دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

آتش سوزی در مرزهای غربی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- صبح روز یک شنبه 25 تیر ماه چند نقطه کوه های دیزباد، در مرزهای دیزباد و چناران به آتش کشیده شد.
به گزارش دیزباد وطن ماست، پس از اطلاع رسانی مهدی افرین مسئول یگان حفاظت دیزباد به اتفاق محمد عراقی حسین به منطقه رفته و با وسایل اتفاء حریق خود اقدام به خاموش کردن کردند.
 حسنعلی گنجعلی عضو شورای اسلامی و رضا گنجعلی غلامرضا، محمد عراقی عزیز، بلوچی قرقبان و عده ای دیگر پس از چند ساعت موفق به مهار آتش شدند.
با ورود مامورین منابع طبیعی نیشابور اقدامات تخصصی و قانونی مشخص شد که حادثه آتش سوزی عمدی بوده است.
همسایگان گله دار چنارانی مسئول این حادثه تاسف بار هستند و این برای دومین سال است که چنین اقدام زشتی از جانب این افراد صورت می گیرد.

در سال گذشته در مرز کوه های دیزباد و حصار آتش سوزی مشابه ای صورت گرفته بود که هنوز آثار آن مشهود است.

مردم دیزباد طی چندین سال گذشته تعداد گله های گوسفند را از 24 گله به یک گله رسانیده اند و دیم کاری را به صفر رسانیده اند تا از مراتعشان حفاظت کنند و گویا این موضوع برای روستای برادر و مجاور جا نیافتاده است.

مردم دیزباد به منظور حفاظت از مراتع و منابع طبیعی با هزینه خودشان اولین یگان حفاظت روستائی کشور را تشکیل داده اند و به همین دلیل تفاوت فاحشی در پوشش گیاهی، بین کوه های دیزباد و دیگر روستاهای مجاور وجود دارد که این پوشش غالبا از گونه های دائمی و درختچه ای است که کمتر مورد استفاده گوسفندان قرار می گیرد.

متاسفانه جهل و طمع چوپانان باعث شده است که  شبانه به آن مناطق تجاوز و ضمن چرای دام خود آن مناطق را به آتش بکشند. و این جاهل مردم امید دارند که سال بعد گونه های خوش خوراک جایگزین شود.

متاسفانه آنها نه تنها پوشش فعلی را نابود می کنند بلکه بذر سایر گونه ها را سوزانده و ریشه کن می کنند و این مساله باعث می شود که کوه های منطقه دیزباد برای سال های طولانی لخت و بدون هر گونه پوشش گیاهی باشد.




رئیس شورای اسلامی دیزباد  این رفتار را محکوم کرد و گفت:
الف - تجاوز به سرزمین دیگران و به آتش کشیدن گیاهان و این موجودات خداوندی گناهی بزرگ محسوب می شود.
ب – پوشش و تراکم گیاهی موجب نفوذ آب در خاک، جلوگیری از سیلاب، جلوگیری از گرد وخاک، جلوگیری از تبخیر، تلطیف هوا، زیبائی طبیعت، افزایش بارندگی ها، پر کردن سفره های زیر زمینی، افزایش و پایداری آب چشمه ها و رودخانه ها و... در نهایت موجب رشد، توسعه و آبادانی می شود.
پ – به لحاظ قانونی این اقدام ناشایست جرم وخیانت به وطن محسوب می شود و جریمه ای سنگین به دنبال دارد.

دیزباد وطن ماست، امیدوار است که افراد خاطی هرچه سریعتر دستگیر شده و برای محاکمه تحویل مراجع قضایی شوند.

بازدید معاونت سازمان گردشگری استان خراسان رضوی از دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- صبح روز چهار شنبه 28 تیر ماه مهندس زمانی معاون برنامه ریزی، مهندس ابراهیمی نیا کارشناس مسئول سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی به همراه هیئت همراه از دیزباد بازدید کردند.

به گزارش دیزباد وطن ماست، در این ماموریت مهندس نورین مقدم معاون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی و مهندس فرشچی و خانم مهندس حسینی و مهندس امین الرعایا نیز حضور داشتند.

این گروه از سرای سنتی دیزباد کرده و با همراهی اعضاء شورا و دهیاربه محل سایت  بوستان پیش تخت گاه رفتند.

این بازدید پس از جلسه مشترک با شورای اسلامی و دهیاری دیزباد در محل کمپ بابا محمودبه پایان رسید.

در جلسه شورای اسلامی و هیئت میهمان درمورد مسائل گردشگری و چگونگی همکاری سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی با دهیاری  و مردم دیزباد گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت.

گفتنی است، شورای اسلامی  و دهیاری دیزباد آمادگی خود را برای مشارکت و بازسازی آسیاب آبی دیزباد، بازسازی حمام قدیمی برای احداث موزه و همچنین باز سازی چشمه سنتی دروازه و چشمه کمبول اعلام کرد.

نتیجه این بازدید جلسه مشترکی است که در آینده نزدیک در ارتباط با موضوعات مطروحه وسایر مسایل  در سازمان همیاری ها و با حضور شورای دیزباد تشکیل می شود.

