دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

زبانشناسی و واژه شناسی و گویش دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- گویش شناسی که یکی ازشاخه های علمی زبانشناسی است که هدف آن گرد آوری گویش هاتوصیف علمی آنهامی باشد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، هادی میرشاهی در یادداشتی در این باره می نویسد: باید دانست که باگسترش آموزش همگانی و رسانه های گروهی و درنتیجه با سوادشدن و آگاه شدن مردم ِدیزباد زبان رسمی کلاسیک جایگزین گویشهای محلّی می شود ودیری نمی گذرد که زبانهای محلّی محکوم به نابودی می شوند. وضعیّتی که در بسیاری ازکشورهای اروپایی و آمریکایی پیش آمده است.

گویش ها و زبان های منبع بسیار غنی برای پژوهشهای زبانی، ادبیّات، جامعه شناسی، مردم شناسی و تاریخی دیزباد می باشد.

در دیزباد گردآوری گویش ها و زبان محلّی و بررسی علمی آنها تنها در نسل نگارنده و قبل از آن امکان پذیراست زیرا نسل بعدی دردیزباد متولّدنشده نمی توانند به راحتی وارد فرهتگ غنی و گویش های محلّی دیزباد شوند. زیرا درحقیقت این گویش ها ادامه زبان دری می باشدکه درمتون کهن فارسی بکار رفته است.

بنابراین هادی میرشاهی معتقد است که در حال حاضر فعالیت کمی در زمینه زبانشناسی و گویش شناسی مردم دیزباد  انجام شده است. اما سوال اینجاست که آیا نهادهای مدنی در دیزباد به فکر راهکارهایی برای تشویق نسل جوان در جهت انجام چنین پژوهش هایی هستند یا خیر. به بیان دیگر آیا دانشجویان مقاطع تکمیلی در دیزباد روی زبانشناسی دیزباد کار کرده اند؟ آیا پژوهش قابل تاملی در این زمینه وجود دارد که بر پایه آن آثاری برای ماندگار کردن این گویش انجام شود یا خیر.




دیزباد در نرم افزار ویز Waze

«دیزباد وطن ماست»- اگر در سایت ویز یا اپلیکیشن آن به دنبال دیزباد بالا یا دیزباد علیا بگردید می توانید نقشه راه دیزباد را به همراه 8 تصویر از دیزباد در آن سایت پیدا کنید.


Free Download Dizbad Map

Dizbad Watane Mast: Hiking (The best Hiking trails in Iran → Razavi Khorasan Province → Azghand ). You can free Download Dizbad to Azghand Map from Wikiloc.

Weather today in Dizbad-E Bala

Dizbad Watane Mast: if you want to know about Dizbad weather and you want to look to a report like: Weather today in Dizbad-E Bala, Iran is going to be Partly cloudy with a maximum temperature of 26°c and minimum temperature of 20°c. Expected precipitation falling is 0.00 mm, it would be avilable in this Site.


Weather of Dizbad-e Bala

Dizbad Watane Mast: If you want to 10 Day Weather-Dizbad-e Bala, Iran you can look this site.