دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

بافت با ارزش دیزباد چیست و چرا و چگونه دیزباد بافت با ارزش شد؟

«دیزباد وطن ماست»- مهندس محمود کردی در پاسخ به این سوالات نوشت: نیاکان ما بهترین موقعیت جغرافیایی را برای جانمایی محل روستا برگزیده اند. روستا در شیب جنوبی تپه ها قرار دارد و غالب منازل رو به قبله ساخته شده اند که این شرایط،  موجب شده است که منازل در تابستان سرد و در زمستان  آفتاب گیر باشند.

و اما علاوه بر موقعیت جغرافیائی و شرایط آب و هوایی، عوامل انسانی بسیاری وجود دارد که موجب شده اند، دیزباد تنها روستای بافت با ارزش شهرستان نیشابور و یکی از شش روستای بافت با ارزش استان خراسان انتخاب شود که برخی از آنها به شرح زیر می باشند:


۱- پشت بام همسایه حیاط منزل دیگری است(تکیه گه هر کسی منزلگه همسایه است)

۲- اغلب منازل از خشت خام و چوب ساخته شده اند.

۳- بسیاری از منازل دارای ایوان (پیش معجر) هستند.

۴- در چند نقطه دیزباد هنوز راهروهای سرپوشیده (دالان)  دیده می شود.

۵- منازلی وجود دارند که به شکل زیبائی ، تماما از سنگ های ریز ساخته شده اند. 

۶- هنوز در برخی منازل نورگیرهای ضربدری ساخته شده از خشت خام دیده می شود.

۷- راه پله های زیبا نیز در برخی منازل باقی مانده اند و ...



مهمترین پارامتر در انتخاب بافت با ارزش هر روستائی در کشور، وجود آثار تاریخی است و در دیزباد اینچنین چیزی وجود ندارد، لذا بعد از چند سال پیگیری مجدانه، آخرالامر، بافت مسکونی دیزباد با ارزش شناخته شد.

شاید برای برخی از هم ده دیاران این پرسش مطرح گردد که بافت با ارزش چه فایده ای برای دیزباد دارد؟


۱- بافت با ارزش موجب استمرار فرهنگ ساختمان سازی منازل به صورت قدیمی  و همچنین حفظ فرهنگ معماری روستا می گردد.

۲-اعتبار دولتی پایدار و چند ساله برای حفظ، ترمیم و مستحکم سازی بافت سنتی روستا،  اختصاص می یابد و با تعویض شوراها ودهیارها  اعتبار ذیربط همچنان برقرار خواهد ماند.

۳- ارزش های فرهنگی، کشاورزی و..........، به صورت نماد در اماکن مخصوص ساخته می شود.

۴- کف کوچه های اصلی وچشم انداز کوچه های فرعی سنگ فرش ونمای منازل کاه گل ویا بن ملات (ملات سیمان به شکل کاه گل)خواهد شد و.......

گفتنی است ، دولت وقتی اعتبار برای پروژه های موصوف اختصاص می دهد که مردم مصوبه شورا و همچنین دستورالعمل های بخشداری و بنیاد مسکن رادر موارد ذیل دقیقا رعایت نموده و همکاری لازم را معمول دارند:


۱- در ساخت و سازهای جدید و یا ترمیم منازل هیچ کس حق ندارد پنجره همسایه را کور نماید.

۲- پشت بام ها را فقط ایزوگام کرده و از شیروانی کردن جدا پرهیز نمایند.

۳- برای نمای منازل از کاه گل و یا بن ملات استفاده شود.

۴- در ساخت و سازهای جدید اخذ پروانه ساختمان ضروری است.

به امید ساختن روستایی زیبا و توسعه یافته


آیا در دیزباد به اشخاص بدون خانه، زمین می دهند؟

«دیزباد وطن ماست»- ممکن است تا کنون با این سوالات روبرو شده باشید که آیا در دیزباد به اشخاص بدون خانه ، زمین می دهند؟  آیا ساخت و ساز در باغات کنار جاده آسفالته، جاده کمر بندی آروین و سایر باغات مجاور روستا مجاز است؟



                   پاسخ : همانطوری که در نقشه طرح هادی دیده می شود:


1- خط آبی اطراف روستا محدوده طرح هادی قبلی است و خط چین قرمز پیرامون روستا، محدوده طرح هادی جدید است که مساحت بیشتری را شامل می شود.

2 - نقاط هاشور زده رنگ زرد مناطق مسکونی و نقاط هاشور زده قهوه ای زمین هایی است که به صورت مشروط می توان در آنها خانه ساخت.

3-مبنای مالکیت در نقاط قهوه ای ، داشتن سند ثبتی ، وجود خانه مخروبه ، وجود درخت چهل ساله ( فقط سایه انداز درخت) و یا سایر ادله محکمی است که مالکیت را ثابت کند، در غیر اینصورت جز اموال عمومی بوده و در اختیار دهیاری است.

4- در نقاط قهوه ای زیر جاده کمربندی زمین هایی وجود دارد که متعلق به دهیاری است که پس از نقشه برداری و قطعه بندی به متقاضیان بدون منزل واگذار می شود.

5- شرایط و زمان واگذاری متعاقبا اعلام خواهد شد.

6-برابر قانون تبدیل اراضی کشاورزی به غیر کشاورزی ممنوع و جرم محسوب می شود، لذا ساختن خانه در خارج از محدوده طرح هادی ممنوع و به هیچ عنوان به آنها آب و برق و گاز  وسایر خدمات دولتی نمی دهند.

7-  همچنین مطابق قانون اگر در باغات مذکور خانه ساخته شود از طریق جهاد کشاورزی و سایر منابع قانونی تخریب می شود.

8- برای ساخت خانه در داخل بافت هادی اخذ پروانه ضروری است که به آنها وام نیز داده می شود. 

9 - به صاحبان منازل مخروبه داخل روستا برای چندمین بار اخطار می شود هر چه سریعتر آنها را از این وضعیت خارج نمایند در غیر اینصورت عواقب هر گونه مشکل برای سایر هم ده دیاران بر عهده آنها خواهد بود.

10- حد منازل پشت به کوه زیر جاده کمربندی شمال روستا فقط خانه ایشان هست و حتی یک سانتی متر بالاتر از آن جز اراضی دهیاری محسوب شده و در ردیف اموال عمومی است.


تامین امنیت دیزباد از نان شب واجبتر است

«دیزباد وطن ماست»- تامین و حفظ امنیت دیزباد یکی از مهمترین اقدامات اجرایی است که با توجه به هزینه بالایی که دارد، مزایای بسیاری برای مردم و دیزباد خواهد داشت.

به گزارش دیزباد وطن ماست، به نقل از شورای اسلامی دیزباد: امنیت مقوله ای است که وقتی وجود دارد کمتر کسی به آن فکر می کند و به محض اینکه کم می شود همگان برآشفته شده و داد و فریاد می زنند. 

متاسفانه در چند سال اخیر شرایطی بر جامعه حاکم شده است که ناامنی و کمبود امنیت در شهر و روستا همه را آزار می دهد و دیزباد هم از این قاعده جدا نیست۰ به همین دلیل از سال۹۲ یگان حفاظت دیزباد به عنوان اولین یگان حفاظت مردمی روستائی ایران راه اندازی شد و سه مسئولیت مهم را بر عهده گرفت:

۱- پاسداری از امنیت عمومی

۲- حفاظت از منابع طبیعی

۳- حفاظت از محیط زیست

ارزیابی و نظر سنجی که ما از مردم ، گردشگران و ادارات دولتی داشتیم موفقیت این نهاد مردمی رانشان می دهد به طوری که تاکنون بارها از طرف مقامات استانی و کشوری  مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته ایم.

همیاری و کمک اغلب هم ده دیاران نیز طی این مدت بر کسی پوشیده نیست، به عنوان مثال مجید آقای میرشاهی ( نظرعلی ) مدت ۸ سال است که همه ساله، چهار دست لباس گرم کامل برای اعضای یگان تهیه می کند. اما برخی از هم ده دیاران سهل انگاری می کنند و حتی از پرداخت سرانه خود سر باز می زنند.

مطمئنا تمام دیزبادی ها دوست دارند امنیت کامل در دیزباد برقرار باشد حتی برخی از افراد درب منزلشان را در پائیز می بندند و در بهار باز می کنند و انتظار دارند منزلشان سالم بماند.

 همچنین تمامی اعضای گروه های تلگرامی روستا از شنیدن صدای گرم مهدی آقای آفرین مسئول یگان که هر روز گزارش خبرهای دیزباد را می دهند  شادمان می شوند.

  وقتی نگهبان در گشت شبانه خبر از ترکیدگی شیر آب به صاحب خانه ساکن در شهر را می دهد ، خوشحال می شوند.

وقتی نگهبان مانع ورود گردشگران در ایام کرونائی به دیزباد می شوند همه خوشحال می شویم،

 وقتی یگان حفاظت مسئولیت نظم و انضباط مراسم عمومی دیزباد را بر عهده می گیرد همگی احساس غرور در ولایتمان می کنیم و .......ده ها فعالیت دیگر، پس چقدر بجا خواهد بود که همگی قدری به مسائل و مشکلات یگان نیز بیندیشیم و امکان استمرار فعالیت آنها را میسر سازیم.



اخلاق و منش دیزوندان در روستای دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- اصول دیزوندی در دیزباد حکم می کند که برخی از موارد را در زندگی روزمره رعایت کنیم تا بتوانیم به پشتوانه آن موارد زندگی بدون تنش و دغدغه ای را در دیزباد تجربه کنیم.

به گزارش دیزباد وطن ماست، محمود کردی رئیس شورای اسلامی دیزباد طی پیامی از دیزبادی ها درخواست کرد که به این اصول پایبند بمانند و آن را در زندگی روزمره به کار گیرند.

۱- سعی نمائید درب و پنجره ها را حفاظ نصب کنید.

۲- قبل از خروج از دیزباد ﴿زمستان﴾ شیر کنتور آب را ببندید.

۳- حتی الامکان هفته در میان، دو یا سه شب را در دیزباد اقامت کنید تا هم موجب خوشحالی دیزبادی های ساکن را فراهم کنید و هم روستا را از جمعیت اندک بیرون آورید و مهمتر از همه از منظره زیبای زمستان دیزباد لذت ببرید و یاد خاطرات قدیم را زنده کنید.

۴- سعی نمائید سرانه خود را قبل از عید نوروز پرداخت کنید تا بتوانیم بر اساس بودجه امان تعداد نگهبانان را تعیین و بلکه بتوانیم گشت شبانه سطح روستا را در سه ماه زمستان، نیز داشته باشیم.

لطفا نظر خود را پیرامون موضوع تامین و حفظ امنیت با دیگران به اشتراک به گذارید.

به امید دیزبادی امن ...... تمیز .....و همچنان پایبند...... به مسائل زیست محیطی


دیالوگی در باب جمع آوری زباله در دیزباد علیای نیشابور

«دیزباد وطن ماست»- بنظر من در یک جامعه مانند شهر و روستا تولید زباله و جمع آوری آن یک رابطه عرضه و تقاضا است ولی بین شهر و روستا تفاوتهایی است. در شهر اگر ما زباله را تفکیک نکنیم و زباله تَر و خشک با هم به داخل باکس شهرداری انداخته شود، آن زباله توسط فردی که استطاعت مالی ندارد و ضایعات جمع آوری می کند تفکیک می شود، چه بهتر که برای راحتی آن فرد زباله توسط ما تفکیک شود. اگر باز هم تفکیک نشود توسط دستگاه های مکانیزه کارخانه کمپوست تفکیک و بهینه سازی می شود. برای این خدمات هر شهروند عوارض شهرداری پرداخت می کند.

