دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دیزبادی ها چگونه کود دام را می پوسانند

«دیزباد وطن ماست»- یکی از ابعاد توسعه کشاورزی اورگانیک توجه به نکاتی است که می تواند در این خصوص به ویژه برای مردم دیزباد از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

یکی از این موارد پوساندن کودهای حیوانی است که باعث تقویت درختان در دیزباد می شود. برای پوساندن کود دامی بهتر است، از یک چاله برای انبار نمودن کود استفاده شود،البته میتوان کود را در روی زمین نیز دپو نمود.کود نپوسیده دامی را در چاله ریخته و به ازاء هر 10تن کود دامی، گاوی مقدار 1000 کیلو( یک تن )آن کاه و کلش جو وگندم و ترجیحا بقایای حبوبات  اضافه می کنیم. وجود کاه و کلش موجب تسریع فرآیند تخمیر کود می شود.

 به ترکیبات مذکور ، 100 تا 150 کیلوگرم اوره،  200 کیلو گرم گوگرد معدنی، 4 کیلو کود آهن، 100 کیلو کود فسفات تریپل اضافه می کنیم و مخلوط حاصل را به طور یکنواخت مخلوط نموده  و در حد دو نم دپوی کود را خیس می کنیم روی آن را با نایلون کاملا می پوشانیم، بعد از 3 تا 4 ماه کود دامی به کلی می پوسد و آماده استفاده می‌شود. دما ی کودرا نیز کنترل نمائیم تا از  60 تا حداکثر  65 درجه بالاتر نرود در صورت اینکه دما بالاتر از 60 درجه برود موجب لهیدگی و سوختگی کود خواهد  شد و و خواص غنی سازی از بین خواهد  رفت. 

✔️ در صورتی که به هم زنی حجم زیاد کود دامی میسر نبود، کودهای دامی را درون چاله ریخته و بروی هر لایه آن  لایه ای نازک از ترکیبات کودی مذکور را روی کودها ریخته، سپس آن را خیس کرده و بروی آن پلاستیک قرار می دهیم (باکتری ها و سایر میکروبهای مسئول تجزیه و عمل آوری کود، در فضای مرطوب بهتر فعالیت می کنند.)


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد