دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

بازه های دیزباد از سر مزار تا نوحصار و کونه بازه ی راه

«دیزباد وطن ماست»-  در این نوشتار که توسط یکی از دیزبادی ها در گروه فتو فیلم دیزباد نوشته شده به بازه های دیزباد می پردازیم. اگرچه تکمله این نوشتار عکس بازه های دیزباد است، اما از خوانندگان عزیز برای ضعف در ارائه عکس ها عذر می خواهم.

از سر مزار در سمت راست نخست به باغهاى  بر آسیا که در بخش بالایى آن بازه حشوم  نام دارد، .... که تا باغهاى پیشلوکه ادامه پیدا میکند. .....   سپس به باغهاى روبروى ده که به نام باغهاى بغل و یا اوبغل مشهورندمیرسیم ...... در پایین به باغهاى رودخانه به نام " ته بازه کلومباو " و از بالا به بازه هاى حشوم (حشام، حیوانات وحشى) محدود میشوند. 

در ادامه به بازه هاى دى نو (ده نو) و سپس به باغهاى تخت شاه میرسیم. در این میان باغهاى گورستانى نیز قرار دارند. 


در بخش باغهاى تخت شاه، به طرف کوه لوکه باغهاى بادامستان هستند که به باغهاى گوکش (گاو کش) و "پیشلوکه" متصلند. در بخش پایینى این باغها، رود خانه به نام "دهند آو" قرارمیگیرد که دو رود از بازه راست و چپ در آن به هم  مى پیوندند و باغهاى پیرامونى آنرا نیز به همین نام، باغهاى دهنداو (دهانه آب) مینامند. 

به سوى بازه راست، در سمت راست تا کونه بازه راست یا به عبارتى تا پایان باغها در این دره، همه به باغهاى  "بزى را" مشهورند. در ادامه کال گل بره (نمک هاى آهن به رنگ سرخ که با آن بره هاى گله را هرکسى همانگونه که بخواهد علامت میگذارد، رنگ سرخ روى پشم سفید مانند گل ....) و سرچشمه هاى رودخانه بازه راست است که  در آن زمینها، بگونه پراکنده درخت هاى گردو و بید کاشته شده اند.  


از سر مزار در دست چپ، باغهاى زیر ده  قرار دارند...... پس از چند باغ سرمزار، به باغهاى "ته بزى تلوستو" یا به عبارت دیگر بازه هاى تابستانى (تویستو) میرسیم  که به باغهاى زیر ده تا پى حصار (زیر خانه جناب ابوتراب) میرسند. در بخش پایینى، این باغ ها به "ته بزى کلومباو" محدود میشوند. در ادامه به چشمه نرگس و سپس "بزى دى نو" میرسیم.  پس از آن به باغهاى  بر آسیا و سپس به باغهاى تخت شاه رسیده  که در دو طرف رودخانه تا "دهند آو" به همین نام می باشند. 


کال چنوردو (احتمالا چناردان؟) از پشت قبرستانهاى این محل آغاز و به کلته چنوردو  و سپس در بالاتر به کلته  فورج الله (فرج الله) می رسد.  



پس از باغهاى پیرامون دهند آو که در ادامه باغهاى تخت شاه قرار دارند به باغهاى سمت چپ بازه چپ میرسیم که به نام باغهاى "دهند او" از دهانه دره بازه چپ آغاز می شوند. در همین سمت در ادامه به تخت قلندران میرسیم (تخت قلندرو) و سپس تا چشمه بازه چپ که تلخ "یک لینگه" را نیز در بر می گیرد همه باغها به نام بازه چپ هستند. در ادامه به باغهاى "کمر زرد" و سپس "بر کمرزرد" و  پس از آن جو کمرزرد و سپس به باغهاى کلته کال زرد میرسیم.  در بخش بالایى آن  به سوى قجغر باغها "سرگو" نام دارند. 


در ادامه بازه چپ به سوى نوحصار، دره نام نوحصار را در بر میگیرد که در ادامه به منطقه اى به نام "اوشور" یا (آبشار) میرسیم و دره همانگونه ادامه دارد که در جایى به گمانم کلته بچه هاى ذلفقار نیز باید باشند.  (اینجانب در این محلها نیز بلورهاى کوارتز پیدا کرده بودم که به مدرسه دادیم که نمیدانم چه شد. 


براى بررسى باغهاى بین  دره بازه راست و دره بازه چپ برمیگردیم به دهند آو. 

از دهند آو به سوى بازه راه در سمت چپ نخست باغهاى دهند او نام دارند. و سپس "گدار پشت سوم "  و در زیر راه "ندون اسدبگ " قراردارد. و راه بلاخره به باغهاى پشت سوم میرسد.  ( اینکه سوم ها کجا هستند که این باغها پشت سوم نام گرفته اند بر اینجانب معلوم نیست). پشت سوم از دو بخش پشت سوم بالا و پایین تشکیل شده است.  و پس از پشت سوم بالا به قلعه شر (شیر؟)  میرسیم. 


به همینگونه، در دره بازه چپ در دست راست، پس از باغهاى دهند آو،  باغهاى "جوتریز " هستند که تا تلخ جوتریز که سرچشمه آب آن از همان چشمه بازه چپ هست میرسیم. در بخش بالاى این قسمت منطقه نوزیندو (احتمالا ناو زندان) و سپس به باغهاى جو ابراهیمى  می رسیم که در هین راستا به کال نوحصار رسیده  پس از آن دیگر باغى نیست مگر درختهاى پراکنده بید و گردو و.....(در زمانى که در دیزباد بودم) ..... 

این بود فهرست باغها در بخش باغهاى پایین ده. 


لطفا اگر می توانید به تکمیل این لیست کمک کنید، نظرات خود را در ذیل این متن بنویسید.

لینک ایستگاه راه آهن دیزباد در نرم افزار بلد

«دیزباد وطن ماست»- لینک ایستگاه راه آهن دیزباد را در نرم افزار بلد به شکل زیر مشاهده می کند. 

اما سوال اینجاست که آیا از این دسترسی به راه آهن به نفع اقتصاد دیزباد بهره برداری می شود؟

فایل GPS قله قجغر دیزباد بالا

«دیزباد وطن ماست»- یکی از اشتباهات فاحش کوهنوردان و غیر دیزبادی ها استفاده از نام ساختگی قوچگر به جای نام قجغر است. در فرهنگ دیزباد قوچ هیچ جایگاهی ندارد اما قجغ نام گیاهی است که در کوه قجغر فراوان می روید.

سایت دانلود GPS ضمن استفاده اشتباه این نام فایل GPS قجغر را برای دانلود علاقه مندان قرار داده است که می توانید از لینک زیر دریافت کنید.


دانلود فایل GPS قله قجغر دیزباد برای کوهنوردان


دیزباد در لیست پیشنهادات سایت همگردی

«دیزباد وطن ماست»- سایت همگردی یکی از سایت های گردشگری کشور است که در لیست خود نام دیزباد بالا را به عنوان مقصد گردشگری معرفی کرده است.

به گزارش دیزباد وطن ماست، این سایت در ادامه محل اسکان مسافران را نیشابور پیشنهاد داده که البته می تواند قدری اصلاح شود زیرا در حال حاضر در خود دیزباد مکان های مناسبی برای اقامت گردشگران وجود دارد.این البته نیازمند رای زنی صاحبان مکان های اقامتی دیزباد با این قبیل سایت هاست تا توریست ها را در دیزباد نگه دارند.

گفتنی است در حال حاضر غالب توریست هایی که در دیزباد حضور می یابند افرادی از روستاهای اطراف نیشابور و نیشابور و مشهد هستند که عملا آورده ای برای دیزباد ندارند.



دیزباد در ناحیه شمال کیلومتر 80 جاده مشهد نیشابور و روی سلسله جبال بینالود و در میان رودخانه ها و چشمه های جوشان و باغ های سرسبز قرار دارد. روستایی پر از توربین های بادی که وقتی به چند کیلومتری آن می رسید تغییر ناگهانی دما را به خوبی حس می کنید و خنکای ناشی از آب وهوای مطبوع آن، حال و هوای روح و جسمتان را عوض می کند. تاریخ استنادی این روستا به سال 95 هجری شمسی برمی گردد. نام آن در قرن سوم قصر الریح و سپس چهل اشکوب بوده است. قدمت دیزباد و سوابق فرهنگی آن موجب دگرگونی هویت مردم شده است. تاسیس مدرسه ناصرخسرو دیزباد در سال 1312 از جمله گران بهاترین منابع دگرگونی فرهنگی این دیار بوده است.

دیزباد در نگاه دکتر محمد درویش

«دیزباد وطن ماست»- فیلمی هرچند قدیمی اما دیدنی در باب دیزباد از نگاه دکتر محمد درویش، مدیر کل مشارکت های مردمی معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست کشور.