دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دریافت انشعاب گاز مدرسه دیزباد در پرده ابهام

«دیزباد وطن ماست»- شرکت گاز   بر اساس چارچوب های موجود امکان ارائه انشعاب گاز به مدارس روستایی ندارد. 

به گزارش دیزباد وطن ماست، به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی دیزباد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: 

متاسفانه در برخی از روستاها، روستا گازکشی شده است اما شرکت گاز انشعاب گازی به مدرسه نمی دهد تا بتوانیم به مدرسه بخاری بدهیم.

در این میان شرکت گاز معتقد است الزاما باید سیستم گرمایشی متمرکز در مدارس داشته باشیم و این امر مستلزم هزینه های فراوان است.

 توقع مردم بر این است که روستا گازکشی شده است مدارس هم گاز داشته باشند اما امکان سیستم گرمایشی متمرکز برای آموزش و پرورش مقدور نیست.

برخی از مدارس روستا یک تا دو کلاس درس دارند و برای ایجاد سیستم گرمایشی متمرکز باید هزینه ای بالغ بر چهل میلیون صرف شود که در نهایت جمع چندین روستا باهم رقم هنگفتی را می طلبد.

با گازکشی به این مدارس بخاری های نفتی جمع آوری می شود و ایمنی لازم در مدارس وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است این مشکل در دبستان دیزباد هم وجود دارد ، چرا که تهیه و نصب سیستم گرمایشی متمرکز مثل شوفاژ ، هزینه ای نزدیک به 30 میلیون تومان را در بر دارد. 





گزارش تصویری برف بهمن ماه دیزباد نیشابور

«دیزباد وطن ماست»- صبح امروز دیزباد با هوای مه آلود آغاز شد و اکنون قدری از غلظت آن کاهش یافته است اما هوا همچنان ابری است. 

بر اساس گزارش شورای اسلامی دیزباد، دمای هوا در ساعت 10 صبح منفی 6 درجه سانتیگراد می باشد. در ادامه به گزارش تصویری برف بهمن ماه دیزباد توجه فرمایید.



  ادامه مطلب ...

بازرسی و انسداد 2 حلقه چاه در رودخانه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»-  اداره امور آب شهرستان نیشابور ضمن بازرسی مسیر رودخانه ، نسبت به انسداد و پرکردن 2 حلقه چاه که در رودخانه دیزباد  که  توسط افراد غیر دیزبادی حفر شده بود اقدام کرد.

به گزارش دیزباد وطن ماست،  این اداره در طول دو سال گذشته نیز نسبت به کشف موارد مشابه، انسداد چاه ها و ضبط موتور و لوله های انتقال آب متخلفین که همگی غیر دیزبادی بوده اند اقدام کرده است.

گفتنی است، هر گونه حفر چاه و پمپاژ آب از آن، تخلف محسوب شده و اداره آب با متخلفین مطابق قانون، برخورد می کند.


چله بزرگ دیزباد شرمنده چله کوچک آن شد

«دیزباد وطن ماست»-روزسه شنبه 23 بهمن ماه ، دیزباد ،دیگر بار چهره زمستانی به خود گرفت و  کوه ها با قرار گرفتن برف امروز ، روی برف قبلی ، تخم مرغی شدند.

به گزارش دیزباد وطن ماست، بوته و سنگ دیده نمی شود، هوا آرام و سرعت باد بسیار کم است و هیچ  برفی جابجا نمی شود.

روی شاخه درختان پوشیده از برف است، برف آبدار بوده و ارتفاع برف تا ساعت 11صبح  به 14 سانتی متر می رسد و تعدادی از اهالی مشغول برف اندازی هستند.

میزان برودت هوا 2 درجه زیر صفر می باشد و ریزش برف همچنان ادامه دارد.

در این فضای دلپذیر زمستانی، مردم  صبح زود دیگ های شلغم را گذاشته وشادمان در زیر کرسی ها و یا پای بخاری ها  نشسته و با نگاه به بیرون پنجره،  صبحانه را صرف کرده اند.

بنا بر سنت  قدیمی دیزباد، نهار ظهر اغلب  میهمانی های روزهای برفی همانند امروز،آش  اماج و یا بلغور باشیر می باشد، جای همه دیزبادیهای دور از دیزباد ، خالی...



تیزباد یا تژباد کجاست؟

«دیزباد وطن ماست»- دژباد یا تیزباد یا همان دیزباد بالا روستایی پلکانی و از توابع بخش زبرخان شهرستان نیشابور است که در ارتفاع حدود 2000 متری از سطح دریا قرار دارد. ابرهای آسمان این منطقه، سالانه بیش از 360 میلی متر می بارند و از این جهت، دیزباد بالا سومین نقطه پرباران شمال شرقی ایران است. 

جمعیت دیزباد شناور است، به گونه ای که در تابستان، همه 2000 نفر اهالی به روستا می آیند تا هم از هوای معتدلش لذت ببرند و هم محصولات باغاتشان را برداشت کنند، اما از ماه آبان به بعد، بیشتر دیزبادی ها از سرمای سخت منطقه بینالود به مشهد و نیشابور پناه می برند و کمتر از 200 نفر در روستا باقی می مانند. البته زهرا کردی، دهیار دیزباد بالا به جام جم می گوید مردم با اجابت درخواست او مبنی بر اعلام دیزباد به عنوان سکونتگاه اصلی شان در سرشماری سال 95 توانستند آمار جمعیت این روستا را به 910 نفر برسانند. 

اراضی منطقه مسکونی و باغات دیزباد تمام شیب دار است و به جرات می توان گفت در این منطقه به هیچ وجه زمین مسطحی به مساحت 500 مترمربع یافت نمی شود. این روستا در میانه محدوده بادخیزی قرار گرفته که از شریف آباد تا بینالود کشیده می شود و در تمام طول سال باد شدیدی در این منطقه می وزد. برخی اهالی دیزباد هم اعتقاد دارند نام این روستا برگرفته از همین بادهای شدید است و در واقع، واژه دیزباد تغییریافته دژباد یا تیزباد است.