دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

آیا یارانه منطقه صنعتی به دیزباد تعلق می گیرد؟

در واپسین روز تابستان امسال «سایت الف» خبر را با عنوان «خبر خوش دولت برای تأسیسات گردشگری» منتشر کرد که آن خبر به دلیل همزمانی با اخبار مربوط به راه اندازی مدرسه دیزباد پوشش داده نشد.

در این خبر آمده بود: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تصویب مصوبه‌ی جدید هیأت دولت مبنی بر بهره‌مندی تأسیسات گردشگری کشور از تعرفه‌ها و قوانین بخش صنایع خبر داد.



به گزارش «دیزباد وطن ماست» به نقل از ایسنا، منوچهر جهانیان اظهار کرد: ۲۱ شهریورماه امسال مصوبه‌ی شماره‌ی ۱۱۸۳۲۰/ت۴۹۵۱۵ در چند بند، با هدف ارائه‌ی تسهیلات و تعرفه‌های حمایتگر برای پشتیبانی از تولیدکنندگان و صنایع، مورد تأیید هیأت وزیران قرار گرفت. بنا بر بند ۵ مصوبه‌ یادشده همه‌ تأسیسات گردشگری با معرفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نظر بهره‌مندی از تسهیلات و امکانات مورد نیاز، مشمول تعرفه‌ها، دستورالعمل‌ها، مقررات و مصوبات بخش صنایع هستند.


او با بیان این‌که مصوبه‌ تأییدشده از سوی هیأت وزیران، زمینه‌ اجرایی شدن ماده‌ی ۸ قانون توسعه‌ صنعت گردشگری در سال ۱۳۷۰ را فراهم می‌کند، گفت: بنا بر این قانون، تمام تأسیسات گردشگری از هر نظر اعم از سوخت، آب، برق، عوارض، مالیات، وام بانکی و ... مشمول تعرفه‌ها، مقررات و دستورالمعل‌های اجرایی بخش صنایع هستند.


وی یادآوری کرد: این قانون در کنار مصوبه‌ جدید هیأت دولت، زمینه‌ سرمایه‌گذاری و فعالیت گسترده در حوزه‌ صنعت گردشگری را فراهم می‌کند و با ایجاد تحرک اقتصادی، حمایت از فعالان این عرصه را به‌دنبال خواهد داشت. او افزود: نگاه ویژه‌ دولت به توسعه‌ صنعت گردشگری، فراهم شدن بسترهای قانونی مورد نیاز، افزایش تعاملات فرابخشی، اشتغالزایی و نیز کسب درآمدهای اقتصادی از این صنعت را درپی دارد.

در صورت اجرای این مصوبه دیزباد، از یارانه صنعتی برخوردار شده و هزینه های گردشگری برای مردم بسیار ارزان تر از هزینه های واقعی آن تمام خواهد شد.


چهارمین جلسه شورای اسلامی و شورای مشورتی تشکیل می شود

«دیزباد وطن ماست»- چهارمین جلسه مشترک شورای اسلامی وشورای مشورتی  هفته آینده در دیزباد تشکیل می شود.


(با تشکر از امیررضا کردی عزیز برای ارسال خبر)

به گزارش «دیزباد وطن ماست» مهمترین عناوین این جلسه عباتند از:


-ارائه گزارش عملکرد شورای اسلامی در 100 روز دوم فعالیت

-ارائه گزارش اعضای شورای مشورتی پیرامون جمع آوری خودیاری از خانوارهای دیزبادی

-بازنگری مراسم محلی دیزباد و اصلاح پاره ای از موارد


گفتنی است از ابتدای  شروع به کار شورای جدید تعداد کثیری از اهالی دیزباد خواستار بازنگری مراسم عزا، عروسی و سایر مراسم شده اند. 

این افراد ضمن تاکید برحفظ و احیاء مراسم زیبا و امید بخش، متقاضی اصلاح مواردی شده اند که با شرایط روز جامعه همخوانی ندارد.


 امید است با بازنگری این مراسم روح تازه ای در آداب و سنن مراسم دیزباد ایجاد شود.



قابل توجه نویسندگان «دیزباد وطن ماست»

«دیزباد وطن ماست»- طی چند ماه اخیر دوستان زیادی برای ما ایمیل هایی ارسال کرده اند و یا پیام های خود را از طریق کامنت و پیام مستقیم با ما در میان گذاشته اند و برخی از ما خواسته اند که پیام هایشان را منتشر کنیم و برخی همانند آقای قائم پناه پیام های ارزشمندی ارسال کرده اند که خودمان تصمیم به انتشار آنها گرفته ایم.


بنابراین تمام پیام های دریافتی را به صورت مرتب و روز در میان تنظیم کرده ایم که به طور خودکار منتشر شوند. لذا برخی از پیام ها بایستی برای انتشار زمانی را صبر کنند. از این بابت از همه دوستان عذرخواهی می کنم.

همچنین برای اینکه دوستان دقیقا در جریان مطالب ارسالی به دیزباد وطن ماست قرار داشته باشند، عکسی را از کنترل پنل در اینجا قرار می دهم.



همانطور که ملاحظه می فرمایید تا تاریخ 2 تیر ماه 1392، مطالب زمانبندی شده اند و آخرین مطالب برای آن زمان منتشر می شوند. همچنین 5 متن دریافتی در قسمت چرکنویس ها، پیام های دریافتی هستند که مشغول ویرایش آنها هستم که آنها نیز به این فهرست اضافه می شوند.


