دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

آلوی دیزباد در سایت شهید گمنام

شهید گمنام عنوان وبلاگی است که تا حدودی محتوای متفاوت با عنوانش دارد. در صفحه باید آسمانی زیست که باز هم با محتوای آن بی مناسبت است در خصوص آلو توضیحات فراوانی داده شده که به نظر برای کشاورزان دیزبادی جالب خواهد بود.

نکته جالب تر اینکه، در این سایت آمده است:

  • خاک: از نقطه نظر خاک آلو قانع هستند و تقریباً در زمینهای می رویند که مناسب و دارای خاک عمیق و شن و رسی باشد . در اطراف مشهد پیوه ژن و دیزباد علیا و قاسم آباد- طرقبه- گلستان و بسیاری از مناطقی که در کوهستان قرار گرفته اند با تراس بندی اقدام به کشت آلو نموده اند و انواع آن را خشک نموده به بازار عرضه می دارند کشت و کار آن در این مناطق بسیار موفقیت آمیز بوده است.

در ادامه می توانید به کل مقاله دسترسی داشته باشید. نویسنده این مقاله ابراهیم است.

ادامه مطلب ...

واگویه های سید علی نبوی در باب نوحصار

  • فرقۀ اسماعیلیه به اسماعیل پسر امام جعفر صادق اقتدا نموده اند. امام موسی کاظم پسر دوم ایشان بوده است. چون اسماعیل بیمار بوده شیعیان امام موسی کاظم را به عنوان امام هفتم پذیرفته اند. امّا پس از مدّتی اسماعیل بهبود می یابد و اسماعیلیه از ایشان تبعیت می کنند و پس از ایشان از فرزندشان و هنوز از این نسل امام زنده دارند.  

 

  • پرنس کریم آقا خان که در فرانسه است نسل چهل و نهم ایشان است. خیلی برای ایشان نذورات می کنند. هر سال با الماس برابرشان می کنند و چون ثروت زیادی در دست دارند می توانند به همه شان کمک کنند که برای تحصیل به خارج از کشور بروند. این است که اغلبشان آدمهای تحصیل کرده و درستی هستند و هوای یکدیگر را نیز دارند. 

  • این مراسم را نوحصار می گویند امّا من فکر می کنم باید اسمش نوحه سال بوده باشد. (آقای نبوی لطفا فکر نکنید. نوحصار از دو واژه ناو: دره یو شکل و حصار: قلعه، گرفته شده است و برای این وجه تسمیه داستان بسیار با مسمایی وجود دارد. اگر نمی دانید مطالعه کنید و  حدس نزنید!!!!!) 

 

  • چون موسم پس از گردآوری خرمن است و از قدیم الایام هر گاه محصول را درو میکردند به اسم یک ایزد شهید شونده نوحه خوانی داشته اند که اینجا به اسم حضرت علی دارند. برای این که معتقد بودند وقتی محصول زمین را برمی دارند جان زمین در می آید. این ایزد شهید شونده خود زمین است که می میرد و دوباره رستاخیز می کند. پس شهید است.  (در خیال پردازی استادید!!!)

 

ادامه مطلب ...

دیزباد بالا رباط دارد؟ ندارد؟

تهران پاتوق دیزباد محوطه رباط دیزباد را جزو آثار ملی ایران به شمار آورده است. 

این سایت در فهرست طولانی خودش محوطه رباط دیزباد را جزو آثار ملی ایران به حساب آورده است. البته از آنجا که تا جاییکه من می دانم در دیزباد بالا رباطی وجود ندارد. به نظر می رسد این رباط بایستی در فخر داوود یا دیزباد پایین باشد.  

رباط ها استراحتگاه هایی هستند که بریدان یا قاصدان در گذشته  در آنها جهت استراحت توقف می کردند. گاهی اوقات در این رباط ها اسب های آماده ای وجود داشته که برید ها از آنها برای ادامه راهشان استفاده می کرده اند. 

دیزباد به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه اش، در مسیر راه برید ها نبوده است و بیشتر به عنوان دره ای امن مورد استفاده قرار می گرفته. 

توصیه می کنم لیست آثار ملی ایران را در سایت تهران پاتوق ببینید.

دیزباد در لیست طرح های اجرا شده توسط بنیاد مسکن استان خراسان

بنیاد مسکن استان خراسان در جهت بهبود کیفیت زندگی روستاییان استان و با هدف جلوگیری از کوچ روستاییان به شهر ها، طرح هایی همچون طرح هادی، طرح تفصیلی و سایر طرح ها را در روستاها اجرا می کند.  

این بار نام روستای دیزباد در ردیف ۸۳۴ آمده است. در این جدول مقابل نوع طرح  «سایر» آمده است.  

دوستان اگر در این خصوص اطلاعات بیشتری دارید، لطفا در قسمت پیام ها فرمایید تا دیزبادی های عزیز با اقدامات توسعه روستایی بیشتر آشنا شوند. 

برای مشاهده جدول کامل می توانید بر روی واژه جدول کلیک کنید.

دیزباد در سایت رسمی مجید اخشابی

آقای مجید اخشابی در سایت رسمی خود، که البته به نظر می رسد از نظر کد نویسی کمی مشکل دارد؛ به معرفی تفرجگاه ها و مناطق تفریحی و توریستی ایران پرداخته و نوشته است:

  • گردشگری 


نیشابور دارای بناهای تاریخی و مراکز گردشگری زیادی است که از جمله می‌توان به آرامگاه کمال‌الملک، آرامگاه خیام، آرامگاه عطار، امامزاده محروق وابراهیم، بی‌بی شطیطه، و قدمگاه نیشابور اشاره کرد.


 زیباترین گردشگاه‌های نیشابور در دامنهٔ رشته‌کوه‌های البرز قرار دارند، از جمله می‌توان به روستاهای دیزباد، خرو، درود و حصار بوژان و غار و کوه ابراهیم ادهم در اطراف باغرود و همچنین 

اردوگاه تربیتی کشوری شهیدرجایی (باغرود) اشاره کرد.


نیشابور بر سر راه تهران به مشهد واقع شده‌است و فاصله آن نسبت به شهرهای اطراف به شرح زیر است : تا تهران ۷۷۶، تا مشهد ۱۱۷ کیلومتر است. 


برای مشاهده متن کامل سایت مجید اخشابی می توانید بر روی هایپر لینک آن کلیک نمایید.