دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

سفددال یا سپیدارهای دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- در گویش محلی دیزباد واژه سفددال به جای سپیدار استفاده می شود. درختی که به صورت عمودی و بدون انحراف رشد می کند و از چوب آن منفعت زیادی برده می شود.

در سال های اخیر سپیدارهای دیزباد رو به کاهش گذاشته اند. درختان سپیدار کم شده اند و نیاز است که تمهیدی در خصوص کاشت این درختان صورت گیرد چراکه غرس این نوع درخت باعث توسعه معماری روستایی می شود. 

دیزبادی ها از این درختان به عنوان سقف (چوخت) استفاده می کنند. لذا یکی از مصالح ساختمانی به حساب می آید و عدم وجود آن به معنای حرکت به سمت ساختمان های تیر آهنی و فراموشی معماری سنتی دیزباد خواهد بود.

به عبارت دیگر زمانی که نحوه بهره برداری از طبیعت و توجه به طبیعت توسط مردم تغییر کند، این موضوع معماری را تحت شعاع قرار خواهد داد و در نهایت تمام اقدامات در جهت ساخت و حفظ بناهای سنتی به شکست می انجامد.


درک مسئولیت اجتمای نسبت به دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- تبلیغات دیواری در کشور تقریبا منسوخ شده است. شهرداری ها دیوارها را رنگ می کنند تا نمای زیبایی به شهرها بدهند و با تبلیغات دیواری مقابله می شوند.

به گزارش دیزباد وطن ماست، این در حالیست که در یکی دو سال اخیر یک سری تبلیغات دیواری بر دیوار باغ های دیزباد نقش بسته است.

در واقع تبلیغات می تواند یکی از گزینه های مردم دیزباد و شورای اسلامی برای کسب درآمد باشد، اما نه تبلیغات دیواری! بلکه بیلبورد و تابلوهایی که می توانند به مدت معین نصب شوند و منافعی را برای شورای اسلامی و مردم دیزباد به همراه داشته باشند.

اما حقیقتا چه کسی می داند این دیوار نوشته تا کی بر روی این دیوار خواهد ماند؟

در واقع مردم باید خود را نسبت به زیبایی بصری دیزباد مسئول بدانند. امروز حتی در شهرها این موارد رعایت می شود و اگر مدیریتی بر اینگونه رفتار از جانب خود مردم صورت نگیرد قطعا نهادها نمی توانند موفق باشند.


زیبا کنار دیزباد؛ یادمان کدخدا آقاجان

«دیزباد وطن ماست»- وقتی وارد دره دیزباد می شوید، تمام مسیر منظره ده قابل رویت نیست. بهترین منظره در منطقه ای به نام زیباکنار قابل رویت می شود که در آن تابلویی نصب شده است: «به منطقه گردشگری دیزباد بالا خوش آمدید.»

این منطقه را زیبا کنار نام نهاده اند و  به جهت اینکه کدخدا آقاجان تلاش های زیادی در جهت توسعه دیزباد داشته، آن را یادگاری از وی معرفی می کنند.

توریست ها می توانند در این نقطه توقف کرده و عکس های خوبی از دیزباد بگیرند.


دنگ خانه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- شاید شنیدن نام دنگ خانه قدری مبهم باشد. حق می دهم برای ما که در خانه هایمان از آسیاب برقی برای نرم کردن غالب موارد استفاده می کنیم مفهومی به نام دنگ کاملا مبهم است.

در دیزباد مکانی به نام دنگ خانه وجود دارد که افراد برای کوبیدن گندم از آن استفاده می کنند. البته قرار نیست که گندم در اینجا آرد شود بلکه گندم در اینجا برای ساخت هلیم مورد استفاده قرار می گیرد. 

این تصویری است از دنگ خانه در حدود 3 دهه قبل که به حضورتان تقدیم می شود. این مکان قبل از آنکه دنگ خانه شود، سر حمام حمام دیزباد بوده است و کم کم تبدیل به دنگ خانه شده است.


مراسم نوحصار دیزباد؛ 26 شهریور با حضور دیزبادی ها

«دیزباد وطن ماست»- مراسم نوحصار امسال همانند چهارصد سال گذشته با حضور مردم دیزباد در دره نوحصار دیزباد برگزار می شود تا بار دیگر نمادی از وحدت، همبستگی، یگانگی و اتحاد مردم دیزباد را نماینده باشد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، امسال با کمبود بارش بی سابقه در دیزباد، وضع آب در دره نوحصار زیاد مساعد برگزاری مراسم نیست و لذا پذیرش افراد غیر دیزبادی تنها در شرایطی امکان پذیر خواهد بود که یک دیزبادی معرف آن شخص باشد و شخص در دیزباد فضایی برای نشستن داشته باشد.

نوحصار سال 2018، در حالی برگزار می شود که تعداد قابل توجهی از دیزبادی ها این روزها از شهرهای بزرگ ایران و جهان عازم دیزباد هستند تا بار دیگر در این مراسم گردهم آیند.

این مراسم برگرفته از روایتی تاریخی است که عارف بزرگ عصر صفوی، خاکی خراسانی در سیر و سلوک خود تا رسیدن به حقیقت روایت کرده است و دیزبادی ها با طی مسیر نوحصار، همچون سی مرغ در پی رسیدن به سیمرغ خواهند بود.

در عین حال این مراسم نمادی از همبستگی مردم دیزباد است که در یک کارناوال عمومی گردهم می آیند تا پس از جمع آوری میوه هایشان، با تفریحی در این تفرجگاه تاریخی با هم در یک فضای مملو از صمیمیت و دوستی حشر و نشر کنند.

شورای اسلامی دیزباد با بهره گیری از این فرصت، با تهیه پلاکاردها و پوسترهایی نمایشی از فرهنگ دیزبادی که در طول سالیان دراز زبانزد خاص و عام بوده است ارائه می دهد.

دیزبادی ها در این شرایط فضای مناسبی برای دیالوگ می یابند تا از نظر فکری، خود را آسوده از حوائج دنیوی کرده و با ایمانی پاک و راسخ در پی معبود خود سر به سجده شکر نهند.

شورای اسلامی دیزباد روز چهار شنبه را به عنوان روز اختتامیه بازی های جام نوحصار دیزباد اعلام کرده است تا شب قبل از نوحصار، دیزبادی ها فرصت پیدا کنند تا همچون سنت گذشته این شب را در فضای ملکوتی نوحصار حضور یابند یا در آرامش بخوابند تا صبح در ابتدای سحر خود را به دره نوحصار برسانند تا این مراسم همچون همیشه با روحیه ای سرحال و شاداب دیزبادی ها برگزار شود.