از شکیبایی شما برای و ادامه فعالیت هایتان برای ارسال مطالب به دیزباد وطن ماست متشکرم.

حدود کوچه باغ های دیزباد علیا

به نظر شما آیا رودخانه، راه است؟




دیزباد پس از توریستی شدن، یکی از جاذبه های اصلی توریستی خود را از دست داد. آقای آروین نیز به این ویژگی به درستی اشاره کرده بود. «دیزباد روستایی است که فاصله میان باغ ها با دیوار مشخص نشده است.» 

باغ های دیزباد دیوار نداشتند. اما اینک همه چیز تغییر کرده و در حال تغییر است.

و وقتی همه دور خود را حصار و دیوار بکشند، دیزباد موقعیت جدیدی پیدا می کند و راه برخی باغ ها کور می شود. تاکنون برای این موقعیت ویژه در دیزباد هیچ سازوکاری تدارک دیده نشده است.

«دیزباد وطن ماست» پیشنهاد می کند برای این بحران پروژه ای طراحی شود و در آن ساز و کاری برای ایجادکوچه باغ ها تدارک دیده شود.

با این کار افراد به راحتی می توانند به باغ خود برود.


در چند سال اخیر مسیر رودخانه دیزباد از سر مزار راه شده است. فکر می کنم بهتر است که پروژه ای نیز برای توسعه راه های میان بازه ها طراحی شود. این کار هرچه به تاخیر بیافتد هزینه و خسارت بیشتری به همراه دارد.


بنابراین با توجه به مواردی که پیشتر مهندس کردی عضو شورای دیزباد مطرح کرده بودند، بایستی برای بحث راه دیزباد 3 پروژه پیگیری شود:


1. پروژه تعریض راه دیزباد که در حال حاضر استاندارد نیست.

2. پروژه توسعه راه ها در میان بازه های دیزباد 

3. پروژه توسعه کوچه باغ های دیزباد


این سه پروژه می تواند در چند فاز تعریف و هزینه های آن از صاحبان باغ هایی که از این پروژه منتفع می شوند تامین اعتبار شود.

همچنین به نظر می رسد وقت آن رسیده که عوارضی به عنوان عوارض راه از افرادی که وارد دیزباد می شوند دریافت شود. می توان برای هر دیزبادی کارتی به نام «دیزمن کارت» صادر کرد. این کارت هزینه عوارض دیزبادی ها را کاهش داده و برخی هزینه ها تنها از توریست ها دریافت شود.


ورودی قیفی شکل دیزباد و آینده بینی

«دیزباد وطن ماست»- وقتی از سر گدار حاجی میرالغی (اگر اشتباه ننوشته باشم!) عبور می کنید رسما به قلمرو روستای دیزباد علیا وارد می شوید.

این گدار خاطرات تلخ و شیرین زیادی را به همراه دارد و بهتر است کسانی که برای اولین بار به دیزباد می آیند حتما به علائم راهنمایی (علامت خبر، پیچ تند، سرعت 20) توجه کنند.

تا این قسمت جاده تقریبا عرض یکسان و استانداردی دارد. اما بعد از این باید منتظر هر اتفاقی باشید. چرا که عرض جاده مرتبا کم و زیاد می شود و این باعث می شود گاهی اوقات رانندگان احساس کنند که می توانند سریع حرکت کنند و دقیقا در همین لحظه باید به فکر اتفاقات ثانویه باشند.

وقتی به خود دیزباد می رسید داستان کمی متفاوت می شود. خانه ها بدون در نظر گرفتن فاصله استاندارد تا جاده ساخته شده اند و متاسفانه برخی نیز عوض عقب نشینی دیوارهای سنگی ساخته اند تا حریم باغشان را به اداره راه نشان دهند!!!

از آن بدتر زمانی است که به نزدیکی سر مزار می رسید؛ در این قسمت هم جاده باریک می شود و هم سربالایی تپه مانندی مانع از دید رانندگان خودرو می شود و اینکه تا کنون اتفاق بدی تیافتاده فقط دلیل بر ورود محدود غیر دیزبادی ها به دیزباد بوده است.



در سر مزار که فعلا ایستگاه آخر به حساب می آید و جاده آسفالته به پایان می رسد، اتومبیل ها بایستی از روی رودخانه عبود کنند.

رودخانه ای که سابقه طغیان های زیادی را در 100 سال گذشته داشته است اما امروز بر اثر خشکسالی های اخیر آب کمی در آن جریان دارد.

این پل که در سال های اخیر مرمت و بازسازی شده است اینک برای دیزباد توریستی بسیار باریک به نظر می رسد و با توجه به اینکه در ورودی دیزباد قرار دارد بایستی به فکر بازسازی و مرمت آن بود. اما پیش از آن باید اندیشید که چطور می توان خانه هایی را که در مسیر جاده کشیده شده اند را مجبور به عقب نشینی کرد.

این عقب نشینی برای امنیت افرادی که در این منازل زندگی می کنند ضروری و باعث می شود بازدیدکنندگان نیز با راحتی و بدون استرس و نیاز به توقف کامل تا رد شدن خودرو مقابل مسیر خود را به پایان ببرند.

این زمینه ها فعالیت هایی هستند که امیدواریم در سال های آینده به آن بیشتر توجه شود.