طبیعی است که دیزباد گردشگری امروز، دیزبادی که گاز دارد، در منازل حمام است و خیلی از مواد غذایی از شهر وارد می شود نسبت به دیزباد قدیم در تولید زباله مضر برای طبیعت تفاوتهایی دارد.

آیا مردم روستا جهت جمع آوری زباله عوارض پرداخت میکنند؟ 

بطور مثال چند نفر از اهالی روستا در پرداخت ماهیانه ۵ تا ۱۰ هزار تومان برای جمع آوری منظم زباله روستا همکاری میکنند؟

ما قبل از نتیجه این صحبت اول از خودمان بپرسیم چند مرتبه از خودمان شروع کردیم؟

چند مرتبه خودمان فرهنگ سازی کردیم؟

چرا در مکانهایی از روستا که رد پای گردشگر در آنجا دیده نمیشود باید زباله ببینیم؟

چرا سر چشمه نوحصار پوست انواع شکلات در لابلای سنگها پنهان شود در صورتیکه در جیبمان سنگینی ندارد...

چرا حد فاصل پیحصار تا تلخ بازه چپ زباله های خشک دیده و توسط دوستدار محیط زیست جمع آوری می شود.

چرا حوالی چشمه غرقاب،  تا حمام زباله خشک و پلاستیک دیده می شود و توسط اهالی دوستدار محیط زیست جمع آوری می شود...!!

ما خانواده بزرگ و با فرهنگ دیزباد اول باید این نواقص را از خودمان برطرف کنیم دوم به زباله های کنار راه که توسط گردشگرنما تولید شده بپردازیم.

بعد از اینکه خودمان زباله تَر و خشک (ضایعات) را تفکیک کردیم.

زباله ای که به کود تبدیل می شود به طبیعت برگردانیم و زباله ای که برای محیط زیست مضر است به شهر برگردانیم.

 حالا با همکاری و همفکری اهالی و مسئولین روستا در جمع آوری زباله کمک کنیم.

فکر می کنم برای بهتر شدن این امر، خوبه که مکانهایی برای اهالی مشخص شود تا زباله تفکیک شده خود را در موعد مقرر آنجا دپو کنند و خودرو مورد نظر (میتواند وانت باشد) فقط تا سر مزار نیاید بلکه در نقاط مشخص شده روستا دور بزند و بعد از جمع آوری زباله تفکیک شده تمام روستا آنرا خارج کند و از آن مرحله به بعد تصمیمات کارشناسی گرفته تا زباله دیزباد مکان دیگری را آلوده نکند.

قطعا تمام این خدمات نیاز به پشتوانه مالی دارد...

اگر احتمالا بودجه خاصی برای زباله روستا نداشته باشیم

فکر میکنم این هزینه تقسیم به هر خانوار دیزبادی شود آنقدر سنگین نباشد که جهت پاکیزگی جامعه و خانه خودمان حاضر به پرداخت آن نشویم.

 ضمنا قانون طبیعت را بیاد داشته باشیم، اگر با طبیعت بد رفتار کنیم و بهش زباله بدهیم، روزی میرسد که طبیعت در مقابل ما انسانها واکنش نشان دهد. این متن که با صداقت و صراحت نوشته شده بود نشان می دهد که برای رسیدن به وضعیت بهتر باید تلاش های زیادی مصروف شود و این مستلزم یک خواست همگانی است که در نتیجه فرهنگسازی ایجاد می شود. امیدواریم که شورای مشورتی و شورای اسلامی دیزباد پیشنهادات خوبی را در این خصوص ارائه و اجرا نمایند.