دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

نوحصار 1396 با شکوه تمام برگزار شد

«دیزباد وطن ماست»- نوحصار امسال دیزباد با شکوه تمام برگزار شد و دیزبادی ها در فضایی صمیمی و خانوادگی به اجرای سنت 400 ساله نوحصار پرداختند.

به گزارش دیزباد وطن ماست، شب پیش از مراسم نوحصار، جام نوحصار دیزباد با حضور حداکثری دیزبادی ها در میدان بازی بالاده به کار خود خاتمه داد و مراسم با جوایز فراوان و جشن و شادی تا پاسی از شب ادامه یافت.

تنها چیزی که می توان در مورد نوحصار و رویدادهای پیرامون آن گفت این است که دیزباد به شدت تغییر کرده است و این تغییر نشان از بالندگی دیزباد دارد. در عین حال هنوز این تغییر برای رسیدن به بلوغ دیزباد کافی نیست.

طی چهار سال گذشته شورای اسلامی و دهیاری دیزباد تلاش های فراوانی در جهت همگرایی و ساخت و بهره گیری از سرمایه اجتماعی دیزبادی ها کردند و ثمره آن را در کارناوال جام نوحصار دیزباد به صورت بارز می توان دید.

طرح ثبت سنت نوحصار به عنوان سنتی ملی مذهبی و به دنبال آن بحث جلوگیری از ورود غیر دیزبادی ها بدون میزبانی دیزبادی ها در سنت نوحصار یکی از اتفاقات خوب در نوحصار امسال بود.

امسال نوحصار یادآور نوحصارهای بسیار قدیمی بود. دیگر خبری از فیلمبردارهایی که آرامش مردم را بر هم می زدند نبود. گویا تکنولوژی تازگی اش را از دست داده بود و سنت بار دیگر خودنمایی می کرد.

حضور تیم هلال احمر در نوحصار قدم خوبی بود. چند نفر که می خواستند هیزم ها را بشکنند، دچار آسیب شده بودند و محل استقرار تیم هلال احمر مراجعه کردند. ضمن اینکه تیم از 3 روز پیش چادرش را در محل بیدستان نوحصار مستقر کرده بود.



در عین حال ما در نوحصار امسال مانند سه سال گذشته یک بخش از سنت را از دست دادیم که امیدواریم در برنامه ریزی های سال آتی دوباره به سنت برگردد. سنت نوحصار یک یادآوری است و این یادآوری عموما در شب قبل از سنت در محل عبادتگاه ها انجام می شود. دو قرائت متفاوت که زمینه اعتقادی و مذهبی سنت نوحصار هستند. این دو قرائت نباید یگانه شوند، زیبایی اش در همین تکثر آن است و در عین حال جای طرح آن قبل از شب نوحصار است. جام نوحصار دیزباد در سال های اخیر این بخش از سنت را کمرنگ کرده است. اگرچه واقعا این جام و برنامه های آن در تاریخ دیزباد بی بدیل هستند، اما به نظر می رسد که باید قدری جابجا شود. این جابجایی به دو دلیل مطلوب است:
1. سنت یادآوری در محل عبادتگاه ها بخشی از سنت نوحصار است که نباید از بین برود.
2. شب قبل از نوحصار اگر فضاها به شکلی باشد که افراد زودتر استراحت کنند، در روز نوحصار چهره های خسته خواب آلود کمتری را می بینیم.

دیزباد وطن ماست از طرف مردم دیزباد از تمام نهادها و گروه هایی که شبانه روز برای چند ماه تلاش کردند تا این سنت در مطلوب ترین حالت ممکن اجرا شود تشکر می کند. حقیقتا درود بر شما، حسین خافی عزیز و دوستان همیار شورای اسلامی دیزباد، رئیس محترم شورا، مهندس محمود کردی، اعضای محترم، محمد شریف خافی، حسنعلی گنجعلی و سایر دوستان در بخش انتظامات و عزیزانی که در شب جشن مورد تقدیر قرار گرفتید، دست مریزاد!

تلاشتان بی بدیل و نتیجه اش بی نظیر بود. این ردا که بر قامت نوحصار دیزباد پوشانیدید، نتیجه اخلاص و سعی و تلاش برای ساختن پل های دوستی و مودت میان دیزبادی ها حقیقتا قابل تقدیر و ستایش است.

قطعا با تجربه ای که در این سال ها کسب کردید، سال آینده جام نوحصار دیزباد و مراسم نوحصار و مراسم یادآوری سنت در عبادتگاه ها در چینشی مدیریت شده اجرا خواهد شد، تا همه از این فضای معطر به معرفت و بینش بهره مند شویم.

