دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

پیشنهادات فرخ میرشاهی برای دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- فرخ میرشاهی در پیامی چند پیشنهاد را برای دیزباد مطرح کرد که به نظر قابل توجه می رسد.

پیشنهادات وی عبارتند از:

۱-بهداشت و پاکیزکی ده: بیاییم و یک کمی بیشتر به تمیز نگه داشتن دهمان اهمیت بدهیم و از بی تفاوتی در بیاییم و برای اینکار بهترین درمان رقابت مثبت است.

2- طرح عملیاتی: روشن تر منظورم را بیان می کنم اگر ده  را به چند قسمت تقسیم کنیم به طور مثال ته ده را به شو کوچه و پی حصار و ... و موده و بالاده را به کوچه بالا و پایین و ...

3-  از طرف دیگر بیابیم مثل هتل ها که بستگی به کیفیت شان ستاره دارند  ما هم هر سال به محله های مختلف ده  مان نمره بدهیم و به جای ستاره از گل لاله.

با این اقدام می توانیم فضایی رقابتی و البته صمیمانه ایجاد کنیم و ضمن آن دیزباد را به مکانی پاکتر برای زندگی تبدیل کنیم.

خوشبختانه این اقدام نیز در دیزباد انجام گرفته است. فعالیت های اجرایی روابط عمومی دیزباد همواره چنین رویکردهایی را داشته و نمونه های آن در سایت دیزباد وطن ماست و سایر رسانه های دیزبادی منعکس شده است.

پیشنهاداتی برای مسجد و جماعتخانه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- یکی از مسائل مهم در کلیه مکان های عمومی در دیزباد از قبیل مسجد و جماعتخانه سلامت انسان هاست که البته با ورود کرونا این مساله تشدید شده است.

متاسفانه گاهی در این مکان ها شاهد مرگ و میرها و صدمات جسمی هستیم که از نبود امکانات حادث می شوند و لذا در این خصوص یکی از دیزبادی ها پیشنهاد شنیدنی داده است. 

پیشنهاد مى کنم  در صورتیکه مسئولان صلاح بدانند بعلت (سکته) دستگاه  الکترو ، الکترو شوک ،فشار سنج و داروهاى مورد نیاز تهیه و در ١- مسجد  ٢- جماعتخانه  ٣-سر مزار (کارخانه برق قدیم) قرار داده تا در صورتیکه موردى پیش امد ، پایگاهى جهت رفاه حال مردم و گردش گران باشد.

 با برنامه ریزى وکمک از تحصیلکرده هایى که در این رشته ها هستند کمک بگیرید.

خوشبختانه با تاسیس خانه هلال این ایده در دیزباد عملیاتی شده و اکنون در شرایط نسبتا مطلوبی قرار گرفته ایم.


سازندگان مدرسه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»-یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن دیزبادی ها و کسانی که با دیزبادی ها در ارتباط هستند مطرح شود این است که چه کسانی حلقه اصلی تاسیس مدرسه ناصر خسرو دیزباد را تشکیل می دهند؟

مدرسه دیزباد یک فرمان دارد. فرمانی از امام زمان اسماعیلیان (سلطان محمد شاه) و پس از این فرمان افرادی تلاش کردند تا این فرمان عملیاتی شود. پروفسور شاهرخ میرشاهی در این خصوص می افزاید: پس از آمدن فرمان ساختن مدرسه به جماعت دیزبا د به نام سید سلیمان بدخشانی، زمین مدرسه قباله  بى بى شاه  میرشاهى مادر بزرگ کریم حسنعلى (قباله  مادر سید سلیمان شاه از طرف  سید محمد کریم)  بود که وقف این موضوع شد. البته وقف نه به معنای وقف و اوقاف، بلکه به معنای هبه. چراکه در میان اسماعیلیان وقف به معنای سنتی آن کمتر دیده می شود. 

در این میان افرادی برای طراحی و تامین مالی تلاش کردند:

سازندگان مدرسه:  نقشه سید سلیمان 

نخست نقشه طبقه وسط و تخت دختران  ساخته شده است. 

براى ساخت پول از فروختن درختهاى  وقفى و مرد کار که بیشتر از ده بالا بوده است. 

کارگر روزى: دو و نیم ریال. 

بنا: براى طبقه وسط  حاجى عباس پدر بزرگ آقاى فرخشاه. پس از تمام کردن  ساختمان و اندود کردن نخستین اطاق به سیاه زخم مبتلا شده و فوت می کند. 

نجار:  براى در و پنجره. استاد حسین پدر آقاى فریدون و محمد حسین (شیخ) پدر آقاى فرخشاه. 

براى پرواز و تونوکه و چوب بام، صندلى و میز و نیمکت. جهانگیر پسر کلبه نجمین شاه (نجم الدین)  پدر مرحوم نجم الدین میرشاهى.  استاد محمد ابراهیم  پدر محمد حسین استاد  و حسن کلبه نجمین شاه پدر آقاى غیاث. 

طبقه بالا  را استاد حسین پدر آقاى فریدون بنایى کرده است. 

در و پنجره را محمد حسین پدر آقاى فرخشاه با همکارى محود تقى و کلبه لطفعلى   ساخته اند. 

