دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

هشدار عضو شورای دیزباد به شکارچیان و سو استفاده کنندگان از محیط زیست

«دیزباد وطن ماست»- «برخی از افراد با نیسان به دیزباد می آیند و گیاهان دارویی را با هدف منفعت مالی  از ریشه چیده و می برند.» این جمله از زبان عضو شورای دیزباد در حالی بیان می شود که چوپان های روستاهای مجاور دیزباد برای چرای گوسفندان به مراتع دیزباد آمده و پوشش گیاهی دیزباد را به طور کل از بین می برند.

همچنین مردم دیزباد این روزها برخی از گونه های جانوری را که در گذشته در سراسر دره دیزباد قابل مشاهده بودند، دیده نمی شوند.

سوال اینجاست که آیا دیزبادی ها خود قادر به رها کردن گله در کوه های دیزباد نیستند؟

آیا ما نمی توانیم خود برای چیدن گیاهان دارویی کوه هایمان اقدام کنیم؟

آیا ما تفنگ با جواز شکار نداریم؟



ما توان همه این کارها را داریم اما برای روستای خود و برای منابع طبیعی مان ارزش قائل هستیم. ما مردمانی دارای پیشینه فرهنگی هستیم و دقیقا تمام این موارد در ذهن دیزبادی ها وجود دارد.

متاسفانه وقتی تنها با افراد متجاوز سخن می گوییم، کاری از پیش نمی بریم. خوشبختانه در این دور شورای اسلامی دیزباد قصد بر حفظ این منابع قویا پیگیری می شود.

دیزبادی ها نیز به عنوان همیار شورای اسلامی موظف شده اند که هرگونه مساله ای را از تمام راه های ارتباطی به گوش اعضای شورای اسلامی و به زودی به افرادی که این موارد را پیگیری و نظارت می کنند منتقل کنند. امید که با این کار بتوانیم جلوی عده ای سودجو را که درکی صحیح از اهمیت منابع طبیعی ندارند، بگیریم.

فطعا ساز و کارهایی برای بهره مندی صحیح از محیط زیست برای چوپان ها و سایر افراد وجود دارد که طرح خواهد شد.



نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد