دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

توسعه روحیه ایثار و کمک در دیزباد

«دیزباد وطن ماست»- دیزبادی ها اساسا اهل کمک و مساعدت به دیگران هستند و این بخشی از روح تمدن دیزبادی است که در گذشته به عنوان یاوری شناخته می شده و امروز نیز این روحیه الحمد لله در میان دیزبادی ها وجود دارد. 

زلزله کرمانشاه فرصتی را برای دیزبادی ها ایجاد کرد که به کمک تیمی قوی از والانتران با انگیزه به خدمت مردم کرمانشاه بپردازند. این موضوع در مورد سیل سیستان و زلزله بم و همه اینها دیزبادی ها با قدرت تمام حضور داشته اند. از آن جهت که این رویدادها با اطلاع رسانی های فراوانی همراه بود و موضوع آن دیزباد نیست از پوشش خبری در دیزباد وطن ماست خودداری کردم. اما یک گزارش مشروح از افرادی که در هر مرحله کمک کردند در ادامه مطلب قرار می دهم تا این اقدامات در کارنامه مردم دیزباد ثبت شود. 

به مستند این کمک رسانی ها که توسط شورای اسلامی دیزباد انجام شده است توجه فرمایید.



اطلاعیه های درخواست کمک به مردم زلزله زده کرمانشاه

  ادامه مطلب ...

اخطاریه منازل مخروبه دیزباد

«دیزباد وطن ماست»-  شورای اسلامی دیزباد طی پیامی از کلیه مالکان مخروبه های دیزباد درخواست کرد که هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف ملکشان و بازسازی یا فروش آن اقدام نمایند .

به گزارش دیزباد وطن ماست،  تعدادی از منازل مسکونی وچهاردیواری ها در  دیزباد سال هاست بلااستفاده مانده و به صورت مخروبه در آمده  است. ، این خانه های مخروبه:

۱-چهره ای زشت و ناپسند برای روستا بوجود آورده اند.

۲-با ریزش دیوارها، خطرات جانی برای عابرین بوجود خواهند آورد.

۳- محل ریختن  زباله ، برای برخی همسایه ها شده اند.

۴- محل زاد و ولد سگ های ولگرد و همچنین پرورش موش و مار شده اند.

۵- پرتگاهی برای کودکان شده اند.

۶- موجب نفوذ آب به منازل همسایگان پایین دست شده اند.

۷_احتمال سقوط دیوارها بر روی علمک های گاز و خطر اتش سوزی وجود دارد.

 ضرورت دارد مالکین منازل مخروبه  سریعا دربهسازی و رفع خطر، اقدام لازم را معمول دارند. بدیهی است در عدم اقدام لازم، برابر قانون و مقررات با آنها رفتار خواهد شد. ضمنا تا کنون چندین نوبت این موضوع در مجالس عمومی توسط شورا و دهیاری دیزباد ،  به صاحبان  منازل مخروبه تذکر داده شده است و همسایگان نیز کرارا  یادآور شده اند  که متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است .


چرا سیل باغهای دیزباد را ویران کرد؟

«دیزباد وطن ماست»- به بهانه سیل اخیر سعی داریم، طی چند مکتوب، به ارزیابی و تحلیل عملکرد گذشته و همچنین پیشنهادهای علمی، فنی، اجرائی و قانونی  برای آینده طبیعت دیزباد و  پایداری محیط زیست بپردازیم.  

سیل دیزباد و سایر روستاهای دامنه بینالود در تاریخ پنجم فروردین ماه اتفاق افتاد و در آن روز باران قابل توجهی نداشتیم، فقط دمای هوا بالا رفت، باد قبله ( باد گرم جنوب) وزیدن گرفت و موجب ذوب شدن آب برف ها شد. از اغلب دامنه ها، روان آب زلال راه افتاد، آب ها به هم پیوستند و با کمترین گل ولای فقط در خط القعر دامنه ها مسیر خود را گود نمودند. 

اگر نگاهی به کوه ها و دامنه ها بیندازید، ملاحظه خواهید کرد  به دلیل پوشش گیاهی مناسب، هیچ گونه فرسایشی در آن ها دیده نمی شود و همچنین از سرچشمه روان آب ها در ابتدای بازه چپ و  راه تا طول ۲۰ کیلومتر پایین تر هیچ  گونه سنگ بزرگی، همانند سیل های گذشته، دیده نمی شود و اینها دلیل بر درستی گفتار بالاست . 


سیل و خرابی از آنجائی شروع شد که روان آب بزرگ:

 ۱- به شاخه و تنه درختانی برخورد کرد که برخی افراد در داخل رودخانه ریخته بودند.

۲-به دیوار گذاری هائی برخورد کرد که برخی، ساخته و دهانه رودخانه را بسیار تنگ کرده بودند.

۳- به دیوار گذارئی هائی در دو طرف حاشیه رودخانه برخورد کرد که  نوار اتصال (بند) عرضی را در کف رودخانه نداشتند و در نتیجه کف رودخانه گود و دیوار ها سقوط کردند.

۴- به پل های  کوتاهی برخورد کرد که برخی  افراد روی  رودخانه زده بودند و با رسیدن شاخه  و تنه درختان از بالادست به پشت پل ها، همانند سدی عمل کردند که به یک باره شکستند

۵- به معدود منازلی برخورد کرد که برخی در حریم رودخانه ساخته بودند.

۶- و دیگر  سهل انگاری ها  و برخی طمع ورزی ها و قانون شکنی هائی که متاسفانه برخی  افراد دارند.





سوال اینجاست که چه شد که با گذشت چند سال خشکسالی پیاپی، درس زمین شناسی، هوا شناسی، آب شناسی و چرخه طبیعت را که همیشه پدرانمان به زبان ساده به ما گوشزد می کردند،  فراموش کردیم؟! درس و علمی که از تفکر و تجربه چند هزار ساله بشر بدست آمده است و مدام از طریق کارشناسان اجرائی ادارات  و سایر مسئولین  نیز به ما توصیه می شود، توجه نکردیم و باران رحمت الهی را به محنت تبدیل کردیم و شد آنچه نمی باید می شد!!!

-خوب است بدانید دیزباد با میانگین ۳۶۰  میلی متر بارندگی سالیانه، پر باران ترین  نقطه شهرستان نیشابور می  باشد و با این میزان بارندگی، بهترین راه نفوذ آب در  خاک  و جلو گیری از سیلآب ، حفظ و تقویت پوشش گیاهی است  که خوشبختانه مردم دیزباد به خوبی آن را درک کرده اند  و با اجرای برنامه های زیر،  فرسایش کوه ها را به حداقل رسانیدند و نتیجه را همگی در همین سیل، شاهد بودیم و بهره اش را  بردیم، که اگر این کارها نبود خرابی بسیار بسیار فراتر از آنچه بود که الان داریم :


۱-کشت دیم را حذف کردیم.

۲- بوته کنی را ممنوع کردیم.

۳- دامداری را از ۲۲ گله گوسفند به یک گله کاهش دادیم.

۴- از سال ۹۲ فروش علوفه کوه ها به دیگران را ممنوع کردیم.

۵-سنگ های کوچک و بزرگ روی تپه ها و دامنه کوه ها، از جمله عوامل جلو گیری از فرسایش خاک کوه ها و زیبائی طبیعت می باشند که متاسفانه در سال های پیشین جهت دیوار گذاری باغات استفاده شده اند و خوشبختانه طی شش سال گذشته  تا سرحد امکان مانع این کار شده ایم و مردم سنگ دیوار ها را از معدن سنگ قاسم آباد تهیه می کنند. 

این قصه سر دراز دارد و در ادامه به موارد مهم دیگر در این خصوص خواهیم پرداخت. 


تاریخ پیدایش دیزباد از منظر هادی میرشاهی

«دیزباد وطن ماست»- آنچه مسلم است قدمت و پایه گذاری دیزباد معلوم نیست در چه تاریخی صورت گرفته و اجداد مردم فعلی از کجا به این محل کوچ کرده اند. افرادی معتقدند در هر مقطع تاریخی بوده بعلت فشار زندگی و خفقان از محیط شهر به کوهستان پناه برده اند که یکسری فرهنگ شهرنشینی را با خودشان به روستا آورده اند. معیارهای حاکم  نسلی به نسلی تسلسل پیدا کرده تا به اینجا رسیده است. مثلاً اصطلاح "یاوری" که نوعی تعاون به شمار می آید در دیزباد رایج بوده معلوم نیست چند نسل گذشته میراث دار این فرهنگ تعاونی بوده اند. اصطلاح تعاونی در مملکت ما هنوز از مرحله حرف و از روی کاغذ تجاوز نکرده است.


صحبت از کوچ کردن به اطرافِ شهرهابوده آن هم به محلی که کوهستانی و صعب العبور و دور از زندگی مردمِ شهرنشین و حتی دور از راههای کاروانهای تجاری می باشد ولی این اتفّاق نظر وجود دارد که بلندترین منطقه را انتخاب کرده اند که بر اطراف دید داشته و مسلّط باشند و اگر در مقاطع بعدی دامنه را بجای قله انتخاب می نمایند تا شاید بعلت امنیت نسبی که بوجود آمده و یا امکانات زیستی بهتری فراهم شده است.

