دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

بخش سوم گزارش تصویری آش کمرسیه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- آش کمرسیه دیزباد تنها یک مراسم معمولی برای آشخوری نیست. این مراسم در واقع پلی است میان سه گوشه دیزباد، میان ده، بالاده و ته ده را به هم متصل می کند. نگاهی که شاید کمتر به این مراسم شده است، این است که اخلاق کثرت گرایانه دیزبادی ها در این مراسم متجلی است. همان کثرتی که آش را می سازد، مردم را نیز که با ایده های متفاوت گردهم می آیند به هم متصل می کند.


  ادامه مطلب ...

بخش دوم گزارش تصویری کارناوال آش کمرسیه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- هم کار خیر است و هم کارناوال، هم نمادی از اتحاد مردمی که سال ها با تکثر فرهنگی خودشان کنار آمده اند و توانسته اند با توجه به این تکثر فرهنگی همچون جماعتی متحد به حیاتشان ادامه دهند.

  ادامه مطلب ...

صعود گروه تهرانی از قجغر دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- روز شنبه 15 خرداد 1395 گروهی از تهرانی  به همراه چند راهنما از قله مرتفع قجغر صعود کردند تا تجربه دیگری از سفر به دیزباد رقم بخورد.

محمد ذوالفقاری که یکی از شرکت کنندگان در این گروه بود می گوید: «کوهستان دیزباد بی نظیر بود. وقتی از قجغر بالا می رفتیم بوی آویشن و گل های کوهی انسان را از حالی به حالی می کرد.»

وی می افزاید: «وقتی سرسبزی و طراوت گل های بهاری را در بالای کوه می بینی، احساس می کنی که چقدر از طبیعت دور هستی. و حس خوبی می گیری که وارد فضایی بکر و زیبا شده ای. فضایی که دست نخورده است. فضایی که من به عنوان یک کوهنورد در کمتر جایی تجربه کرده ام.»

ذوالفقاری می گوید: «دیزباد نعمتی است که خوشبختانه دیزبادی ها قدرش را می دانند. و شرایط در آن روز به روز بهتر می شود.»

گروه کوهنوردان تهرانی بعد از یک توقف کوتاه در بالای قجغر به دیزباد بازگشتند تا خاطرات زیبایی را از دیزباد به شهر خودشان ببرند. 


 

برداشت گیلاس دیزباد شروع شد

«دیزباد وطن ماست»- جمع آوری گیلاس دیزباد از روز 25 خرداد ماه از رودخانه پایین دیزباد شروع شد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، مطابق روال سال های گذشته گیلاس دیزباد از رودخانه پایین شروع و معمولا تا روز 10 تیربه تمامی نقاط دیزباد تسری می یابد.

با توجه به بارندگی های مناسب سال 95،  امسال گیلاس از کیفیت بالاتری نسبت به سال های گذشته برخوردار است. 
همچنین  این شرایط آب وهوائی خاص باعث شده که  مگس گیلاس در حد بسیار پایینی باشد. تاجران گیلاس در نقاط مختلف مستقر شده اند و خرید و فروش شروع شده است. شرکت ارس باران بزرگترین  شرکت صادر کننده تره و بار کشورنیز همانند سال های قبل آمادگی خود را برای خرید و صدور گیلاس دیزبادبه خارج از کشوراعلام نموده است. 
گفتنی است چندین سال پیاپی است که گیلاس دیزباد به کشور های اروپائی، کشور های حاشیه خلیج، اکراین و مسکو صادر می شود.


رها سازی تعدادی از پرندگان وحشی در دهکده دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- روز جمعه 14 خرداد ماه همزمان با برنامه سنتی کمرسیاه مزار تعدادی از پرندگان وحشی در دیزباد رها سازی شدند.

به گزارش دیزباد وطن ماست، در این برنامه که با حضور مهندس نوربخش ریاست محیط زیست نیشابور و مهندس ناصری و مهندس کلیدری و تعدادی دیگر از حامیان طبیعت نیشابور برگزار شد پرندگان در فضای طبیعت دیزباد رها سازی شدند تا بار دیگر مردم دیزباد بتوانند صدای طبیعت را در دیزباد بیشتر از گذشته بشنوند.

رهاسازی پرندگان به مناسبت هفته محیط زیست انجام شد و از آنجائیکه دیزباد از جمله روستاهای پیشگام درحفظ و احیای منابع طبیعی و محیط زیست استان به شمار می رود شروع برنامه های هفته محیط زیست نیشابور از دیزباد شروع شده است.  

گفتنی است شورای اسلامی و دهیاری دیزباد طی پیامی از زین العابدین میرشاهی و حسنعلی گنجعلی که زحمت تهیه نهار و پذیرائی این روز را بر عهده داشتند تقدیر و تشکرکرد.