دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

نوحصار دیزباد همچون سال های گذشته پرشور و زیبا برگزار شد

«دیزباد وطن ماست»- سنت دیرین دیزباد کهن بار دیگر در دره نوحصار با حضور دیزبادی ها برگزار شد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، نوحصار دیزباد در حالی برگزار می شد که شورای اسلامی دیزباد امکانات زیادی را برای بهبود شرایط در برگزاری این مراسم ایجاد کرده بودند.

در برنامه نوحصار امسال، شورای اسلامی و دهیاری و روابط عمومی دیزباد بالا سعی نمود با رویکرد جدید و تغییراتی در محیط نوحصار  علاوه بر آسایش دیزبادی ها اسباب امنیت هر چه بیشتر را فراهم کند. 



این رویکرد جدید شامل بخش های مختلفی بود که عبارتند از:


1. امنیت: یکی از دغدغه های همه دیزبادی ها در سالهای گذشته بحث امنیت بوده است. در سال های گذشته افراد غیر دیزبادی زیادی به دیزباد می آمدند و گاهی باعث ایجاد فضای ناخواستنی در این مراسم می شدند. امسال با تمهیداتی که شورای اسلامی دیده شد. شورای اسلامی از طریق ساماندهی یگان حفاظت دیزباد و افزایش نیروهای حفاظتی توانست فضایی امن برای دیزبادی ها فراهم آورد. 


2.  محیط زیست: شورای اسلامی با چاپ و نصب بنر هایی در باب حفاظت محیط زیست و همچنین اطلاعیه هایی در زمینه نگهداری درختان بید که نقش بسیار مهمی در حوزه آبی دارد سطح فرهنگ و آگاهی افزایش یابد.


3. بخش عمرانی: از 2 ماه پیش با ساخت 11 عدد سرویس بهداشتی به طور جدی آغاز شد، که 5 دستگاه آن در محیط نوحصار در 10 روز مانده به نوحصار نصب شد.

بودجه آسفالت جاده ساحلی دیزباد تصویب شد

«دیزباد وطن ماست»- نمایندگان مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی دکتر سبحانی نیا و دکتر مروی طی دو نامه جداگانه به شورای اسلامی دیزباد بالا خبر از تصویب یکصد میلیون تومان اعتبار از محل ماده 180 جهت آسفالت کنار گذر آروین دادند.

به گزارش دیزباد وطن ماست، پیشتر در جشن روز معلم سال جاری دیزباد مهندس نورمحمدی مدیر کل محترم امور روستائی و شوراهای استانداری خراسان قول تامین قیر مورد نیاز را داده بود.

 شورای اسلامی و دهیاری دیزباد طی پیامی مراتب تشکر مردم دیزباد را اعلام و ابراز امیدواری کرده اند که هرچه سریعتر اعتبار وصول و عملیات اجرائی شروع شود.


ساماندهی وضعیت تفکیک زباله در دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- دیزباد با تلاش مسئولان به نخستین روستای کشور تبدیل می شود که تفکیک زباله در آن انجام می گیرد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، در روزهای آینده طرح جمع آوری زباله خشک در دیزباد آغاز خواهد شد.

برای انجام تفکیک زباله خودرو ویژه جمع آوری زباله در زمان های مشخص در روستا تردد می کند و زباله های تولید شده را جمع آوری و آن را به بیرون از دیزباد انتقال می دهد.

شورای اسلامی دیزباد ضمن اعلام این خبر افزود: «زمان بندی این کار در بازه های زمانی گوناگون سال متفاوت است اما تلاش شده است این برنامه زمانی به گونه ای تدوین شود تا در روزهای شلوغ دیزباد، بیشترین حجم زباله در کوتاه ترین زمان ممکن جمع آوری شود.»

همچنین شورای اسلامی و دهیاری در حال تدوین  برنامه ای جامع جهت بهبود و بر طرف کردن وضعیت ظاهری ورودیها، کوچه ها و بطور کل محیط روستا و با کمک اهالی دیزباد است. 



برنامه هایی که برای توسعه پایدار دیزباد در حال اجرا است عبارتند از:


1 - جمع آوری شاخه و هرگونه زباله خشک، در مسیر کالها و  راهها و کوچه باغ ها که مانع حرکت آب و عبور مرور اهالی  می شود باید توسط مالکین باغ ها.

2 - جمع آوری هر نوع وسیله در کنار منازل، مسیر راه، کوچه ها و انتقال آن توسط مالکین به انبار منازل. این وسایل عبارتند از: نردبان، جعبه، لوله آب، اشیاء فلزی، وسایل کار و یا ابزار ساختمانی. 

3 - افرادی که حیوانات خانگی دارند، می توانند آن را در محل سکونت خودشان نگهداری کنند. در عین حال این افراد حق ندارند حیوانات خودشان را در کوچه ها و مسیر راه ها رها کنند. 

شورای اسلامی و دهیاری دیزباد طی آخرین مصوبات خود مسئولیت کنترل و نظارت بر موارد فوق را به مهدی دارآفرین واگذارکرد. وی علاوه بر مسئولیت حفاظتی در یگان حفاظت دیزباد این مسولیت را بر عهده گرفته است.

 طی این ابلاغ چنانچه موردی توسط این خادم مردم دیزباد مشاهده شود، وی بایستی با توجه موقعیت، فرصت لازم  جهت جمع آوری را به صاحب مال به صورت کتبی تسلیم کند و در صورت عدم پاسخ مناسب از طرف شخص خاطی مورد را به مراجع قانونی گزارش دهد.

گزارش فینال جام نوحصار دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- گاهی اوقات به اندازه ای پیام های حاشیه ای زیاد می شود که برای انعکاس مباحث اصلی وقت کم می آوریم. 

گزارش روابط عمومی شورای اسلامی دیزباد از فینال جام نوحصار یکی از مواردی بود که به همین دلیل به تعویق افتاد و در این یادداشت مروری اجمالی بر آن می اندازیم. مضاف بر اینکه امسال بینندگان دیزباد وطن ماست در پیش بینی خود کاملا دقیق به قهرمان این دوره از مسابقات اشاره کردند و این امر نشان دهنده شناخت خوب دیزبادی ها نسبت به تیم ها و بازی آنها دارد.



آخرین هفته از بازی های جام فوتبال نوحصار 93 با دیدار دو تیم شقایق و وحدت در ساعت 5.30 دقیقه آغاز شد. در این بازی تیم شقایق با نتیجه 3 بر 0 تیم حریف را شکست داد و مقام سوم مسابقات را بدست آورد.


بلافاصله پس از بازی های رده بندی بازی فینال بین دو تیم امپراطور و برادران در ساعت 6.15 دقیقه آغاز شد. در نیمه اول بازی با نتیجه 0 -0 خاتمه یافت، اما در دقایق اولیه نیمه دوم تیم برادران گل نخست را وارد دروازه شد و زمانی نپایید که تیم امپراطور نتیجه را به تساوی کشانید. بازی در نیمه دوم با همان نتیجه خاتمه یافت و در دو وقت اضافه نیز نتیجه باقی ماند. در نتیجه بازی به ضربات پنالتی کشید. ضربات پنالتی با تیم امراطور یار بود و  مقام نخست  فوتبال نوحصار 93 را از آن خود کرد. 

پس از بازی و تشویق فراوان هواداران تیم امراطور مراسم نور افشانی زیبایی با شلیک 25 توپ و نور افشانی در زمین مسابقات هر سه تیم به میدان آمدند و مدال های طلا، نقره، برنز توسط اعضای شورای اسلامی و دهیاری دیزباد بر گردن برندگان آویخته شد. در پایان کاپ قهرمانی به کاپیتان تیم، مجتبی کردی تقدیم شد.

روابط عمومی شورای اسلامی در گزارش خود از تمام تیم های شرکت کننده تقدیر و تشکر کرد. همچنین گفته شده که قرار است این بازی ها در سال های آینده نیز با شرایط بسیار بهتر برگزار شود. 

جام نوحصار با اسپانسرهایی حمایت مالی شد و مردم دیزباد نیز با حضور بی بدیل خود آن را پرشورتر کردند.


شاخص های کیفیت زندگی در دیزباد علیا

امروز دیگر مساله سال های زندگی نیست. مردم دوست دارند از کیفیت زندگی صحبت کنند. کیفیتی که شاخص هایی دارد و هر کدام از آن شاخص ها نشان می دهد که «شخص چگونه زندگی می کند؟»

این دقیقا سوالی است که در نسل پیش اینگونه مطرح می شد: «شخص چند سال زندگی می کند؟»

اگرچه امروز برای جذب افراد به دیزباد دلایل منطقی فراوانی وجود دارد، اما کیفیت زندگی دیزبادی ها در دیزباد در مقایسه با شهرهای بزرگی نظیر تهران و مشهد می تواند عامل جذب دیزبادی ها به دیزباد باشد. لذا در این یادداشت بر آنیم تا سوالاتی مطرح کنیم که نشان می دهد، آیا دیزباد اینک پتانسیل بازگشت دیزبادی ها را به خود دارد؟

1. آیا اشتغال در دیزباد به راحتی شهرهای بزرگ است؟ 

2. آیا درآمد مورد نیاز برای راه اندازی شغل در دیزباد بیشتر از شهر های بزرگ است؟

3. آیا بهداشت در دیزباد (دسترسی به دکتر، تجهیزات پزشکی، داروخانه) با شهرهای بزرگ قابل مقایسه است؟

4. آیا امکاناتی نظیر سینما، پارک، مراکز فرهنگی، مراکز تفریحی، مراکز خرید و... در دیزباد قابل مقایسه با شهر های بزرگ است؟

5. آیا امکان بیمه شدن در مشاغل دیزباد وجود دارد؟

6. آیا امکانات آموزشی در دیزباد دارای کیفیتی مشابه شهرهای بزرگ می باشد؟

7. آیا مسکن در دیزباد ارزان تر و آسان تر از شهرها خریده یا اجاره می شود؟

8. آیا امنیت اجتماعی و امنیت در برابر بلایای طبیعی و حیوانات وحشی در دیزباد با شهرهای بزرگ قابل مقایسه است؟

9. آیا طبیعت و هوای پاک در دیزباد کیفیت بهتری از شهرهای بزرگ دارد؟

10. آیا در دیزباد به شبکه های تلویزیونی و اینترنت و موبایل و تلفن به اندازه شهرها دسترسی وجود دارد؟

این موارد کیفیت زندگی را در دیزباد با شهرهای بزرگ محک می زند. در برخی موارد جواب سوال به نفع دیزباد و در برخی سوالات شاخص ها به ضرر دیزباد می باشد. اما مساله اینجاست که دیزبادی که امروز به دیزباد می آید الزامی برای حضور دائمی در دیزباد ندارد. او می تواند فعلا در شرایط موقتی به دیزباد  بیاید. حتی او می تواند در دیزباد کار کرده و سرمایه گذاری خود را در خارج از دیزباد انجام دهد.

همچنین امروز یک دیزبادی می تواند به راحتی به مشهد سفر کند و سفر او بیش از سفر یک ساکن کرج به تهران طول نمی کشد. این شرایط نوید بخش ورود جوانان دیزبادی به دیزباد است. اما مساله اینجاست که هرچه این بازگشت با سرعت بیشتری صورت پذیرد شرایط برای اولین افراد بهتر خواهد بود.

«دیزباد وطن ماست» امیدوار است که شاخص های کیفیت زندگی برای مسئولین شاخص های فعالیت قرار گیرد. ما امروز واقعا باید فراتر از استانداردها یا حداقل ها فکر کنیم. چراکه دیزبادی ها در شهرهای بزرگ فراتر از حداقل ها دارند.