دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

حضور رئیس بنیاد مسکن نیشابور در دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- صبح روز گذشته 31 شهریور 1400، محمدیان رئیس بنیاد مسکن شهرستان نیشابور با حضور در روستای دیزباد با اعضای شورا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، در این دیدار موضوعاتی نظیر صدور اسناد منازل روستا، بررسی امکان احداث منازل جدید پس از بازنگری طرح هادی، سنگفرش معابر، جانمایی مجتمع بازارچه ای و سنگفرش معابر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



مصاحبه با مهندس محمود کردی؛ از دیزآباد تا دیزباد (بخش چهاردهم)

«دیزباد وطن ماست»- در بخش  چهاردهم  ادامه مباحث مربوط به دیزباد را از نگاه مهندس محمود کردی با هم مرور می کنیم.


97. برای دور آینده شورای اسلامی دیزباد مردم باید به چه کسانی رای بدهند؟ چه کسانی با چه ویژگی هایی شایستگی این را خواهند داشت که فعالیت های انجام شده را تکمیل کرده و آنها را رشد دهند؟

به عقیده من هر فردی که بخواهد در هر جایی مسئولیت داشته باشد بایستی حداقل سه خصوصیت زیر را داشته باشد:

انسانی با هوش و خوش فکر باشد.

فردی صدیق و درستکار باشد.

به لحاظ علمی و تجربی در جایگاه خود سرآمد باشد.

علاوه بر اینها باید فردی منظم و قانون مدار باشد ، اهل شور و مشورت باشد ، پر تلاش و فعال باشد ، عاشق دیزباد و مسئولیتش باشد ،صبور و اهل  گذشت باشد، مقبولیت مردمی داشته تا مردم پشتیبان او باشند ، در مقابل افراد قانون گریز مقاوم و سرسخت باشد ، پایبند به اتحاد و یگانگی دیزباد باشد.ادامه دهنده برنامه های علمی و درست شورای قبلی بوده و آنها را تکمیل تر نماید ، اشتباهات شورای قبلی را اصلاح کند ، ارتباط محکم اداری را در ادارات وسازمانهای۰ استانی و کشوری همچون گذشته حفظ نماید.



98. در پایان اگر پیامی برای مردم دیزباد دارید بفرمایید؟

نظم و انضباط فعلی دیزباد بویژه در نظافت عمومی، حفظ مراتع و عدم فروش کوه ها، جلو گیر ی از شکار غیر مجاز، حفظ حریم جاده، حفظ حریم رودخانه، جلو گیری از تجاوز به اراضی دهیاری در شمال روستا. جلوگیری از ساخت منازل مسکونی در داخل باغات و تبدیل اراضی. کشاورز به غیر کشاورزی بویژه در کنار جاده اصلی و کمربندی آروین و بسیاری دیگر را همیشه به یاد داشته باشد و در آن جهت تلاش نماید.


کاندیداهای شورای جدید تماما تحصیلکرده و هر کدام در رشته خود صاحب تجربه هستند، مردم سعی کنند همیشه همراه و همگام با آنها باشند، اگر کار درستی را انجام می دهند در حضور جمع از آنها تشکر کنند، اگر اشتباهی دارند فقط. به خودشان تذکر دهند و پیشنهاد ارائه دهند.

بی تفاوتی در قبال مسائل دیزباد بسیار مضر است.

شورای فعلی نیز تا جائیکه توان داشته با اتکا به علم و دانش روز در همه زمینه ها با نهایت صداقت و درستی تلاش نموده است و در هر زمینه ای پاسخگو خواهد بود. امید است دیزباد همچون گذشته سرافراز باقی بماند.


99. اگر پیامی برای دیزباد وطن ماست دارید بفرمایید؟


امیدوارم دیزباد وطن ماست همچون گذشته محکم و استوار به فعالیت خود ادامه دهد و باصداقت و درستی خود اخبار دیزباد را منتشر نماید و در راه اعتلای فرهنگ و توسعه روستایمان موفق باشد.


100. غیر از موارد مطرح شده، مهمترین اقدامات عمرانی دیزباد را در طی 8 سال گذشته چه می دانید؟

تلویزیون دیزباد دیجیتالی شده و محوطه آن نرده کشی و سنگ فرش شد، همچنین از محل اعتبارات بنیاد مسکن پارکینگ بازه پی. باغ و کوچه ذیربط سنگ فرش شد، از محل اعتبارات سرما زدگی با خودیاری مردم در چهار نقطه سیل زده جاده اصلی به طول بیش از ۲۰۰ متر دیوار ساحلی احداث شد، طی دو مرحله از محل اعتبارات گردشگری دو محوطه زیبا در ضلع شمال غربی بوستان ایجاد گردید.


مصاحبه با مهندس محمود کردی؛ از دیزآباد تا دیزباد (بخش سیزدهم)

«دیزباد وطن ماست»- در بخش  سیزدهم  ادامه مباحث مربوط به دیزباد را از نگاه مهندس محمود کردی با هم مرور می کنیم.


89. دوربین های نظارتی در دیزباد نصب شدند. آیا این دوربین ها کارایی داشته اند؟ امروز وضعیت امنیت دیزباد از نظر سرقت به چه صورت است؟ در گذشته امکان پخش آنلاین در این دوربینها وجود داشت، آیا این امکان هنوز وجود دارد؟

ما از همان ابتدا چند دوربین در سر مزار نصب کردیم، و سپس در سر غرقاب چند دوربین دیگر نیز نصب شد و تا کنون چند نفر از سارقین را شناسائی و به قانون سپردیم.



90. یکی از معضلات دیزباد از گذشته تا کنون جمع آوری سگ های ولگرد دیزباد بوده که همچنان نیز در سطح ده وجود دارند. چرا این مساله حل نمی شود و ما تا کنون برای آن چه کرده ایم؟

متاسفانه تعداد سگ ها در دیزباد بیش از حد معقول می باشد و مردم از این جهت ناراحت هستند، جوانان زیادی با یکدیگر چشم و هم چشمی دارند و نوعی سرگرمی شده است   به هر صورت این هم شده ، نوعی منزل اجتماعی . ما یک نوبت سگ های ولگرد را از روستا جمع و منقل کردیم و در حال حاضر به آنها تذکر می دهیم و اگر کم نشدند مجبوریم یک بار دیگر آنها را جمع و از دیزباد منتقل نماییم.


91. مساله پلاک های پستی در دیزباد یکی از مسائل بسیار قدیمی است؟ در حال حاضر وضعیت ما چیست و آیا این موضوع پیگیری شده و چه نتیجه ای داشته است؟

به نظر می رسد در حال حاضر پلاک گذاری منازل در اولویت نباشد ، انشاالله شورای بعدی در این مورد تصمیم می گیرد.


92. وضعیت موقوفات دیزباد در چه شکلی قرار دارد؟ آیا ساماندهی آن به صورت کامل انجام شده است؟ آیا آماری  در مورد این موقوفات وجود دارد؟

شورا در موضوع موقوفات دخالتی ندارد و مسئول موقوفات مهندس احتشام می باشد.


93. پیمانکاران فعالیت های عمرانی دیزباد چگونه انتخاب شدند و در این مدت چه پیمانکارانی برای شما چه کارهایی را انجام دادند؟

پروژه های عمرانی شورا غالبا امانی اجرا شده است و ما طی این مدت سعی کردیم از بناها و کارگران محلی به تناوب استفاده کرده ایم. البته در دیزباد پیمانکاری که گرید از سازمان برنامه و بودجه داشته باشد دو تا بیشتر نداریم چون از این دو فقط یکی حاضر به همکاری شده است.



94. دیزباد در ساختار اجرایی شورا شامل 5 کمیسیون می شد. این کمسیون ها آیا عملا کارکردی داشتند؟ چه دستاوردهایی در این کمیسیون ها بدست آمد؟

کمسیون ها در دوره اول این شورا تشکیل شد اما عملا فقط دو تا از اینها فعالیت داشتند.


95. مبلغ تعهد سالانه دیزبادی ها چقدر است؟ آیا دیزبادی ها در سالهای گذشته تعهداتشان را به خوبی پرداخت کرده اند؟ آیا گزارشی برای نحوه هزینه کرد این مبالغ داده شده است؟

تعهد سالانه برای تامین هزینه های یگان حفاظت برقرار شده بود و در حد دستمزد یک کارگر تعیین می شود، البته در سال های اولیه تعداد بیشتری از مردم پرداخت می کردند ولی در این اواخر تعداد آنها کمتر شده است.


96. نقش دیزباد وطن ماست را در توسعه دیزباد چگونه می بینید؟

دیزباد وطن ماست یک رسانه ملی است که نقش آن در توسعه دیزباد بر همگان روشن است. این رسانه آنچنان جایگاهی را در کشور پیدا کرده که به عنوان رسانه  پیشگام روستایی کشور شناخته می شود. مهمتر از هم آنکه این رسانه توسط فردی بصیر، فرهیخته، فداکار و... مدیریت می شود که موجب مباهات هر دیزبادی است.

امیدوارم خداوند به شما سلامتی عنایت فرماید تا همچون گذشته، نه تنها دیزبادی ها اخلاق و رفتار نیکوی شما بهره ببرند بلکه همگان عملکرد شایسته شما را همیشه شاهد باشند.


مصاحبه با مهندس محمود کردی؛ از دیزآباد تا دیزباد (بخش دوازدهم)

«دیزباد وطن ماست»- در بخش  دوازدهم ادامه مباحث مربوط به دیزباد را از نگاه مهندس محمود کردی با هم مرور می کنیم.

81. دفتر شورای اسلامی دیزباد در حال حاضر در چه شرایطی است و چه امکاناتی در آن وجود دارد؟ شما این دفتر را در کجا تحویل گرفتید و چه تحویل گرفتید؟

ما در شرایطی مسئولیت شورا را بر عهده گرفتیم که شورای قبلی نه دفتری داشت و نه وسیله ای.

ما به مدت ۶ سال منزل تازه ساز و شیک مجتبی کردی را دفتر شورا کردیم و تمام وسایل و تجهیزات آن را نو کردیم و مدت دو سال است آنرا به دفتر زیبای بوستان منتقل کردیم.


82.   در طول مدت فعالیت شما فیلم هایی در باب دیزباد ساخته شد. حضور این فیلمسازان از کجا نشات می گرفت؟ و امروز چند اثر در باره دیزباد ساخته شده است؟

پس از فعالیت های خوب محیط زیستی و شهرت دیزباد در این مورد ، اغلب شبکه های تلویزیونی صدا و سیما از داخل وخارج استان به دیزباد آمدند و فیلم های زیادی تهیه و چندین بار پخش کردند. و این روند آنچنان ادامه یافت که از دو سال قبل ما آنها را نمی پذیریم. همچنین بسیاری از روزنامه های کثیرالانتشار گزارش های فراوانی از دیزباد پخش کردند.



83. مراسم مذهبی روستای دیزباد در سال های اخیر با شکوه هرچه تمامتر برگزار شده است. مراسم تاسوعا و عاشورا با برنامه ریزی های فرهنگی انجام شده و اینکه این فضا برای توسعه دیزباد به جهت تنویر افکار عمومی مورد استفاده قرار گرفته است. چه سیاست هایی را در این اقدامات دنبال کردید و چه دستاوردهایی را بدست آوردیم؟

مراسم سنتی تاسوعا و عاشورا همه ساله برگزار می شده است و ما سعی کردیم در کنار. آن مسائل و مشکلات اجتماعی را مطرح و در کاهش آنها قدم برداریم ، همچنین تلاش کردیم تفکرات را روی اهداف ان متمرکز کنیم.


84. سنت نوحصار در این دوره برای ملی شدن مورد توجه قرار گرفت. نتیجه اقدامات در این خصوص چه بود؟

مراسم زیبا و سنتی. نوحصار مورد توجه ویژه قرار گرفت ،به همین دلیل ما چند چشمه سرویس بهداشتی در آنجا ساختیم ، با نصب بنر های بزرگ ریشه و فلسفه این مراسم را بازگو کردیم ،همه ساله به منظور کمک رسانی به مصدومین احتمالی ، چادر هلال احمر را نصب و پزشک و پرستار مستقر کردیم ، همچنین به روشهای مختلف ماهیت ملی این مراسم را برای دیگران تبیین کردیم.


85. در مورد خانه های مخروبه دیزباد به نظر می رسد وضعیت قدری بهتر شده است. چه اقداماتی در شورا برای حل این مشکل صورت گرفت؟

چندین نوبت به صاحبان منازل مخروبه که اغلب ساکن خارج از کشور می باشند اخطار دادیم ، خوشبختانه تعدادی از منازل مخروبه باز سازی شده اند وما به همگی توصیه کردیم بافت و معماری سنتی را رعایت کنند.


86. سیاستگذاری های فرهنگی در دیزباد بر عهده شورای اسلامی است. شعارها و متون زیادی در دیزباد نصب شده است. محور این شعار ها چه بوده و چه نتایجی مورد انتظار بود؟ امروز وضعیت فرهنگی ما با توجه به این اطلاع رسانی ها چطور است؟ آیا به مطلوب رسیده ایم؟

شاخص ترین فعالیت های ما روی مسائل زیست محیطی ، احیا مراسم سنتی و جشن ها , مسائل بهداشتی ، احترام و رعایت ضوابط و مقررات در همه زمینه ها ، مشارکت مردم در برنامه ها ، مشورت با صاحب نظران در تمام برنامه ها ، تعامل با روستاهای اطراف و بالاخره هر چیزی که موجب توسعه دیزباد باشد.


87. طرح هادی در دیزباد چگونه اجرا شد و در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

بعد از چند سال پیگیری ، عاقبت طرح هادی مورد بازنگری واقع شد و قسمتی از اراضی شمال روستا به طرح افزوده شد


88. در مسیر ترویج کتاب و کتابخوانی در دیزباد چه اقداماتی انجام شد و در حال حاضر وضعیت چگونه است؟

ما در مسجد و جماعت خانه و مدرسه کتاب خانه داریم و دوستداران کتاب می توانند از آن استفاده کنند ، البته در حال حاضر بیشتر ذهن ها روی فضای مجازی متمرکز شده است.


مصاحبه با مهندس محمود کردی؛ از دیزآباد تا دیزباد (بخش یازدهم)

«دیزباد وطن ماست»- در بخش  یازدهم ادامه مباحث مربوط به دیزباد را از نگاه مهندس محمود کردی با هم مرور می کنیم.


76. شورای مشورتی یکی از ابتکارات بسیار مطلوب شورای اسلامی دیزباد بوده است. اما در پایان این دوره آیا می توانید بفرمایید که این شورا چه نقشی در توسعه دیزباد بازی کرد؟ آیا مفید بود؟ آیا آن را به سایر شوراهای اسلامی در کشور پیشنهاد می کنید؟

شورای مشورتی یکی از ابتکارات شورای اسلامی دیزباد بود که در سطح استان و کشور شهرت یافت و در بسیاری از برنامه ها همراه و کمک ما بود و تعداد زیادی از شوراهای مناطق دیگر با ما تماس می گرفتند و می خواستند آنها نیز این نهاد را راه اندازی کنند. شایسته خواهد بود شورای بعدی نیز این را هم را ادامه دهد.


77. در سال های پیش بحث احداث چشمه های دستشویی در دیزباد را داشتیم. متاسفانه خیلی از این سرویس ها به دلیل سرامیک بودن آن شکسته اند. برخی چاه های آن به شکل خطرناکی در آمده اند اما هیچ اقدامی برای بر طرف کردن این مشکلات نیز صورت نگرفته بود. این البته مربوط به دو سال پیش است. آیا این موارد رفع شده اند. آیا این موارد بودجه ای برای تعمیر و مرمت دارند؟

ما در ۲۲ نقطه دیزباد دستشویی ساختیم ، متاسفانه سنگ توالت آنها در چند چشمه از آنها شکسته شد، ما در مدت باقیمانده اگر اعتباری داشته باشیم آنها را باز سازی خواهیم کرد.



78. سوزاندن درخت های بید در نوحصار سال های گذشته و جایگزین کردن آن با درخت گردو یک روند شده است. آیا برنامه ای تشویقی برای جلوگیری از از بین رفتن بافت گیاهی این منطقه و تغییر آن وجود داشته؟ نتیجه چه شده است؟

گمان کنم در نوحصار ۹۳ بود که شورا اطلاعیه ای بین خانواده ها پخش کرد و سوزاندن درختان بید و جایگزینی آنها را با گردو عملی اشتباه دانست. درستی این نظر در سیل نوروز ۹۸ به اثبات رسید، زیرا اغلب درختان گرد و تماما خشک شدند، به قول دیزبادی ها از ترس سکته کردند. فقط درختان گردویی سالم ماندند که در کنارشان درخت بیدی قرار دارد و همچنین قسمت هائی از رودخانه  سالم مانده که در کنارش درخت بید سبزی قرار دارد. این تغییرات هم اکنون در همه جای دره نوحصار وجود داشته و قابل مشاهده است.


79. در زمینه حفظ و مرمت قنوات دیزباد چه اقدام و اقداماتی انجام شده است؟ آیا در زمینه آبهای زیرزمینی در وضعیت خوبی قرار داریم؟

سنگ کف در دیزباد بالاست و حجم مخازن زیرزمینی کم می باشد  به همین دلیل اگر یکسال خشکسالی داشته باشیم دبی رودخانه و چشمه ها خیلی کم می شود. مردم اغلب. قنوات را لایروبی کردند اما آب بازه چپ، تخت شاه و برخی نقاط رودخانه پایین بحرانی است و ما به مردم توصیه کردیم از بحث و مجادله خودداری و به یکدیگر همکاری کنند تا این وضعیت سپری گردد.


80. در دیزباد زمزمه هایی درباره تاسیس موزه مطرح بود. آیا توانسته ایم فضایی را برای این موضوع داشته باشیم؟ آیا امکان توسعه گردشگری از این راه وجود دارد؟

ایده تأسیس موزه را ما از ابتدا داشتیم و بر این عقیده بودیم که ساختمان دهیاری را احداث کرده و طبقه هم کف را  اختصاص به موزه دهیم. هم اکنون زمین دهیاری رادر چنوردو کوچک خاک برداری  کردیم و به دلیل عدم اعتبار  کاری نکردیم، انشاالله شورای بعدی این پروژه را اجرا خواهد کرد.