دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

حضور دکتر مژگان رحمانی در خانه هلال

«دیزباد وطن ماست»- دکتر مژگان رحمانی یکی از طبیبان متعهد و خوش خلق و حاذق دیزبادی است که در سطح دیزباد خدمات زیادی را به دیزبادی ها ارائه کرده است.

در طول شیوع کووید 19 در دیزباد بسیاری از دیزبادی ها طی پیام هایی که برای دیزباد وطن ماست ارسال کرده اند و بدین وسیله از اقدامات غیر قابل تقدیر ایشان ایشان  تشکر شد.

روابط عمومی شورای اسلامی و خانه هلال در طول اردیبهشت نیز میزبان ایشان بودند. روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت، دکتر مژگان رحمانی، عضو شورای خانه هلال دیزباد از ساعت ۱۷.۳۰ در محل خانه هلال حضور یافتند و بیماران خود را معالجه کردند. همچنین در سایت دیزباد وطن ماست شماره ایشان به منظور تماس بیماران با ایشان درج می شود و عزیزانی که نیاز به معاینه پزشکی دارند ، می توانند  در تماس با شماره ۰۹۱۵۸۲۱۰۱۴۵ نسبت به تعیین وقت و مراجعه در ساعت مقرر اقدام کنند.


پوشش خبر آتش سوزی سوم دیزباد در سایت هلال احمر ایران

«دیزباد وطن ماست»- مهار آتش سوزی در روستای دیزباد بالا به همت جوانان و داوطلبان خانه هلال روستای دیزباد بالای نیشابور انجام شد. 

به گزارش دیزباد وطن ماست، به نقل از روابط عمومی خانه هلال دیزباد بالای نیشابور ، این آتش سوزی در منطقه  رودخانه  پایین و در محل کلاته  ( اقچه )  رخ داد و به دامنه کوه ها سرایت کرد و  سطحی حدود ۲۵۰۰ متر مربع طعمه حریق شد ، این در حالیست که به محض دریافت خبر آتش سوزی ، تنی چند از داوطلبان و جوانان خانه هلال دیزباد به همراه اعضا شورا ، با حضور فوری در محل با کپسول های اطفاء حریق و آتش کوب پس از ۱ ساعت  آتش را مهار کردند و خوشبختانه از پیشروی آتش به سایر مناطق جلوگیری شد


بررسی اتفاقات چند سال اخیر نشان میدهد اغلب آتش سوزی ها در فصل برداشت گیلاس و توسط شهر نشینان اتفاق می افتد که در اکثر این حوادث آتش گرفتن گیاهان خشک شده به ویژه گیاه برموس که با نام محلی شانه گو در دیزباد شناخته میشود موجب گسترش آنی حریق شده است


گفتنی است : سه سال قبل نیز همین کلاته بر اثر بی احتیاطی  یکی از مالکین دچار آتش سوزی  شد.


 ۲ آتش سوزی قبلی ، با حضور فوری داوطلبان و جوانان خانه هلال دیزباد و اهالی محترم در دقایق اولیه مهار شده و خسارتی در پی نداشته است



موسیقی ملل چهارشنبه ها برای دیزبادی ها

«دیزباد وطن ماست»- دیزباد فردا یکی از کانال های اطلاع رسانی در دیزباد است که توسط روابط عمومی شورای اسلامی دیزباد در اپلیکیشن اینستاگرام کار می کند.

به گزارش دیزباد وطن ماست، روابط عمومی شورای اسلامی با مژده به  علاقه مندان  موسیقی ملل اعلام کرد: شامگاه چهارشنبه ها، قطعه ای از موسیقی فاخر ملل را تقدیمتان خواهیم کرد.

این اقدام با پخش «آستوریاس / Asturias» یکی از قطعات ایساک آلبنیس آهنگساز و نوازنده پیانو اهل کاتالونیای اسپانیا آغاز شد.روابط عمومی شورای اسلامی دیزباد در مورد آستوریاس می نویسد:  او نمادی از تولد دوباره موسیقی اسپانیا در آغاز قرن بیستم میلادی در اروپا به‌شمار می‌رود. آستوریاس یکی از قطعات ایساک آلبینس است که شهرتی جهانی دارد. یکی از اجراهای بی نظیر این قطعه با گیتار را  در کانال روابط عمومی ببینید و بشنوید.




گزارش وضعیت فعالیت های بوستان پیشتختگاه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- فعالیت های عمرانی بوستان پیش تخت گاه که مجددا از نیمه دوم اسفند آغاز شده، همچنان با سرعت بیشتری  ادامه دارد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، شورای اسلامی دیزباد و دهیاری در حال حاضر بر روی چند حوزه در پیشتختگاه تمرکز کرده و در حال اقدامات اجرایی در آن هستند.:

در حوزه نهال کاری فعالیت این گروه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است و  تا کنون برای حدود 2500 نهال، گود برداری انجام و حدود 1300 نهال کاشته شده است.

در بخش بذر کاری وکپه کاری، از ابتدای سال جاری مشغول آماده نمودن بستربذر،  برای کاشت  بذور گیاهان با ارزش هستند و تا پایان فروردین 99 حدود سی کیلوگرم بذر پاشی صورت گرفت..



علاوه بر این اقدامات دهیاری دیزباد از انجام هرس نهال های کاشته شده در بوستان پیش تختگاه خبر داد. گروه اجرایی مشغول هرس گونه های درختی ودرختچه ای کاشته شده در بوستان هستند.

عملیات آبی خاکی در بوستان پیشتختگاه شامل مکانیزه شدن آبیاری از طریق ایجاد و گسترش سیستم آبرسانی به سطح وسیعی از بوستان و احداث  استخر ذخیره آب به منظور رفع کمبود آب و آبیاری بهینه بوستان می شود. این اقدام  تا پایان فروردین 99 انجام شده و عملیات خاکبرداری در حجمی معادل 400 مترمکعب به پایان رسید.

گفتنی است هزینه  پروزه های مذکور از محل کمک های مردمی و همچنین کمک های زیست محیطی ، دفتر عمران سازمان ملل تامین شد.


نکات آموزشی در باب مصرف کود اوره و کود کامل در دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- کارگروه کشاورزی دیزباد در پیامی به بیان نکات آموزشی در باب مصرف کود اوره و کود کامل در دیزباد پرداخته است.

به گزارش دیزباد وطن ماست، تمام گیاهان برای رشد و عملکرد مناسب نیاز به عناصر عذایی تحت عنوان پرمصرف (ازت،فسفر،پتاسیم و...) و کم مصرف(روی،بر،مس و..) دارند.

 در بین این عناصر، ازت یکی از موثر ترین عناصر مورد نیاز درختان می‌باشد که به اشکال مختلف همچون کود اوره در بازار موجود می باشد. این عنصر (ازت) نقش اصلی در فعل و انفعالات گیاهی داشته و باعث افزایش تقسیم سلولی (عملکرد) و افزایش حجم سلولی(کیفیت) محصولات مختلف می شود.

 زمان استفاده ازکود اوره بدلیل قدرت آبشوئی بالا هنگام رشد گیاه ضروری باشد. که برای درختان این زمان مصادف است با فندقی شدن میوه و 20 روز قبل برداشت می باشد.



علاوه بر ازت گیاهان به عناصرپرمصرف دیگری همچون فسفر، پتاسیم و عناصر کم مصرف همچون روی، بر و... نیاز دارند که به اشکال مختلف در بازار موجود می باشد. بهترین زمان مصرف این نوع کودها که تحت عنوان کود کامل بیان می شود به صورت چال کود در پاییز و اوایل بهار است.

میزان تقریبی مصرف کود اوره جهت تامین ازت مورد نیاز برای هر درخت بارده حدود 150 الی 500 گرم بصورت سرک و کودهای کامل نیز تا 500 گرم برای هر درخت در دو قسم بصورت چالکود توصیه می شود.

توصیه ها تقریبی و بسته به نوع خاک قابل تغییر می باشد.  بهتر است این کود ها برای نهال تازه کشت شده استفاده نشود.

ازت در رشد رویشی و افزایش فتوسنتز و درنهایت تامین غذای گیاه از طریق پروسه فتوسنتز (تولید کربوهیدرات ها) موثر است پس هر چه گیاه سبزینه بیشتر و ماندگار تری داشته باشد اندوخته بهتری هم دارد.

اما فسفر و پتاس به لحاظ دیری محلول شدن  بایستی در پاییز اعمال شود تا با نزولات بیشتر درمحل ریشه گیاه مستقر گردد.

این دو عنصر در ایجاد گل بیشتر، استحکام سلولهای گیاه در برابر آفات، بازار پسندی محصول به لحاظ رنگ و طعم،تحمل شرایط سخت، جلوگیری از شقه شدن شاخه ها و... نقش دارند.

یک کود کامل میتواند هرسه این عناصر را در مدت کوتاهتر در اختیار گیاه قرار دهد. برای اعمال ریزمغزیها می توان به دو روش محلول در آب ابیاری و یا همراه نوبت سمپاشی (بارعایت عدم اثرات سو همراه سم) محول پاشی نمود.البته دستور برشور بایستی مطالعه شود.

آهن نیز یک ریز مغزی است . برخی از عزیزان ابتدای سال قبل از رشد برگی کامل( زمانی که رنگ به دلیل استفاده از آفتاب کاملا رنگ خود را گرفته است) از این کود استفاده میکنند چه بسا اصلا باغشان نیاز به آن نداشته باشد.

آهن یک کاتالیزور است و باعث می شود دیگر عناصر آزاد شده و توسط گیاه مصرف شود یا اصطلاحا جلوی بلوکه شدن عناصر را می گیرد. برای استفاده از آن یا به صورت سکسترن و یا کلات آهن  خریداری و مصرف شود.

برخی فکر می کنند براده آهن برای نیاز گیاه مناسب است که اشتباه است ، زنگ آهن قابل جذب در گیاه نیست.

توجه داشته باشد که برای رعایت اصول زیست محیطی و حفظ سلامت مصرف کنندگان، کود اوره ،بایستی در زمان قبل از رسیدگی میوه استفاده شود تا گیاه آن را کاملا مصرف نموده و مقداری از آن در میوه ذخیره نشود.

 مهندس علیرضا میرشاهی و دکتر حسین عراقی