1
*شیوه محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمان مسکونی[32]
مساحت زمین× درصد تراکم بنا (سطح اشتغال) = اعیانی مجاز (متر مربع)
قیمت منطقه ای × اعیانی مجاز= مبلغ عوارض صدور پروانه ساختمانی
3.عوارض بر مازاد تراکم
1. مازاد بر تراكم پايه و مازاد سطح اشغال عبارت است از تراكمي و يا سطح اشغالي كه مازاد بر تراكم و سطح اشغال عرصه مندرج در طرح هادي باشد؛
٭ عوارض مازاد بر تراكم پايه و مازاد سطح اشغال معادل 50.000 ريال.
4. عوارض حق تفکیک
ماده 7[33] : حق تفکیک: حق تفکیک برای اراضی روستایی به شرح ذیل است محاسبه و از متقاضیان در محدوده و حریم هر روستا توسط دهیاری وصول میگردد:
- تفکیک هر و احد مسکونی باهر مساحت زیربنا مبلغ 300000 ریال.
- تفکیک هر و احد تجاری باهر مساحت زیربنا مبلغ 500000 ریال.
- تفکیک سایر واحدها باهر مساحت زیربنا مبلغ 600000 ریال.
مساحت
ارزش منطقه ای
مسکونی
تجاری
صنعتی
تا 1000 متر مربع
تا 5000 ریال
معادل 20% زمین*p3
معادل 20% زمین*p4
معادل 20% زمین*p3
تا 1000 متر مربع
بیش از 5000 ریال
معادل 20% زمین*p2
معادل 20% زمین*p3
معادل 20% زمین*p3
بیش از 1000 متر مربع
مالک موظف است 20% را به عنوان حق تفکیک به دهیاری واگذار یا معادل قیمت روز و عرف محل به نسبت 20% به دهیاری بپردازد.
نکته:برای تفکیک اراضی، اخذ مجوز تفکیک از دهیاری لازم و ضروری میباشد.
5. عوارض تفکیک زمین
ماده 15: املاکي که در داخل محدوده قانوني با کاربري مسکوني يا تجاري واقع گرديده و توسط مالکين تفکيک غيرمجاز انجام گرفته است، مقرر ميدارد در صورت تطبيق قطعه با ضوابط طرح هادي و رعايت معابر بهاي 10% ارزش روز قطعه در بافت جديد به عنوان سهم دهياري و خدمات عمومي از مالک اخذ گردد. ارزش روز مربوطه توسط هيئت ارزيابي دهياري تعيين خواهد شد.
6.عوارض بر بالکن و پیش آمدگی
با توجه به اینکه طبق بند"ب" ماده 53 آییننامه مالی دهیاریها مصوب 19/5/1382 معابر و میادین و پل هاو...روستا جزء اموال عمومی دهیاری بوده و طبق بند 23 ماده 10 و...اساسنامه؛ تشکیلات و سازمان دهیاریها فراهم کردن زمینه ایجاد معابر و میادین و پلها و...از وظایف دهیاری میباشد لذا دهیاری میتواند در مقابل پیش آمدگی ساختمان در معابر عمومی طبق ضوابط طرح هادی؛ عوارضی تحت عنوان "عوارض پیش آمدگی ساختمان در معابر عمومی "در موقع صدور پروانه مطابق تعرفه عوارض محاسبه و دریافت نماید.
تبصره: پيش آمدگي آخرين طبقه ساختمان كه به منظور استفاده سايبان احداث شود مشمول اين عوارض نخواهد بود.
٭ زير بناي مفيد معادل p5
٭ بالكن و تراس ( 3 طرف بسته) روپوشيده معادل p3
٭ بالكن رو باز معادل p5/1 که با نرده احاطه شده باشد.
7.عوارض بر معاملات غیر منقول
1- املاك، مستغلات، مستحدثات: معادل نيم درصد مبلغ معامله که به صورت رسمي (در دفاتر) و غيررسمي (به صورت قولنامه) تعيين ميشود.
شیوه محاسبه:
عوارض معاملات غیر منقول = قیمت منطقهای× 0.05
8. عوارض احداث دیوار
ماده 9:
تبصره 1:مالکين املاکي که داوطلبانه نسبت به عقب کشي ديوار خود مطابق طرح هادي اقدام نمايند مشمول اين عوارض نبوده و دهياري مبلغي دريافت نخواهد کرد.