دیزباد وطن ماست، ضمن عرض خیر مقدم به این میهمانان گرانقدر و بازدیدشان از دیزباد اعلام می کند که دیزباد در حال حاضر پتانسیل فراوانی برای دریافت کمک های بخش های مختلف دولتی دارد. این کمک ها می تواند به بسترسازی برای فعالیت های آتی بخش های خصوصی و نیز ساخت و تحکیم نهادهای جامعه مدنی در دیزباد کمک کند. بنابراین حضور شما و فعالیت شما در این برهه تاریخی برای مردم دیزباد خدمتی فراموش نشدنی و بی بدیل خواهد بود و امیدواریم که این امر به عنوان یک فوریت تلقی و اقدام شود تا هدیه ای بی نظیر به مردم دیزباد و کشورتان ایران تقدیم کرده باشید. قطعا این حس سپاسگزاری را در مردم دیزباد برای خدمتی که به ایشان می کنید خواهید یافت. ضمن اینکه خداوند هیچ قدمی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.


امیر علی عراقی بار دیگر برای دیزباد افتخار آفرید

«دیزباد وطن ماست»- امیر علی عراقی یکی از فرزندان پرتلاش دیزبادی است که بار دیگر با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات پرورش اندام استان خراسان رضوی برای دیزباد و دیزبادی ها افتخار آفرین شد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، عنوان قهرمانی در مسابقات پرورش اندام و فیزیک شهرستان نیشابور ,و مقام سوم را در سطح استان خراسان بدست آورده است.

دیزباد وطن ماست از این عزیز دیزبادی برای تلاشی که در این راستا انجام داده است تشکر کرده و امیدواریم که در آینده شاهد موفقیت های بیشتر وی در عرصه رقابت های ملی و بین المللی باشیم.



 
ادامه مطلب ...

نامگذاری تیم های فوتبال جام نوحصار دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- جام نوحصار دیزباد در حال برنامه ریزیهای برگزاری است و اعضای تیم ها دارند ساختارهای خود را می چینند تا بتوانند در مسابقات صاحب مقام شوند.

نام تیم ها عبارتند از: یاران، دلاوران، امپراطور،پرسپولیس، ارنا، پارسه  یا نام دیگه، هاکان  یا نام دیگه، کیان یا نام دیگه.

اما این سوال قابل طرح است که آیا این اسامی با جام نوحصار دیزباد تناسب دارد یا خیر؟

نامی که در طول مراسم مرتب تکرار می شود و در ذهن همه طرفداران می مانند، این اسم چه ویژگی داشته باشد که هویت نوحصار و دیزباد را نمایش بدهد.

امسال هم مثل سال های قبل این گروه ها می توانند با همین اسامی بازی هایشان را برگزار کنند، اما آیا نمی شود به گونه ای این اسم گذاری را انجام داد که یک هویت دیزبادی در آن باشد؟

یاران یک اسم عمومی است و دلاوران نام یک خیابان در تهران است، امپراطور یک واژه متعلق به یک عصر خاص در گذشته است، پارسه به گذشته ایران باستان باز می گردد، هاکان به معنای همان امپراطور است. و کیان هم دره ای در افغانستان است!

ما در دیزباد کوه های قجغر و لوکه را داریم. در میان بزرگان دیزباد اسامی خاکی دیزبادی، فدایی دیزبادی، رقامی دیزبادی و حسین بنیادعلی را داریم. که به عنوان مثال سنت نوحصار را همین  خاکی خراسانی بنیان گذاری کرده است. اما در کل مراسم نوحصار و در بازی ها هیچ اسمی از آن نیست.

اگر از فرهنگ دیزباد صحبت می کنیم، باید فرهنگ را در این فضاها دید. تا لمس کرد مردم دیزباد برای هویتشان ارزش قائلند. ما چشمه هایی داریم به نام چله، غرقاب، رضوقلی، کمبول و ... و اینها می توانند در نام تیم ها گزینش شوند.

با این کار رنگ فرهنگ عمیقی که در دیزباد وجود دارد در اسامی تیم ها منعکس می شود. البته این فقط یک پیشنهاد است و هیچ جنبه حتمیتی ندارد. چون بالاخره این فضای شادی نوحصار است که باید بماند و خوشبختانه مدیریت توانمند روابط عمومی شورای اسلامی دیزباد در این مسیر در سال های اخیر واقعا موفق بوده است.



بازدید کارشناس صدا و سیما از پروژه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- روز چهار شنبه 20 تیرماه مهندس توکلی کارشناس ناظر پروژه دیجیتالی نمودن تلویزیون دیزباد از محل طرح بازدید ن کرد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، این بازدید که همراه با دستوراتی در خصوص اجرای پروژه تلویزیون دیجیتال دیزباد بود در پایان روز به پایان رسید.

در این بازدید اعضای شورای اسلامی دیزباد، مهندس پیام میرشاهی و مهندس داوود افرنجه پیمانکاران پروژه حضور داشتن.

گفتنی است فاز اول این طرح را دهیاری و شورای اسلامی دیزباد از محل خودیاری مردم انجام می دهند.

پروژه تلویزیون دیجیتالی دیزباد تا کنون حدود 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و  تا هفته آینده به پایان خواهد رسید.

بنابر اظهار مهندس توکلی پس از پایان کار بلافاصله دستگاه های ذیربط توسط کارشناسان صدا وسیما در اتاقک نصب خواهد شد.