دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

تحلیلی بر شرایط فعلی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- دیزباد در دولت یازدهم، جانی تازه گرفت. رخوت یک دهه فعالیت های حداقلی در نهادهای دولتی دیزباد، دیزباد را خسته کرده بود.

مردم دیزباد نیز دیگر احساس می کردند که دیزباد فقط گران شده است و باید فروخت و رفت. اما شرایط در دولت اعتدال به سرعت همه چیز را دگرگون کرد.

زیرساخت های راه، آب، تلفن بدون در نظر گرفتن اقتضائات دیگری که برای آنها وجود دارد به دیزباد آمده بودند و نیاز به فعالیت های بیشتری وجود داشت.

این اقدامات با درایت رهبران دیزبادی که اینک از میان نسلی از فارغ التحصیلان و نخبگان مدرسه دیزباد انتخاب شده بودند به شدت گسترش پیدا کرد.

در نتیجه، اعتماد به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی به دیزباد بازگشت. نقص بروکراسی در نهادهای دولتی که در روستاهای ایران شکل گرفته در دیزباد با بومی سازی فوق العاده ای روبرو شد. به نظر من این بومی سازی می تواند در جاهای دیگر نیز به عنوان یک نمونه خوب الگوگیری شود.

این بومی سازی در شکل دهی مشاوران شورا یا شورای مشورتی می باشد که در شورای اسلامی دیزباد برای ایجاد یکپارچگی در اندیشه و شکل گیری معنای مشترک میان نخبگان دیزبادی حاضر در ایران و شورای اسلامی و دهیاری ایجاد شد. که از آن پس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد دولتی، اقدامات بسیار زیادی را کلید زد.



یکی دیگر از ویژگی های شورای اسلامی دیزباد اخلاق مدار بودن شورا و برنامه دار بودن آن است. در دیزباد اگر سال ها افراد دور هم جمع می شدند، هیچ اقدام قابل توجهی انجام نمی شد، مگر اینکه گروهی برنامه می داشتند.  و این شورای دوره چهارم بود که با برنامه آمد و چون برنامه داشت، تنها وظیفه ای که بر شورای مشورتی محول می شد، دریافت تایید و نگاهی همه جانبه به برنامه هایی بود که شورا برای تصویب به این شورا می برد. با این حال هنوز انتظار بیشتری از شورای مشورتی می رود که فعالیت های خودش را برای شکل دهی جامعه مدنی در دیزباد انجام دهد. هنوز این نهاد در جای بایسته خود نیست.

امروز به واسطه دیالکتیکی که میان شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار و دهیاری به عنوان نهاد مجری و شورای مشورتی به عنوان نهادی برای نظارت ایجاد شده، برنامه ها قدرت بالایی دارند. چون همسو با خواست واقعی مردم دیزباد هستند.

اگرچه در لایه هایی شاید هنوز نگرانی هایی وجود داشته باشد، اما شورای اسلامی با اقتدار و عزم راسخ خود این مشکلات را از پیش رو بر می دارد و در آینده نزدیک شاهد شرایط به مراتب بهتری در دیزباد خواهیم بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد