دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

توانا از قوچگر دیزباد صعود کرد!

رضا زهتاب در وبلاگ گروه کوهنوردی توانا از صعود قله قوچگر دیزباد بالا خبر می دهد. این صعود پر بار را با همدیگر مرور می کنیم.
چه خوب می شد که مدیریتی در روستا وجود می داشت و تسهیلاتی در بالای کوه برای کوهنوردان فراهم می کرد. خوب دعا می کنیم که چنین شود.
گزارش صعود به قله قوچگرد از مسیر ازغد به گرینه 26 - 01 - 90
بنام یزدان پاک و با سلام  و با  درود
آمار این برنامه:
تاریخ: جمعه  26 – 01 - 90
مسیر : ازغد به گرینه ( استان خراسان )
حرکت: 05:05 صبح
بازگشت: 21:15 شب
وسیله: مینی بوس
وعده غذایی: دو وعده
شرایط جوی: صاف – آفتابی - بهاری
لیست افراد شرکت کننده : 22 نفر
آقایان : شاهرودی – زهتاب – حسینیون _ حسین و رضا رضوانی – علیپور – بخشایش – نجف زاده – صفری _ پژند – عنبرانی – امیر و مسعود بیگی – احمدیان – سید جواد رضوی – سیدان - محمد اصغری – جلیل صبوری
خانم ها : داوری – جودوی – علیزاده – اسحاق زاده
شرحی مختصر بر این برنامه :

در صبح زیبا و دلپذیر بهاری ، در ساعت مقرر مشهد را به سمت ازغد ترک کرده  و از بالای روستای ازغد خود را به دره رساندیم ( ساعت 6:20 صبح ) . این مسیر را برای اولین بار بود که با راهنمایی دوست و همنورد  خوبمان آقای رضوانی  طی می کردیم . از انتهای دره ازغد به سمت استخر آب شرب ازغد در ارتفاع مناسب رسیدیم و در همین محل صبحانه را صرف کردیم ( ساعت 9 صبح ) .  از بالای همین چشمه شیب مقابل را گرفته و خودمان را به  خط الراس رساندیم . البته مسیر اصلی در سمت چپ قرار داشت چون این مسیر را برف گرفته بود و مدت زمان زیادی را از تیم می گرفت  ، به همین علت مسیر بالای چشمه را که نسبتا  تند بود انتخاب کردیم . به جاده ایی خاکی رسیدیم که این جاده در سمت چپ تا "آنتن مغان" و از سمت راست تا فلسکه و دررود امتداد داشت . جاده را برش زده و از عرض جاده گذشته و شیب را ادامه دادیم و خودمان را به خط الراس رساندیم .
     در خط الراس که قرار می گرفتی ، سمت راست قله ازغد بود در سمت چپ ، قله سنگ چین ( چین کلاغ ازغد )  و دویست متر در سمت راست هم  دو راهی بود که به دره گرینه ختم می شد و پانصد متر پایین تر در سمت چپ هم دره دیزباد (روستای دیزباد ) قرار داشت که سال قبل ما از همین مسیر قله را صعود کرده بودیم .  و ما چون قصد داشتیم قله قو چگرد را صعود کنیم ، بنابراین کوله ها را در این نقطه گذاشته وبعد از یک بده  بستون ، شیب روبرو را طی کرده و ساعت 12:35 قله قوچگرد را زیارت کردیم بعد از گرفتن عکس از همان مسیر برگشته و به سمت دره گرینه سرازیر شدیم و بعد از صرف نهار در پایین آبشار ، ساعت 18:10 به روستای گرینه رسیدیم با تاخیر مینی بوس ساعت 19:30 سوار مینی بوس شده و ساعت 21:15 به مشهد برگشتیم .
 در پایان اززحمات راهنمای خوبمون آقای رضوانی و تمامی دوستانی که در این برنامه شرکت داشتند ممنونیم .