خانه هاى پیرامون مدرسه  که وابسته به مدرسه بوده است را نیز استاد حسین ساخته است. 

 پس از آن مدیران مدرسه هرکسى بخشى را باز سازى کرد.

چوب در مدرسه از درخت جوز از کلبه مرتضى (کمپانى) 

در بزرگ ورودى را محمدحسین کلبه نجمین شاه ( شیخ) پدر آقاى فرخشاه 

دیزباد و زبان ترکی سغدی

«دیزباد وطن ماست»- برخی  از افراد در دیزباد اعتقاد دارند که در زبان و گویش و أسامی دیزبادی نمونه های فراوانی از کلمات را می توان یافت که ریشه در ترکی سغدی دارد و به نوعی هم ریشه در  فارسی پهلوی، اما به نظر می رسد این ایده حداقل در مورد ترکی سغدی نمی تواند صحیح باشد و به ویژه زمانی که واژه های مطرح شده واژه های تاریخی اند که دقیقا مشابه واژه های ترکی سغدی نیستند!

آن دسته معتقدند که به نظر می رسد این می تواند ریشه در جغرافیای روستا و  در مسیر راه ابریشم بودن دیزباد نیز ارتباط داشته باشد. کما اینکه نام برخی از باغات دیزباد برگرفته از ریشه هایی تاریخی باید باشند. (به عنوان نمونه باغات تخت شاه؛ یا تخت گاه؛ التنزُم ( که فکر کنم دیزبادی شده اسم "یورت نظام" باشد.)  حال اینجا می توان پرسش هایی را پیش کشید. أیا دیزباد زمان پیش و یا پس از دوره مغول شاهد ساکنانی با ریشه ترک زبان بوده و یا نه؟؟



آیا با توجه به راه ابریشم می توان پیش انگاره ای از داشتن دو محل سکونت برای روستاییان دیزباد را در نظر گرفت که این خود موجب مبادلات فرهنگی و رشد گویش دیزبادی شده باشد؟ (البته اگر به گذشته نه چندان دور نگاه کنیم ماجرای حمیدزاده و یا سیاست خانه سازی مرحوم فدایی در ابتدای راه دیزباد را سراغ گرفت که هنوز در حافظه تاریخی ما هست و خود شاید شاهدی بر این ادعا باشد )

در ارتباط با هنر مردم دیزباد، وآثار باقی مانده از ان می توان به برخی سنگ قبرهای یافت شده از حدود پانصد سال پیش به عنوان سند نیز یاد کرد. بر روی برخی از این سنگ نبشت های مردگان نقوشی تراشیده شده که گویای پیشه و حرفه صاحب گور بوده است. در میان این گونه نقش ها هنر ارایش و پیرایش موی سر، خیاطی و یا بافندگی را می توان بیشتر یافت (به صورت  نقش های قیچی و یا شانه و ...) و  نیز تا جایی که من اشنایی دارم در گذشته آثاری از وجود برخی صنعت ها همچون آهنگری و ذوب فلز در دیزباد یافت شده است. 

و هنوز هم آثاری از این اماکن را به صورت أسامی باقی مانده در بین مردم و باغات دیزباد می توان یافت. باقی بقای همگی.

لطفا نظر خود را در مورد اظهارات فوق اعلام کنید.

نقش شورای اسلامی دیزباد در مدیریت منابع آبی

«دیزباد وطن ماست»- یکی از سوالات مطرح شده در باب آب دیزباد و مدیریت آب دیزباد این است که چرا مدیریت آب دیزباد برای آبیاری باغات در اختیار شورای اسلامی دیزباد نیست. و چرا شورا برای این مساله اقدام نمی کند.

یکی از پیشنهادات هم بحث میراب است که برای هر بخش از دیزباد میرابی مشخص شود و آن شخص اداره آب را در منطقه بر عهده بگیرد. چراکه اکثر اهالی دیزباد ساکن شهرها هستند و آبیاری چنانچه به صورت مدیریت شده در آید، همه باغات دیزباد به خوبی مشروب شده و وقت مردم نیز کمتر تلف خواهد شد. 

در برابر این سوال روابط عمومی شورای اسلامی به مساله بسیار مهمی پرداخته است و آن ایجاد نهادهای مدنی در دیزباد است. 

خافی می نویسد: با تشکر از پیشنهاد شما ، به استحضار میرساند که مورد مطرح شده توسط جنابعالی، در حوزه وظایف و اختیارات قانونی شورای اسلامی و دهیاری دیزباد قرار ندارد. لیکن پیشنهاد شما توسط شرکت تعاونی دیزباد ، که اغلب دیزبادیها سهامدار آن هستند، قابل اجراست. لذا میتوانید با مشارکت تنی چند از باغداران عزیز، که در یک منطقه مالک هستند، طرح پیشنهادی را با مسئولین شرکت تعاونی مطرح  نموده و در صورت قبول مسئولیت از سوی ایشان، این روش  در یک منطقه مشخص به صورت پایلوت اجرا شده و در صورت موفقیت آمیز بودن  ،در سایر مناطق دیزباد نیز اجرایی شود.