دسترسی به آب و زمین های کشاورزی و ارتباط بهتر به مناطق مجاور می تواند شاخص هایی برای این جابجایی باشد.

شاید بانیان این جابجایی حفظ و نگهداشتن یکسری اعتقادات و باورهای مذهبی موردنظرشان بوده و یا فرار از جور و ستمی بوده که حکام جاهل و رؤسای قبایل بر آنان روا می داشته اند. در هر صورت انگیزشی قوی بر این حرکت و مهاجرت وجود داشته که زندگی مرفه خود را رها کرده به دل کوهستان و ارتفاعات پناه ببرند و با کمترین امکانات امرار معاش و زندگی نمایند. با این پیش درآمد شرط انتخاب زندگی در بلندی و ارتفاعات برای ایمنی بیشتر و تسلط بر مناطق اطراف بوده تا در صورت یورش و تجاوز بتوانند بهتر از خود دفاع کرده و با انعکاس نور پیام خود را به قلاع دیگر برسانند.

شما خواننده عزیز مجسم کنید در معیت قافله ای مسافرت می کنید چنانچه مال و اموالی به همراه نداشته باشید دغدغه تان بمراتب کمتر  از راهزنهای مسیر هراس دارید. مسلم انتخاب دیزباد ترس از راهزنهای تاریخ، جهل و ناآگاهی های مردم آن زمان بوده است.

بنیانگذاران دیزباد اگر چیزی به همراه نداشته اند چنین انتخابی منطقی به نظر نمی رسد که مردم از امکانات رفاهی شهر چشم بپوشند و حتی زمینهای حاصلخیز دشت که آب فراوانی داشته و امکانات تولیدی و کشاورزی وجود داشته، کنار گذاشته بجائی سکنی گزینند که نه مسطح است و نه قابل کشاورزی. بایک تحقیق میدانی و بررسیِ تاریخی سایر قلعه نشینان نیز چنین کرده اندو همین سرنوشتی را داشته اند.

قلعه منصور، قلاع دیگر  را تداعی می بخشد. کتاب خداوند الموت پلی آمیر ترجمه ذبیح ا... منصوری این رویداد تاریخی را به خوبی به تصویر می کشد.

اگر تاریخ بعد از اسلام را مورد توّجه قرار دهیم بلیّه مغول در رأس همه رویدادهای تاریخی قرار می گیرد . میتوان حدس زد در آنزمان این مهاجرت ها صورت پذیرفته است زمانی که مغول به سگ و گربه شهر نیشابور رحم نکرده است. 



گروه فوتو فیلم دیزباد و اقدامات آن

«دیزباد وطن ماست»- مساله فرهنگ اینک نیز با توسعه ارتباطات در حال تغییر است. یکی از این تغییرات پیوستن کلیه دیزبادی ها در سراسر جهان به یک گروه تلگرامی به نام فوتو فیلم است که فعالیت خود را آغاز کرده است. این گروه در زمینه های مختلف سازماندهی شده است. شما می توانید در این گروه که صرفا دیزبادی ها و فامیل های وابسته به دیزبادی ها در آن عضو هستند شاهد طرح مباحثی باشید که برخی از آنها به اندازه ای جذاب هستند که در دیزباد وطن  ماست بازنشر می شوند.

برای اینکه بیشتر با این گروه آشنا شوید باید ساختار و اشخاصی که در گروه فعالیت می کنند را بیشتر بشناسید. البته باید گفت که حسین میرشاهی (سلمانی) و کریم میرشاهی (ظاهر علی) دو مدیر اصلی این گروه هستند و موضوعات را به خوبی در جهت مقاصد گروه هدایت می کنند. 

ساختاری به شرح ذیل با افرادی در این گروه فعالیت می کنند و بخش های مختلف را در آن می گردانند و این به معنای یک پوشش خوب به همه موضوعاتی است که دغدغه دیزبادی ها می باشد. 



از دوستانی که در گروه پشتیبانی و صدای دیزباد همکاری میکنند.

حسین میرشاهی(محمد)

مجید میرشاهی(محمداسماعیل)

زهرا رحمانی(کربلایی جواد)

لیدا میرشاهی(قاسم)

علی میرشاهی(حسن)

ساناز چاووشی

حمزه عراقی(عزیز)

کریم میرشاهی(ظاهرعلی)

آیدا میرشاهی 

  ادامه مطلب ...