دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

تیزباد یا تژباد کجاست؟

«دیزباد وطن ماست»- دژباد یا تیزباد یا همان دیزباد بالا روستایی پلکانی و از توابع بخش زبرخان شهرستان نیشابور است که در ارتفاع حدود 2000 متری از سطح دریا قرار دارد. ابرهای آسمان این منطقه، سالانه بیش از 360 میلی متر می بارند و از این جهت، دیزباد بالا سومین نقطه پرباران شمال شرقی ایران است. 

جمعیت دیزباد شناور است، به گونه ای که در تابستان، همه 2000 نفر اهالی به روستا می آیند تا هم از هوای معتدلش لذت ببرند و هم محصولات باغاتشان را برداشت کنند، اما از ماه آبان به بعد، بیشتر دیزبادی ها از سرمای سخت منطقه بینالود به مشهد و نیشابور پناه می برند و کمتر از 200 نفر در روستا باقی می مانند. البته زهرا کردی، دهیار دیزباد بالا به جام جم می گوید مردم با اجابت درخواست او مبنی بر اعلام دیزباد به عنوان سکونتگاه اصلی شان در سرشماری سال 95 توانستند آمار جمعیت این روستا را به 910 نفر برسانند. 

اراضی منطقه مسکونی و باغات دیزباد تمام شیب دار است و به جرات می توان گفت در این منطقه به هیچ وجه زمین مسطحی به مساحت 500 مترمربع یافت نمی شود. این روستا در میانه محدوده بادخیزی قرار گرفته که از شریف آباد تا بینالود کشیده می شود و در تمام طول سال باد شدیدی در این منطقه می وزد. برخی اهالی دیزباد هم اعتقاد دارند نام این روستا برگرفته از همین بادهای شدید است و در واقع، واژه دیزباد تغییریافته دژباد یا تیزباد است. 


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد