دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

نظر مردم دیزباد در باب تخریب مدرسه

«دیزباد وطن ماست»- مخروبه مدرسه دیزباد برای سال های دهه 60، 70، 80 و 90 بر دل مردم دیزباد دردی بود عمیق از زخمی فراموش نشدنی.

زخمی که حسودان بدگهر آن را بر قلب مردم دیزباد ایجاد کرده بودند و فکر نمی کنم تا همیشه تاریخ فراموش شود. چراکه آن مدرسه همچون پدری مهربان و مادری باگذشت به فرزندان خود برای سال ها درس داده بود و اینک که فصل باردهی آن گذشته بود با ناجوانمردی سقف ها و پنجره هایش از بین رفته بود.

نمی دانم چه چیز می تواند این درد را فرو بکاهد و آن نوستالوژی زیبای دوران مدرسه را بار دیگر برای مردم دیزباد فراهم کند.

مدرسه ای که ساخت مجدد چیزی مانند آن چند میلیارد هزینه دارد مانده بود و شورای اسلامی تصمیم گرفت تا آن را کاملا از بین ببرد. این تصمیم تصمیمی عاقلانه بود که در عین حال حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشت و دارد.

گروهی معتقد بودند که نباید این سمبل فرهنگی در دیزباد از بین می رفت. اتفاقا باید آن خرابه ها نگهداری می شد تا همگان بدانند که چه بر سر دیزباد آمده است و قطعا این دانایی با پاسخ به چراهای ویرانی مدرسه دیزباد باعث می شود که کارایی مدرسه مخروبه بدست آید.

اما از طرف دیگر دیزباد در مسیر توسعه قرار گرفته است و نگاه بر این است که کاری نکنیم که مردم درگیر سلفی گری شوند. سلفی گری به این معنا که صرفا بخواهند دیزباد را در گذشته آباد آن ببینند و نخواهند نگاهی مجدد به دیزباد و آبادانی آن داشته باشند.

ساخت زمین ورزشی مناسب برای دیزباد و یا هر پروژه دیگری می تواند بار دیگر چهره زیبای دیزباد را به روزهای قبل بر گرداند. اگرچه شاید برخی خاطرات هرگز فراموش نشود.

بدین لحاظ مردم دیزباد بیشتر از اینکه مخالف خراب کردن خرابه ها باشند نظر موافق به این مساله داده اند که در تصویر ذیل مشاهده می کنید.


امسا ل در پشت بام های دیزباد از آلو خبری نیست

«دیزباد وطن ماست»- آلو بخارا یکی از محصولات بومی دیزباد می باشد که در سال های پیشین محصول عمده و غالب این روستا بود و هم اکنون جای خود را به گیلاس داده است.

به گزارش دیزباد وطن ماست، سطح برداشت آلوی دیزباد در سال های اخیر کاهش چشمگیری یافته و غالب باغ ها از آلو خالی شده اند. 

 آلو بخارا یکی از بهترین میوه های خراسان محسوب می شود که مصرف میوه خشک در تقویت استخوان ها و سیستم گوارش بسیار مفید است،  این میوه حاوی آنتی اکسیدان  بوده و از آهن، بور، منگنز و پتاسیم غنی می باشد. آلو مانع یبوست می شود و در رفع کم خونی کاربرد دارد.

به گفته دکتر اقبال احمد، یک لیوان آلو معادل یک قرص آسپرین است.

آلو بخارا محصولی پائیزه محسوب می شود که برداشت آن از اواخر شهریورشروع و تا نیمه های پائیز ادامه دارد. همه ساله در این ایام از سال پشت بام های دیزباد مفروش از طبق های آلو و لواشک می شودکه شور وشوق خاصی به روستا می دهد.

متاسفانه امسال به علت سرمای بهاره میزان محصول بیش از 90% کاهش یافته است و چهره پائیزه هر سال در پشت بام ها دیده نمی شود.




طراحی و ساخت جذابیت های توریستی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- یک فضای گردشگری نیازمند نقشه ای برای رجوع گردشگران است. یک پکیج که افراد بدانند وقتی وارد این منطقه می شوند باید از چه مکان هایی دیدن کنند. خوشبختانه همه چیز در دامنه پیش تختگاه وجود دارد. فقط کافی است که نظم و سازمان و معماری دقیقی برای آن در نظر گرفته شود. اینکه افراد بتوانند با آمدن به دیزباد به پیش تختگاه بروند و تمام چیزهایی که می خواهند را از آن دریافت کنند.

ساخت مکان های ویژه برای توریست در پیش تختگاه باید به یکی از اهداف شورای اسلامی، نهادهای مردمی و دهیاری دیزباد تبدیل شود تا توریست بتواند با کمترین آسیب بهترین شرایط را در دیزباد تجربه کند.


آبشار مصنوعی دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- رودخانه دیزباد به تنهایی فضایی برای گردشگری دیزباد است و این فضا در حالتی بهبود می یابد که در آن آبشار یا آبشارهایی ایجاد شود.

منطقه «اوشور» دیزباداز مناطق دیدنی دیزباد است که این مساله را تامین می کند اما به دلیل دوری از فضاهای گردشگری دیزباد نیازمند ایجاد آبشار یا آبشارهای مصنوعی در مسیر رودخانه یا در مسیر بوستان ناصر خسرو هستیم. 

این آبشار می تواند با تغییر مسیر آب در یک مسیر ویژه که منظره چشم اندازی را ایجاد می کند می تواند ایجاد شود و حتی کسانی که از باغ آنها به این منظور استفاده شود نیز می توانند از آن بهره مند شوند.


استفاده بهینه از آب رودخانه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- آب رودخانه دیزباد با دبی های مختلف در فصول مختلف سال به سمت دشت دیزباد سرازیر است. این در حالیست که ما در دشت دیزباد فعالیت خاصی برای کشاورزی نداریم. در واقع شاید این فرصت بسیار مهمی بوده است که تا کنون از دست رفته و نیاز است که به آن توجه شود.

اما تا زمان اجرای طرح توسعه گردشگری دیزباد، یک مساله بسیار مهم استفاده بهینه از آب رودخانه دیزباد است که باید قدری با درایت به سمت استخرها و آب بندها هدایت شود تا این آب بدون بهره گیری هدر نرود. 

به دلیل پیش بینی خشک سالی سی ساله در ایران توجه به این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است و دیزباد در صورتی که بتواند از این فرصت استفاده کند می تواند در آینده بهره خوبی از این آب ذخیره شده بردارد. 

اینکه امروز بارش ها در دیزباد به میزان قابل توجهی است نباید ما را به خودمان غره کند. چراکه در آینده ممکن است این شرایط پایدار نماند و در این صورت در صورتی که منابع زیر زمینی به خوبی انباشته نشده باشد و زیرساخت های باغداری به خوبی ترمیم و توسعه پیدا نکرده باشد، دچار مشکلاتی جبران ناپذیر خواهیم شد.

من امیدوارم که مردم دیزباد بار دیگر با درایت برنامه های جدی برای این مساله طرح و اجرا کنند.