احداث نخستین پارکینگ عمومی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- کمبود پارکینگ به‌ویژه در فصل جمع‌آوری گیلاس و مجالس عمومی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دیزباد است.

به گزارش دیزباد وطن ماست، شورا تصمیم گرفت در 5 نقطه دیزباد پارکینگ عمومی ایجاد کند.

در ادامه این طرح شورای اسلامی کمربند شمالی دیزباد را از منطقه زرد گزار به راه اصلی بازه بالا وصل کرد تا بتواند معبر داخل روستا را یک‌طرفه کند.

نخستنین پارکینگ عمومی را از سر غرقاب تا کال پیش تیغ با کمک‌های مردمی و با ظرفیت حداقل 50 خودرو ایجاد شد. (ا/5/95)


آغاز گازرسانی به دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- عملیات گازرسانی به دیزباد از اوایل تابستان 95 شروع شد و علی‌رغم شرایط سخت مسیر، با تلاش شرکت یدک گاز سیرک تا اواخر تابستان لوله‌کشی گاز از قاسم‌آباد تا سر مزار، انجام شد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، مطابق مطالعات دهه 80 روستای قاسم‌آباد نوحصار جزء روستاهای تائید شده و دیزباد به دلیل صعب‌العبور بودن وعدم توجیه اقتصادی و کمبود جمعیت، حذف‌شده بود که با پیگیری‌های فراوان، جناب دکتر مروی و جناب دکتر مظفری و همچنین ساخت 5/5 کیلومتر جاده گاز توسط شورا و با خودیاری مردم، سرانجام مورد تائید قرار گرفت.

 گفتنی است مطالعات و نقشه‌برداری   دیزبادخاص در یک فورس زمانی انجام و متعاقباً عملیات اجرائی شروع شد. (29/3/95)



تهیه و توزیع نهال توت رایگان برای دیزبادی ها

«دیزباد وطن ماست»- همه‌ساله در ایام نوروز تعدادی نهال توت توسط شورا بین مردم به‌صورت رایگان توزیع می‌شود.

به گزارش دیزباد وطن ماست، هدف از این حرکت افزایش فضای سبز روستا و ترویج فرهنگ خیرخواهی هست.

گفتنی است، درختان توت به‌صورت دیم در حاشیه باغات، کنار جاده‌ها و دامنه کوه‌ها کاشته می‌شوند و می‌تواند توسط هر رهگذری استفاده شود.

افزایش جایگاه‌های گردشگری نیز در ردیف دیگر اهداف این برنامه است.

همچنین ترویج، فرهنگ کاشت گل محمدی در باغات کنار جاده آسفالته نیز در برنامه‌های شورا قرار دارد (29/12/ 93)


تلویزیون دیزباد دیجیتالی شد

«دیزباد وطن ماست»-تلویزیون  دیزباد از روز یکشنبه 22 مرداد ماه از آنالوگ به  دیجیتال تغییر تکنولوژی داد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، صبح روز یک شنبه مهندس عباسی مدیر فرستنده های تلویزیونی، مهندس ابوالفضل کردی و مهندس توکلی کارشناسان صدا و سیمای مرکز خراسان دستگاه های  تلویزیون دیجیتالی را در سایت  ایستگاه صدا و سیمای دیزباد نصب کردند.

 با نصب این دستگاه ها گیرنده های تلویزیون دیزباد قادر خواهند بود  18 شبکه تلویزیونی و  12 شبکه رادیویی را دریافت کند.

خانواده هایی که تلویزیون آنها مجهز به دستگاه دیجیتال نیست بایستی دستگاه  Setup Boxt  2   را خریداری و نصب کنند.

گفتنی است تا کنون فقط سه شبکه آنالوگ در دیزباد قابل دریافت بود.

بخش عملیات ساختمانی ایستگاه مذکور شامل دیوار کشی اطراف محوطه، نرده گذاری، سنگ فرش محوطه و عایق بندی اتاقک  را با هزینه ای حدود 18 میلیون تومان دهیاری دیزباد از محل درآمدهای شورای اسلامی اجرا کرد.
شورای اسلامی، دهیاری و شورای مشورتی دیزباد طی پیامی از مهندس عباسی، مهندس کردی، مهندس توکلی  و مهندس حسن میرشاهی کارشناس باز نشسته صدا و سیمای خراسان که فعالیت شایسته ای را در این ارتباط داشته اند تقدیر و تشکر کردند. همچنین از پیمانگاران بخش ساختمانی مهندس پیام میرشاهی و مهندس داوود افرنجه نیز تقدیر به عمل آورده شد.