دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

کارآفرینی در دیزباد عرصه ای نوین در جهت توسعه 2


در نوشته پیشین به نقاط قوت دیزباد پرداختم و مواردی که می تواند دیزباد را به محلی امن برای حضور توریست ها و همچنین باغداران دیزبادی تبدیل کند اشاره کردم. این نوشتار در پی آن است که با بیان مورادی که می تواند در توسعه دیزباد نقش محوری بازی کند، شرایط توسعه را برای برنامه ریزان و مدیران و دیزبادی ها روشن نماید.


در سال 1388 جناب آقای پیمان پور رجب میان دوآب از پایان نامه ای تحت عنوان سنجش و تحلیل ویژگی های کارآفرینی دهیاران با تاکید بر عوامل زمینه ای موثر بر آن زیر نظر دکتر حسین ایمانی جاجرمی دفاع کرد. این پایان نامه می تواند یکی از نقاط مبهم در کارآفرینی روستائی که توسط دهیار انجام می شود را روشن نماید.


با توجه به نقش محوری شوراها و دهیاری در توسعه روستایی و تاثیر نوع نگرش اعضای شورا و دهیاران که می توانند در آن، سوال اصلی این است که چگونه می توان کارآفرینی را که در دنیای مدرن موتور توسعه به شمار می رود ترویج و گسترش داد؟



این پایان نامه نیز به عوامل زمینه ای پرداخته است و وجوذ رابطه میان آن عوامل و کارآفرین بودن دهیاران روستای میان دوآب را تحلیل کرده است. این عوامل عبارتند از:


  1. سن و تحصیلات
  2. سن و مطالعه مطبوعات
  3. سن و سن و تردد به شهر
نتیجه این بررسی نشان داد که میزان تردد به شهر و مشاهده مظاهر تمدنی در شهر، با میزان کارآفرینی دهیار مرتبط است.

خوشبختانه در روستای دیزباد اکثر مدیران مرتبا به شهر ها تردد دارند اما نمی توان به صورت قطعی گقت که این تردد ها تا چه اندازه در کارآفرینی دیزباد تاثیر داشته است!


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد