دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

بازسازی چشمه کمبول و طرح شورای اسلامی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- برنامه شورای اسلامی دیزباد برای بازسازی چشمه کمبول یکی از برنامه های بسیار ضروری است اما در این ویدئو حسین خافی علاوه بر این خبر، حامل خبر خوب دیگری است که با هم می شنویم.



استقرار نیروی یگان حفاظت و داوطلب خانه هلال دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- نیروی یگان حفاظت و داوطلب خانه هلال دیزباد از روز 4 اردیبهشت در منطقه زیبا کنار  مستقر شد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، این استقرار به جهت جلوگیری از ورود افراد غیر بومی به دیزباد در راستای مبارزه با شیوع کرونا صورت گرفت.

از دیزبادی ها خواسته شده است که در صورت ورود افراد ناشناس به دیزباد مراتب را به یگان حفاظت اعلام کنند.





برخی از علل ریزش میوه درختان از نگاه کارگروه کشاورزی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- میوه ی درختان به طور کلی در شرایطی همچون عدم تغذیه مناسب و آبیاری نا درست ، هرس غیر اصولی و... امکان ریزش دارند. 

به گزارش دیزباد وطن ماست، این کارگروه می افزاید: فراموش نشود در زمانی که میوه ها کوچک اند زیاد آبیاری انجام نشود زیرا  آبیاری زیاد و نا مرتب درصد ریزش میوه ها را بیشتر می کند. 

ضمن اینکه درختان مانند بدن انسان در صورت کمبود تغذیه ضعیف می شوند پس به طور معمول هر 2 سال یک بار خاک باغ باید با کود دامی تغذیه شود که علاوه بر تامین مواد غذایی در بهبود شرایط خاک نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. 

البته مواد غذایی دیگری نیز مورد نیاز درختان هستند که باید در اختیار آنها قرار گیرد. در صورتی که می خواهید درختان باغ شما شاداب و پر محصول باشند و همچنین کیفیت محصولتان بالا باشد باید از کودهایی که به آنها ریز مغذی می گویند استفاده کنید. 

این دسته از کودها عناصر مهم و مورد نیاز درختان را مثل آهن، بر، مس، روی و .. تامین خواهند کرد. 



تشکیل کارگروه کشاورزی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- با پیشنهاد روابط عمومی و تصویب شورای اسلامی و شورای مشورتی تشکیل کارگروههای تخصصی در حوزه های: عمران، کشاورزی، اقتصاد،

اجتماعی فرهنگی که از مدتها پیش در دستور کارقرار گرفته و پس از تدوین آیین نامه اجرایی کارگروه کشاورزی، به عنوان اولین کارگروه تخصصی از روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، این کارگروه با هدف افزایش سطح علمی باغداران پرتلاش دیزبادی و رشد کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی، با برگزاری کلاسهای آموزشی و اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی به ایفای نقش خواهد پرداخت.



هسته مرکزی این کارگروه متشکل از دانش آموختگان  مجرب رشته کشاورزی است که  اسامی این افراد به شرح ذیل اعلام شده است: 


  1. - دکتر علی گنجعلی
  2. -مهندس محمود کردی
  3. -مهندس علیرضا میرشاهی
  4. -مهندس اسماعیل رحمانی
  5. -دکتر حسین عراقی
  6. - حسین خافی ( روابط عمومی )

از کلیه دانش آموختگان در حوزه فعالیت کارگروه کشاورزی که علاقمند به پیوستن و همکاری با این تشکل می باشنددرخواست شده است که مشخصات فردی، علمی و تجربی خود را به شماره تلفن 09158210145 پیامک نموده و یا در واتس آپ یا تلگرام ارسال کنند.

حفظ اسامی تاریخی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- حسن میرشاهی (غیاث) در باره راه های حفظ اسامی تاریخی دیزباد می نویسد: پیشنهاد من به اعضای محترم شورا و مسئولین عزیز دیزباد این است که از اطلاعاتی که در اختیار دارند و در اختیار پیشکسوتان دیزبادی است استفاده کنند. این اقدام می تواند در قالب تابلو های مختلف در دیزبادنصب شود و باعث بالا رفتن سطح اطلاعات گردشگران و خود دیزبادی ها و به ویژه نسل جوان می شود.

پیرو طرح این موضوع رحیم می نویسد: چه خوب میشد برای کوچه ها ی دیزباد اسامی ای از بزرگان دیزباد انتخاب کنن بذارن روتابلو....ولی این از همه بهتره که همون اسمهای قدیم و سنتی رو هم با لفظ و گویش فارسی کتابی هم با گویش دیزبادی رو تابلو بزنن و نصب کنن...و جاهایی که اسم خاصی نداره و بین دو ادرس هست رو از اسامی بزرگانی مثل خاکی، فدایی یا افراد بزرگ دیگر و افرادی که خدمات خوبی به روستا دادن استفاده کنن...