تبصره 2:برای املاکی که پروانه ساخت اخذ مینمایند این عوارض شامل نمیشود؛
نکات: * احداث ديوار در کاربریهای عمومي و باغ و اراضي زراعي فقط براي بر مشرف به معبر و تا ارتفاع یک متر با مصالح بنايي و بقيه به صورت نرده يا فنس با اخذ تعهد ثبتي مبني بر حفظ وضعيت باغ و مزروعي زمين و اخذ استعلام از مراجعي ذیربط و با رعايت ضوابط طرح هادي مقدور خواهد بود. * عوارض هر متر مربع احداث ديوار (حداقل هر متر مربع 15000 ريال) میباشد.
9. عوارض ايجاد درب اضافي
ماده 10: در صورت تقاضاي مالک جهت ايجاد درب اضافي در ضلع ديگر ملک در شارع عام (همان ضلع داراي معبر) عوارض ايجاد درب به شرح زير محاسبه و دريافت خواهد شد.
تبصره : در صورت دريافت عوارض حق مشرفيت عوارض اين ماده دريافت نخواهد شد.
(50% ارزش منطقه اي* 25% مساحت عرصه) * «نصف» عرض گذر ) +( طول ضلع ايجاد درب)
10. نحوه بهره برداري از معبر
ماده 13: 1- عرض قابل بهرهبرداري از معابر روستا بر اساس مبحث مربوط در نظام مهندسي تعيين و طول معبر قابل استفاده حداكثر به اندازه بر ملك در نظر گرفته خواهد شد. 2- اراضی که پشت جبهه و فاقد بر باشند مساحت قابل بهره برداري از سوي دهياري تعيين خواهد شد.
نحوه محاسبه:
عوارض ماهانه بهره برداري از معبر معادل 10% ارزش منطقه اي مساحت قابل بهرهبرداري که در زمان مراجعه براي اخذ مجوز استفاده و يا با اعلام کتبي قبلي به هنگام مراجعه براي اخذ پايان کار محاسبه و دريافت خواهد شد.
11. عوارض كسري مساحت کمتر از حد نصاب تفكيك
ماده 16: اين عوارض به مقدار کسری مساحت عرصه قطعات تفكيكي كمتر از حد نصاب تفكيك طرح هادي به شرح زير تعلق میگیرد
٭ عوارض كسري مساحت مسکوني p5 و در تجاري p10 به مساحت كمتر از حد نصاب تفكيك تعلق میگیرد.
12. سهم دهياري از تفکيک اراضي و از بابت کاربري هاي عمومي
ماده17:
1. مطابق طرح تفصيلي يا هادی، مالک معادل 15% از خالص قطعات تفکيکي مسکوني و تجاري را رايگان به دهياري واگذار خواهد نمود و در صورت عدم امکان واگذاري قطعه يعني صرفاً زماني که سهم دهياري به شکل قطعه يا قطعات مشخص نباشد با قيمت کارشناس رسمي يا هيأت ارزيابي و تصويب کميسيون معاملات دهياري، بهاء آن به دهياري پرداخت خواهد شد.
2. در کاربریهای غيرمربوطه داخل محدوده روستا از جمله باغ، زراعي و کشاورزي ضمن طي مراحل قانوني تغيير يا تعيين کاربري مسکوني از طريق کميسيون مربوطه، بايد مالک 35% باغها و 40% زمینهای زراعي و کشاورزي را به دهياري واگذار نمايد و دهياري نيز کاربري آن را حفظ و فقط در توسعه فضاي سبز و ساير کاربریهای عمومي (اراضي فاقد کاربری) استفاده خواهد کرد.
تبصره 1: در تغيير کاربري مسکوني به تجاري سهم دهياري 30% ارزش روز تعيين و اخذ خواهد شد.
13. سهم دهياري از ورود به محدوده روستا
ماده 18: املاک داراي ساختمان وارد شده به محدوده روستا:
چنانچه ملكي به داخل محدود وارد شود و داراي اعياني غير مجاز باشد بعد از رسيدگي به تخلفات ساختماني آن از سوی کمیسیون مقرر در ماده 99 و در صورت ابقاء و يا بلامانع شناخته شدن اعياني آن، به شرح زير اقدام خواهد شد.
1- عرصه تا 1000 مترمربع 20% ارزش روز عرصه؛ 2- عرصه بيش از 1000 مترمربع 10% ارزش روز عرصه.
14. عوارض حق مشرفيت
ماده20: عوارض حق مشرفيت : 15 % ارزش زمين بعد از اجرای طرح هادی × مساحت عرصه = عوارض حق مشرفيت
15. عوارض فضاي سبز
ماده 24: الف) معادل 5 درصد عوارض پروانه ساختماني موقع صدور آن جهت توسعه فضاي سبز روستا شامل عوارض زير بنا يا پذيره و تفکيک خواهد بود؛ ب) معادل 5 درصد عوارض مشاغل که به صورت سالانه براي حرف جهت توسعه فضاي سبز روستا.
16. عوارض حق الارض سالانه معابر جديدالاحداث و ساير معابر
ماده 25: با توجه به هزينه بالاي تملک و اجراي معابر، دهیاری از اول سال 1393 از بابت استفاده شرکتهای خدماتي از معابر روستا که مالکيت و هزينه هاي اجراي آن مربوط به دهیاری بوده به شرح زير عوارض حق الارض سالانه معابر جديدالاحداث تعلق میگیرد :
- در قبال استفاده شرکتهای آب و فاضلاب و گاز و برق و مخابرات از هر متر طول معابر تا عرض 80 سانتي متر براي لوله گذاري معادل پنج برابر ارزش منطقهاي زمان اقدام دريافت خواهد شد. در صورت استفاده بيش از 80 سانتي متر از عرض معابر، 10 برابر ارزش منطقه اي زمان اقدام دريافت خواهد شد.
17. عوارض فعاليت و حرفه
ماده22: حداقل عوارض سالانه فعاليت: هر واحد صنفي مبلغ ............... ريال؛ و مشاورين املاک ....................ريال؛ قصابیها ...................ريال؛
به اضافه 5 درصد موضوع بند ب ماده 25 جهت کمک به توسعه فضاي سبز.
حق افتتاح کسب و بیشه[34]:
حق افتتاح یکبار جهت شروع کار و فعالیت صنفی علاوه بر عوارض سالیانه صنف مربوطه، توسط دهیاری از متقاضی اخذ میگردد و میزان آن حداکثر 3 برابر عوارض سالیانه صنف مربوطه است.
18.عوارض 0.03 حق النظاره مهندسین ناظر ساختمان و سایر حق نظارت
کلیه مهندسین ناظر ساختمانی اعم از مسکونی، صنعتی، اداری و... که برای اراضی داخل محدوده قانونی روستا اقدام به تهیه نقشه ساختمانی و یا تفکیکی نمایند مکلف به پرداخت 3% از مبلغ دریافتی حق النظاره و نقشه کشی به حساب دهیاری میباشند.
19. عوارض کسری پارکینگ و ضوابط احداث
ماده19: در صدور پروانه ساختمانی کليه ساختمانها، بايستي احداث پارکینگ مطابق ضوابط طرح هادي پيش بيني گردد در مواردي که امکان احداث پارکينگ و يا استفاده از آن با توجه به شرايط زير امکان پذير نباشد وصول عوارض حذف پارکينگ و مصرف آن صرفاً جهت احداث پارکینگهای عمومي بلامانع میباشد.
٭ مواردي که دهياری به صورت استثنايي میتواند بدون تأمين پارکينگ پروانه صادر نمايد به شرح زير است
1 - ساختمان در محلي واقع شود که ورود به پارکينگ مستلزم قطع درختان کهن بوده و قطع آنها مجاز نباشد.
2 - ساختمان در بر معبري قرار گرفته باشد که به علت شيب زياد، وضع و فرم زمين احداث پارکینگ از نظر فني امکان و پيش بيني ورودي پارکينگ از ساير اضلاع ملک مقدور نباشد.
نکته:
در صورت تأمين پارکينگ مورد نياز، تبديل قسمت مازاد پيلوت براي استفاده انباري مسکوني بلامانع خواهد بود.
P 5 × 25) مترمربع ) مساحت پارکینگ
3.2. کمک از محل 12 در هزار حقوقی گمرکی[35]
معادل دوازده در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی که حقوق ورودی آنها وصول میشود از محل اعتباراتی که همه ساله در قوانین بودجه سنواتی کل کشور منظور میشود در اختیار وزارت کشور (سازمان شهرداریها) قرار میگیرد تا به نسبت ( 70 %) میان شهرداریها و ( 30 %) میان دهیاریهای سراسر کشور به عنوان کمک پرداخت و به هزینه قطعی منظور شود.
4.2.وصولی از محل مالیات بر ارزش افزوده[36]
الف كليه كالاها و خدمات مشمول نر خ ماده ( 16 ) اين قانون، يك و نيم درصد؛ (%1/5)
ب انواع سيگار و محصولات دخاني، سه درصد ( 3%)
ج انواع بنزين و سوخت هواپيما، ده درصد (%10)
د نفت سفيد و نفت گاز، ده درصد ( 10 %) و نفت كوره پنج درصد ( 5%)
3. بهای خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی دهیاری
1.3.درآمدهای ناشی از بهاء خدمات دهیاری
1.حق آسفالت و لکهگیری و ترمیم حفاری
ماده26: هزينه حفاری بر اساس دستورالعمل و آئين نامه حفاری و به قيمت روز وصول خواهد شد.
