دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

گزارش های پیوسته از اقدامات کلیدی شورای اسلامی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- سه سال کار و تلاش خستگی ناپذیر شورای اسلامی دیزباد برای من که در جریان فعالیت های شورای اسلامی بودم، یک موقعیت استثنایی بود که بتوانم مدیریت بی بدیلی را برای توسعه یک روستای ناامید را شاهد باشم.

روستای دیزباد، اگرچه تاریخ بسیار بزرگی دارد و اگرچه تاریخ بسیار درخشانی دارد اما حقیقت اینجا بود که در سال های اخیر رو به زوال و نابودی گذاشته بود. مانند یک حیاط خلوت برای مشهدی ها و نیشابوری هایی که می رفتند و فقط آنچه نیاز نداشتند آنجا می گذاشتند و میوه ای بر می داشتند و بر می گشتند.

اما مدیریت و رهبری بی بدیلی که در طی سه سال گذشته بر دیزباد حاکم بوده است توانسته دیزباد را به جزیره ای امن برای ساکنان و حتی حیات وحش منطقه تبدیل کند.

دست مریزاد!

این را نه فقط به شورای اسلامی و دهیاری دیزباد می گویم، بلکه به همه دیزبادی هایی عرض می کنم که در این سال ها پشت شورا و دهیاری دیزباد ایستادند تا از همین سنگر بتوانند فعالیت های گسترده ای را در دیزباد سامان دهند.

اما این آخر راه نیست، دیزباد هنوز نیاز به توسعه دارد. چراکه هر ملکی که آباد نشود رو به ویرانی و زوال می گذارد و بنابراین عزم جزم کنید تا با تمام وجود به دیزبادمان خدمت کنیم.

دیزبادی که وطن ماست و هرگز نباید این را از یاد برد!


گزارش تصویری از اتمام پروژه برج ناصر خسرو دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- پروژه برج ناصر خسرو دیزباد که توسط مهندس ناصر کردی و زیر نظر شورای اسلامی دیزباد با کمک محمد میرشاهی (سلمانی) انجام شد، با حضور جمعی از دیزبادی ها رونمایی شد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، این پروژه یکی از فاخرترین پروژه هایی است که این دوره از فعالیت شورای اسلامی دیزباد برنامه ریزی، مدیریت و اجرا شد. پروژه ای که نمادی برای روستای گردشگری دیزباد خواهد بود و دیزباد و دیزبادی را به عنوان مهد عقلگرایی، فرهنگ دوستی و دانش طلبی نشان می دهد که در تارو پود این مردم نهادینه شده است.

بر اساس آنچه از ظاهر این برج بر می آید این برج می خواهد بگوید که دانش در کروموزمهای مردم دیزباد قرار دارد و این امر از وجود مردم دیزباد جدا نمی شود.


  ادامه مطلب ...

معرفی اهداف گردشگری دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- وقتی یک توریست به دیزباد می آید و یا حتی می خواهد تصمیم بگیرد که به دیزباد بیاید باید بداند که دیزباد دارای چه پتانسیل های گردشگری است و این نکته برای جلوگیری از سردرگمی افراد بسیار اهمیت دارد.

تابستان و تعطیلی مدارس بسیاری از خانواده ها را به استان خراسان رضوی می کشاند تا چند روزی را در معیت بارگاه ملکوتی امام رضا (علیه السلام) سپری کنند. اما آیا در میان اهداف گردشگری که در پیرامون این سفر معنوی وجود دارد، دیزباد جایگاهی می یابد؟

به نظر می رسد که ما این جایگاه را داریم اما حقیقتا تا چه اندازه می توانیم آن را به عنوان بخشی از یک مسیر تعریف کنیم؟ مسیری که یک توریست به محض ورود به دیزباد بداند که می خواهد از چه مکان هایی در این روستا بازدید کند؟

آیا می خواهد ابتدا به مزار خاکی خراسانی، فدایی خراسانی، رقامی خراسانی سر بزند؟ آیا کتاب های این بزرگان در دیزباد موجود است؟ آیا بعد از آن می خواهد از خانه کلو دیدن کند؟ آیا این خانه وضعیت مناسبی دارد؟ آیا می خواهد مدرسه را ببیند؟ آیا مدرسه در حال حاضر جایگاه مناسبی برای بازدید است؟ آیا بعد از آن می خواهد جماعتخانه را ببیند؟ چه زمانی برای این بازدید مناسب است؟ آیا قرار است به کوهنوردی برود و از لوکه و قجغر صعود کند؟

قصد من از نگارش این یادداشت این است که گردشگری که به صورت هدفمند به دیزباد می آید می تواند برای دیزباد فایده داشته باشد و در غیر این صورت او بر می گردد در حالیکه هیچ چیزی از دیزباد نگرفته است! شاید بگوییم او حداقل از طبیعت دیزباد بهره مند شده است اما اعقاد بر این است که دیزباد علاوه بر طبیعت زیبایش می تواند مکان های خوبی برای بازدید داشته باشد که طی یک نقشه می توانیم آن را به مخاطبان ارائه دهیم.

در نتیجه کسانی که به دیزباد می آیند دقیقا در فضایی قرار می گیرند که می دانند اول کجا و سپس کجا را بازدید کنند و در نهایت به کجا برسند؟ کجا اطراق کنند و در کجا از طبیعت بهره مند شوند.

چنین کاری باعث می شود باغ های مردم هدف گردشگری توریست نشود و مردم دیزباد نیز بتوانند در مراکزی سرویس های خاصی را به گردشگران ارائه دهند.


سازماندهی تبلیغات بیلبوردهای دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- تبلیغات بیلبوردهای دیزباد بخشی از منبع درآمدی شورای اسلامی را تشکیل می دهد که خوشبختانه با استقبال مردم دیزباد روبرو شده است.

صرف نظر از اینکه آیا گرافیک این تبلیغات توانسته است با محیط زیست دیزباد همخوان باشد و صرف نظر از اینکه آیا موارد تبلیغ شده مورد تایید و نظارت می باشند، باید گفت که این تبلیغات می تواند زمینه های خوبی را برای درآمدزایی مشاغل دیزبادی ها فراهم کرده و از طرف دیگر به روند توسعه در دیزباد کمک کند.

در عین حال هنوز ساز و کار دریافت این تبلیغات در سایت های شورای اسلامی به شکل مدون و مشخص در نیامده است و یا اگر چنین ساز و کاری وجود دارد به خوبی اطلاع رسانی نشده اند.

توصیه می شود اطلاع رسانی شفاف در این زمینه صورت گیرد تا مردم بتوانند از این امکان به خوبی بهره مند شوند. چراکه وقتی اطلاع رسانی کامل صورت نگیرد صرفا حلقه ای که پیرامون دهیاری وجود دارد می تواند از این امکانات بهره مند شود و این مساله ضمن اینکه منابع شورا را محدود می کند، آگاهی دریافت کنندگان این مساله را محدود می کند.


توریست مطلوب دیزبادی ها

«دیزباد وطن ماست»- برای هر مکانی توریستی مطلوب نیاز است تا بتواند نیازهای منطقه را پوشش دهد و در حال حاضر توریست هایی که به دیزباد می آیند غالبا این ویژگی مطلوبیت را کمتر دارا هستند.

لذا نظر دیزبادی ها را در خصوص توریست مطلوب برای نوروز و نوحصار جویا شدیم و نتایج را دریافت کردیم. نتایج نشان می دهند که ورود توریست به دیزباد در شرایط فعلی برای دیزبادی ها مطلوب نبوده است. در عین حال درصدی نیز خواهان مدیریت شرایط شده اند تا بتوان توریست مطلوب را مدیریت کرد.