دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

صادرات گیلاس دیزباد به کشورهای حاشیه خلیج فارس

«دیزباد وطن ماست»- گیلاس دیزباد امروز به قیمت 5000 تومان رسید که با رشد 500 تومانی همراه بوده است. 

به گزارش دیزباد وطن ماست، این افزایش نرخ گیلاس برای گیلاس درجه یک است. گیلاس های درجه دو با قیمت های 4700 و 4500 تومان برای گیلاس درجه سه فروخته می شوند.

حضور تجار آذربایجانی در دیزباد بازار گیلاس را بیش از پیش رقابتی کرده است و این تجار گیلاس دیزباد را برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر خریداری می کنند.


دیزباد در دستان غیر دیزبادی ها

طی ماه های گذشته پیام های زیادی دریافت کرده ایم. پیام هایی که به انواع مختلف آسیب های شرایط دیزباد را بیان می کرد. خیلی از پیام ها گویای شرایط بحرانی در دیزباد بود. پیام هایی که می گفتند: «دیزباد امروز در اختیار دیزبادی ها نیست و X و Y، برای ما تصمیم گیری می کنند.» 

اگر چه همیشه وسوسه این وجود دارد که مشکلات به گردن افرادی خارج از جامعه انداخته شود، اما نفوذ این افراد در دیزباد نیز انکار ناپذیر است.

دیزباد محلی است که در اختیار کسانی قرار دارد که در آن زندگی و کار می کنند و این در شرایطی که دیزبادی ها خود  را از دیزباد بیرون کشیده اند و دیگر تمایلی به بازگشت نشان نمی دهند، طبیعی است که افراد دیگری از این شرایط استفاده کنند.

ما نیز نمی توانیم به این گونه مسائل دامن بزنیم. زیرا باید از X و Yبرای ایجاد جریان اقتصادی و پول در دیزباد تشکر کنیم.

قطعا حضور X و Y باعث پویایی اقتصادی در دیزباد شده و هرگونه جبهه گیری در مقابل این افراد به معنای ناسپاسی از فعالیت هایی است که از مردن دیزباد جلوگیری می کند.

اما در عین حال این شرایط برای دیزباد و دیزبادی ها ایده آل نیست.

وقتی این قبیل پیام ها را مطالعه می کنم، به یاد عیدی امین دیکتاتور اوگاندایی می افتم. او می گفت: «اوگاندا برای اوگاندایی ها» و همین شعار که ظاهرا در این پیام ها مطلوب به نظر می رسد، باعث شد که اوگاندا تمام مهاجرین غیر اوگاندایی خود را که غالبا مسلمانان هندی بودند از این کشور اخراج کرد.

این کار به هیچ عنوان باعث توسعه اوگاندا نشد، بلکه سبب شد که کشور با بحران های جدی بیشتری مواجه شود.

عیدی امین می گفت: «این هندی ها اقتصاد اوگاندا را در اختیار دارند و باعث ایجاد شکاف طبقاتی در میان ملت اوگاندا شده اند.» اما داستان عدم توانایی دولت در برقراری عدالت اجتماعی بود و نه تلاش و کوشش مهاجرین خارجی اوگاندا.

ما نیز باید از این داستان درس بگیریم و تلاش کنیم که در کنار X و Y در جهت توسعه دیزباد تلاش کنیم.

انتقاد جدی به تاسیس کافه سنتی دیزباد در مشهد

«دیزباد وطن ماست»- دوستی از دیار کهن دیزباد برای ما نوشته است:«اصالتا دیزبادی هستم.»

وی می افزاید: «چند سالی است که از وطنم دیدن نکرده ام اما شنیده ام ورودی می گیرند.»

او می گوید: «با خودم گفتم خدا کند آنهایی که در کنار جاده می ایستند و از دیزبادی ها ورودی می گیرند، با دیزبادیها مهربانانه تر برخورد کنند.»

این هموطن دیزبادی اذعان کرده است: «به نظر من این دریافتی ها بسیار خوب است اما به شرط آنکه به آبادانی دیزباد کمک کند.»

او می گوید: «اما متاسفانه بسیاری از افراد در دیزباد بناهای مدرن ساخته اند و این تغییرات در ظاهر دیزباد، دیزباد ما را که کمتر از ماسوله شما نیست بسیار زشت کرده است.»

دوست دیزبادی نوشته: «کاش می شد ظاهر آن را به 30 -40 سال قبل باز می گرداندیم.»

وی ضمن افتخار به میهمان نوازی دیزبادی ها نوشته است: «خواهش می کنم که زمین ها و باغ هایتان را به غیر دیزبادی ها نفروشید که اگر اینچنین کردید، وقتی وارد دیزبادی می شوید، دیزباد را سرزمین بیگانگان خواهید یافت.»

نقد جدی او به کافه سنتی بلوار امامت مشهد است. او می گوید: «مدتیست در بلوار امامت مشهد کافه سنتی دیزباد فعال شده است. در این کافه قلیان عرضه می شود و به نظر من واقعا در شان مردم دیزباد با این سابقه فرهنگی نیست که نام دیزباد با کافه سنتی و قلیان همراه شود.» 

نگاهی دیگر به روستای دیزباد نیشابور

وبلاگ «نیشابور شهر قلمدانهای مرصع» که موضوع آن «جغرافیای فرهنگی تاریخی نیشابور» است به مساله مذهب نیشابور پرداخته است. در این وبلاگ یادداشتی با عنوان «دین و مذهب نیشابور» به دیزباد پرداخته است.

مردم نیشابور مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. شماری از پیروان (مسلمانان شیعه امامی) اسماعیلیه در روستاهای نیشابور، به ویژه دیزباد سکونت دارند. شاید اکثریت کسانی که در قرن پنجم می زیسته اند یه عنوان شیعی و یا علوی همه دارای تمایل به مذهب اسماعیلی بودند. دیزباد در عصر حاضر، یکی از مراکز اسماعیلی ایران به شمار می آید. نیشابوری ها مردمی متدین، زحمت کش و پاک اندیش اند. سعی دارند از اخلاق ناپسند، کینه و دشمنی به دور باشند و به آب و خاک و مردم سرزمین خود علاقه‌مندند.

این وبلاگ توسط نسرین و شیما روزآمد می شود.


قیمت کارگر و گیلاس دیزباد باز هم بالا رفت

«دیزباد وطن ماست»- امشب قیمت هر کیلوگرم گیلاس درجه یک در دیزباد با 500 تومان افزایش به 4500 تومان رسید.

به گزارش دیزباد وطن ماست این افزایش نرخ در حالی انجام می شود که خریداران غیر دیزبادی نیز در بازار گیلاس دیزباد وارد شده اند.

دستمزد کارگر نیز در دیزباد به ازای هر روز 40 هزار تومان رسید و کسانی که به صورت کیلویی کار می کنند، با توجه به ارتفاع درختان از هر کیلو 400 تومان به بالا می رسد.