نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد
نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

نیشابور سرزمین بینالود (خراسان مرکزی)

اللهم صل علی محمد و آل محمد

خبر فوری : نتیجه نهایی انتخابات مجلس در نیشابور

بنا بر اعلام رسمی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه  نیشابور نتایج نهایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه نیشابور بزرگ (نیشابور - فیروزه - زبرخان - میان جلگه - سرولایت) به شرح زیر اعلام شد که در لیست زیر اسامی 5 نفر اول (که دارای بیش از 10 هزار رای بوده اند) جهت اطلاع اعلام میشود. بر این اساس جناب آقای سید یحیی سلیمانی و جناب آقای محمد رستمی به عنوان منتخبین مردم نیشابور بزرگ در مجلس دوازدهم تعیین شده اند که آرزوی موفقیت برای ایشان داریم.

ادامه مطلب ...

مجموعه‌ مقالات احیای هویت تاریخی - فرهنگی و توسعه منطقه جوین بزرگ ( جغتای - جوین - خوشاب)

ابوعبدالله حاکم نیشابوری (321 - 405ق) تاریخ‌نگار و محدث سرشناس سده چهارم هجری،  کتابی مشهور در تاریخ نیشابور دارد. حاکم در بخشی از کتاب «تاریخ نیشابور» به ولایت‌های ربع نیشابور  پرداخته است. ربع نیشابور، بخش غربی خراسان بزرگ و یکی از چهار بخش خراسان است که عبارتند از ربع بلخ (خراسان شرقی)، ربع مرو (خراسان شمالی)، ربع نیشابور (خراسان غربی)، ربع هرات (خراسان جنوبی). حوزه جغرافیای تاریخی ربع نیشابور، با نظر به منابع مختلف تاریخی و جغرافیایی قدیم؛ استان‌های خراسان کنونی ایران و پاره‌ای از سرزمین‌های پیرامونی آن در کشورها و استان‌های همسایه را در بر می‌گیرد.

حاکم در بخش ولایت‌های کتاب «تاریخ نیشابور» از دوازده ولایت خراسان غربی (بیهق؛ جوین؛ اسفراین؛ خبوشان؛ ارغیان؛ پُشت؛ رخ؛ زوزن؛ خواف؛ ازقند؛ جام و باخرز؛ جاجرم) در زمان خود سخن می‌گوید و البته توصیفی زیبا درباره ولایت پرافتخار و تاریخی جوین دارد که به این شرح است: 

ادامه مطلب ...

فعالیت شبکه تلویزیونی سیمرغ نیشابور را دائمی کنید

از سالهای گذشته تاکنون وجود یک رسانه رادیویی یا تلویزیونی محلی همواره یکی از خواسته های مهم برای توسعه نیشابور بزرگ بوده است و حتی پیگیری ایجاد آن نیز مورد تصویب شورای شهر نیشابور واقع شده است. البته رادیو محلی نیشابور به صورت مناسبتی و موقت با اجرای یک یا چند روزه در دهه 80 از جمله تیرماه سال 1388 (سالروز ورود امام رضا.ع به نیشابور) سابقه فعالیت دارد اما تاکنون به صورت دائمی به فعالیت خود ادامه نداده است و این در حالیست که چند شهرستان کشور از جمله مهاباد و آبادان و... با وجود آنکه مرکز استان نیستند اما از نعمت رسانه محلی برخوردارند. 

ادامه مطلب ...

وضعیت بحرانی در 2 محور : جاده های نیشابور نیازمند ارتقا به راه اصلی

در استان خراسان پس از مشهد بیشترین میزان حمل‌ونقل کالا از طریق محورهای نیشابور انجام می‌شود که از این‌میزان ۵۰درصد مختص به بارهای مجتمع فولاد نیشابور است. مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نیشابور اظهار داشت: نیشابور دارای یک هزار و هشتصد کیلومتر راه شهری و روستایی است که از این میزان یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی و از این‌میزان ۳۰۰ کیلومتر فاقد آسفالت است. مفیدی فر گفت:  طی یک سال گذشته روکش بزرگراه مسیر نیشابور به سبزوار و نیشابور به مشهد در نقاط بحرانی تقریبا کامل شده است اما وضعیت جاده نیشابور به کاشمر و نیشابور به تربت حیدریه بحرانی است . 

ادامه مطلب ...