خاکی ........... ریال ، زیرسازی ........... ریال، آسفالت ............. ریال
2.حق کارشناسی و فروش نقشهها
الف) حق کارشناسی بناهای مسکونی عرصه تا 500 متر مربع از قرار هر متر ........ ریال و اعیانی و تا 200 متر مربع از قرار هر متر مربع .....ریال. ب) حق کارشناسی بناهای تجاری، صنعتی و اداری از قرار هر متر مربع عرصه ...... ریال و اعیانی ........ ریال.
تبصره : برای عرصه و اعیانی بیش از متراژ مذکور به ازای هر متر مربع اضافی 50% مبلغ مذکور دریافت میگردد.
3.درآمد حاصل از خدمات و قرارداد پیمانکاری
کلیه پیمانکاران اعم از حقیقی و حقوقی که قصد اجرای پروژه عمرانی در محدوده قانونی روستا را دارند مکلفند به پرداخت حق پیمانکاری به مأخذ نیم درصد هر صورت وضعیت به حساب دهیاری مربوطه میباشند.
4.درآمد حاصل از فروش جمع آوری زباله
ماده 27: دهیاری در اجرای ماده 8 قانون مدیریت پسماندها در قبال جمع آوری، حمل و دفن بهداشتی انواع زباله های خانگی، تجاری، خدماتی، صنعتی، اداری و... متناسب با وضعیت اقتصادی، اجتماعی و... میتواند تحت عنوان هزینه جمع آوری و حمل زبالهها به شرح زیر دریافت نماید. *هزينه جمع آوري زباله براي: واحدهاي مسکوني سالانه ...... ریال؛ مشاغل پر زباله ... ریال.
2.3.درآمد تأسیسات دهیاری
1.درآمد هتل، مهمانسرا، پلاژ و سایر مراکز رفاهی دهیاری[37]
واحدهاي ارائهدهنده خدمات مكلفند(2%) هزينه خدمات ارائه شده (از قبيل اقامت، غذا و غيره) موضوع بند (د) ماده (4) را به عنوان عوارض از مشتريان اخذ نمايند. واحدهای مذكور مستقر در خارج از حريم شهرها مكلفند عوارض مزبور را به حساب تمركز وجوه به نام وزارت كشور (سازمان شهرداريهاي- دهیاریهای كشور) كه توسط سازمان امور مالياتی كشور اعلام میشود، واريز نمايند.
2.درآمد حاصل از فروش محصولات کارخانجات-کارگاههای تولیدی دهیاری
كليه كارگاههاي توليدي كه در داخل محدوده قانوني روستا فعاليت مینمایند. مكلف به پرداخت 0.01 فروش سالانه خود به دهياري مربوطه میباشند.
[1]- حتما رجوع شود به بندهای الف-س ماده 9آیین نامه مالی دهیاری ها، مصوب1382.5.19
[2] - ماده23، آیین نامه مالی دهیاری ها مصوب1382.5.19
[3] - ماده 29آیین نامه مالی دهیاری ها مصوب1382.5.19
-[4] همان.
[5]- همان، 1389، ص 158
[6]- همان،1389، ص 161
[7]- ماده 34، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
-[8] حسینی، علیرضا؛ 1389، ص176
[9]- همان
-[10] تبصره ماده 29، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19
[11] - ماده30، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[12] - ماده 31، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[13] - تبصره ماده31، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[14] - ماده 32، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[15] - تبصره 4 ماده 32، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[16]- ماده 33، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
-[17] ماده 34، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[18]- بخشنامه بودجه دهیاری ها،1391، سازمان شهرداریها و دهیاریها.
-[19] ماده 37، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[20] - ماده 38، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[21]- ماده 40، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[22]- ماده 41، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[23] - ماده 42، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[24] - ماده 44، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[25]- ماده 51، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[26]- ماده 52، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[27]- تبصره 2ماده 52، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
-[28] تبصره3ماده 52، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[29] - ماده 53، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[30] - ماده 55، آیین نامه مالی دهیاریها، مصوب 1382.5.19.
[31]. ماده 1 دستورالعمل شیوه محاسبه عوارض محلی عمومی مصوب1383.10.29.
-[32] ماده 6 دستورالعمل شیوه محاسبه عوارض محلی عمومی مصوب1383.10.29.
-[33] ماده 7 دستورالعمل شیوه محاسبه عوارض محلی عمومی مصوب1383.10.29.
.[34] ماده 4 دستورالعمل شیوه محاسبه عوارض محلی عمومی مصوب1383.10.29.
[35]. تبصره3- ماده41 مالیات بر ارزش افزوده
.[36] ماده38 ، ماده39- تبصره2 قانون مالیات بر ارزش افزوده.
.[37] بند د ماده4 قانون اصلاح قانون برنامه های سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور.